پیروزی اردوغان با کمک MHP به معنای حل نشدن مسئله کُردها است

سرویس جهان- پروفسور محمد ایوب معتقد است پیروزی حزب حاکم ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان با کمک حزب راست افراطی حرکت ملی ترکیه، به معنای قادر نبودن اردوغان و حزبش به اجرای روند صلح دیگری با کردها است.

به گزارش کردپرس، هر چند رجب طیب اردوغان، رییس جمهور کنونی ترکیه و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور بدون دردسر ریاست بر کشور ترکیه را حداقل به مدت 5 سال آغاز خواهد کرد اما برای به دست آوردن اکثریت پارلمان مجبور شد با حزب ناسیونالیست افراطی حرکت ملی ائتلاف کند زیرا حزب حاکم در انتخابات پارلمانی ترکیه فقط 43 درصد آراء را به دست آورد که به گفته پروفسور محمد ایوب استاد بازنشسته دانشگاه میشیگان و پژوهشگر ارشد مرکز سیاست جهانی، به این معنی است که اردوغان برای حفظ اکثریت باید به رویکردهای حزب حرت ملی که یکی از آنها ضدیت با جریان کردی است تن دهد.

پروفسور محمد ایوب در مقاله ای که در سایت نشنال اینترست منتشر شده است، نوشت: به احتمال زیاد ائتلاف اردوغان با حزب افراطی حرکت ملی که با جریان کردی ضدیت دارد او را مجبور خواهد کرد به نبرد با نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک ادامه دهد. بنابر این، رابطه ترکیه با آمریکا که متحد کردهای سوریه محسوب می شود همچنان تنش آمیز خواهد بود.

وی همچنین پیش بینی کرده است که حملات ترکیه به کوهستان قندیل در شمال عراق که مقر اصلی پ.ک.ک محسوب می شود ادامه می یابد. این مسئله ممکن است سبب دورتر شدن اقلیم کردستان عراق از ترکیه شود که تا به حال به دلیل وابستگی اقتصادی به ترکیه در قبال اشغال بخشی از شمال این منطقه سکوت کرده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 62095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha