احتمال استفاده اردوغان از مقامات MHP در کابینه برای جبران حمایت از AKP

سرویس جهان- منابع نزدیک به دو حزب حاکم عدالت وتوسعه و حزب حرکت ملی به رویترز گفته اند ممکن است اردوغان در ازای حمایت حزب راست افراطی MHP از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری وی در انتخابات، افرادی نزدیک به متحد خود را به عنوان وزیر انتخاب کند.

به گزارش کردپرس، ائتلاف حزب راست افراطی حرکت ملی ترکیه یا MHP به رهبری دولت باغچه لی، با حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، در انتخابات این هفته ترکیه حزب حاکم را دارای اکثریت پارلمانی ترکیه کرد تا در تصویب قوانین مورد نظر اردوغان در پارلمان مانعی بوجود نیاید.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام نزدیک به این دو حزب نوشت ممکن است اردوغان در صدد جبران این همپیمانی برآید و افراد نزدیک به حزب حرکت ملی ترکیه را به سمت وزیر انتخاب نماید.

یکی از مقامات حزب حرکت ملی به رویترز گفته است این احتمال وجود دارد که نام های نزدیک به حزب MHP وجود داشته باشند که رییس جمهور آن را برای انتصاب به عنوان وزیر مناسب بداند. اما در نهایت، این اردوغان است که در این باره تصمیم می گیرد.

یک منبع نزدیک به اردوغان نیز به رویترز گفته است اگر افراد نزدیک به حزب MHP از سوی رجب طیب اردوغان در کابینه جدید مورد استفاده قرار گیرند، این مسئله چیز شگفت آوری نخواهد بود.

اما مصطفی کالایچی، معاون رییس حزب MHP گفته است که این طور نیست که مثلا ما به اردوغان بگوییم حالا که ما در انتخابات از شما حمایت کردیم شما هم 5 پست وزارتی را به ماه بده، ما چنین انتظاری نداریم.

دفتر اردوغان حاضر به ارائه توضیح در این باره نشده است.

اما آیهان اردمیر، پژوهشگر از اندیشکده بنیاد دموکراسی ها به رویترز گفته است در واقع رویکرد ناسیونالیستی مقابله با جریان کردی باعث پیروزی اردوغان در دو انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در ترکیه شده است و اردوغان که حزبش نتوانسته اکثریت را در پارلمان به دست آورد وامدار حزب حرکت ملی خواهد بود.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 62078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha