هشدار نسبت به‌ افزایش تحرکات داعش در کرکوک به‌ دلیل خلا امنیتی

سرویس عراق و اقلیم کردستان – گزارش ها مبنی بر افزایش تحرکات داعش در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه‌ عراق افزایش یافته‌ و مسئولان سیاسی و نظامی کُرد در خصوص تبعات وضعیت موجود هشدار می دهند.

به‌ گزارش کردپرس به‌ نقل از شارپرس، بختیار محمد مشاور نظامی وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در مصاحبه‌ ای مطبوعاتی در خصوص خلا امنیتی ایجاد شده در چند منطقه‌ استان کرکوک در شمال عراق هشدار داد.

وی گفت: در چند منطقه‌ جنوب غربی استان کرکوک شاهد خلا امنیتی هستیم و این نیز موجب بروز خطرات جدی و بزرگ است.

این مشاور عالی وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان، تصرح کرد: به‌ دلیل خلا امنیتی ایجاد شده‌ در مناطقی از کرکوک، عناصر مسلح داعش تحرکات خود را در منطقه‌ افزایش داده و این نیز موجب نگرانی است.

بختیار محمد اشاره‌ کرد که‌ در مناطق ریاض، رشاد و حویجه‌ خبری از حاکمیت نظامی دولت عراق نیست و نیروهای نظامی در این مناطق کنترل اوضاع را از دست داده‌ اند.

طی چند روز گذشته‌ نیز اتحادیه‌ میهنی کردستان در خصوص وضعیت امنیتی کرکوک هشدار داد و خواستار بازگشت نیروی پیشمرگ ‌به این استان و تامین امنیت آن به‌ صورت مشترک میان نیروی پیشمرگ و نیروهای عراقی شد.

هم اکنون امنیت کرکوک در دست ارتش و دیگر نیروهای وابسته‌ به‌ دولت مرکزی عراق است.

از 16 اکتبر 2017 هیچ یک از نیروهای نظامی و امنیتی کُرد در کرکوک حضور ندارند.

مقامات کُرد عراقی، نبود نیروی پیشمرگ در مناطق مورد مناقشه‌ و اجاز ندادن به‌ این نیرو برای بازگشت به‌ کرکوک و دیگر مناطق را عامل ایجاد خلا امنیتی در این استان و افزایش تحرکات داعش می دانند.

علیرغم گزارش ها مبنی بر وجود گفتگوهایی برای بازگرداندن نیروهای کُرد به‌ کرکوک میان مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق با میانجیگری ائتلاف ضد داعش، اما تاکنون هیچ موافقتی با این اقدام از سوی بغداد نشده‌ است.

پیش از ورود داعش به‌ عراق در سال 2014، امنیت مناطق مورد مناقشه‌ این کشور به‌ صورت مشترک از سوی نیروهای عراقی و پیشمرگ تامین می شد و با حمله‌ داعش، این مناطق به‌ کنترل کامل نیروهای پیشمرگ درآمد. این نیرو علیرغم درخواست های مکرر بغداد حاضر به‌ پذیرش بازگشت نیروهای دولت مرکزی به‌ مناطق مورد مناقشه‌ نشد.

نیروهای عراقی اکتبر 2017 به‌ سوی کرکوک و دیگر استان های مناطق مورد مناقشه‌ که‌ در کنترل نیروهای پیشمرگ بودند، حرکت کرده‌ و توانستند همه‌ این مناطق را بار دیگر به‌ کنترل درآورند .

کد خبر 62046

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha