بی اعتمادی کردهای سوریه به آمریکا و تلاش برای عادی سازی روابط با دمشق

سرویس جهان- کردها بعد از رفتارهای چند ماه اخیر آمریکا اعتماد خود به این همپیمان خارجی را از دست داده اند و در حال ایجاد پیوندی مستحکم با دولت مرکزی سوریه در جهت حفط حداقلی دستاورد چند ساله در نبرد با داعش در شمال سوریه هستند و در این راه اقداماتی را آغاز کرده اند.

به گزارش کردپرس، سخنان غیرمنتظره چند ماه پیش دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درباره لزوم خروج 2200 نیروی نظامی این کشور از سوریه، سکوت واشنگتن در برابر اشغال منطقه کردنشین عفرین از سوی ترکیه و نیز توافق آمریکا با ترکیه بر سر خروج نیروهای کرد از شهر منبج در کرانه شرقی رود فرات، کردها را نسبت به آمریکا بی اعتماد کرده است. کردهای سوریه اکنون تلاش می کنند با توجه به پیروزی های اخیر دمشق در مقابله با شورشیان و عزم این کشور در کنترل دوباره بر خاک سوریه که یک چهارم آن در اختیار کردهاست، با دولت دمشق بر سر سرنوشت مناطق تحت کنترل کردها به توافق برسند.

به نوشته رویترز، کردهای سوریه گفتگو و اقدامات عملی در این راستا را با دولت دمشق آغاز کرده اند و نمونه آن بازگشت کارمندان دولت سوریه و مهندسان این کشور به سد مهم طبقا و تلاش برای تعمیر و بهسازی آن است. کردها این سد را با کمک پشتیبانی هوایی آمریکا از داعش پس گرفتند.

یکی از مقامات ارشد کرد سوریه همچنین از احتمال همکاری نیروهای کرد سوریه با نیروهای دولتی این کشور برای بیرون راندن شوریان از استان ادلب در مرز ترکیه و عملیات مشترک احتمالی با دمشق علیه نیروهای آنکارا در این استان خبر داده است.

یکی دیگر از اقدامات کردها که در راستای ایجاد اعتماد انجام داده اند، تغییر نام نیروهای امنیتی کردی است. کردها پیش از این از عنوان «نیروی آسایش» برای نامیدن نیروی پلیس استفاده می کردند که به نوشته رویترز، کردهای سوریه دیگر از واژه آسایش که ممکن است حساسیت ایجاد کند استفاده نمی کنند.

با این حال به نظر می رسد که دولت سوریه هنوز پای میز مذاکره با کردها حاضر نشده است. برخی تحلیل گران معتقدند با توجه به این که نیروهای بشار اسد به آهستگی در حال پاکسازی مناطق مختلف از نیروهای شورشی هستند عجله ای برای مذاکره با کردها از سوی دولت دمشق وجود ندارد.

الهام احمد از مقامات کرد شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه درباره مذاکره با دمشق به رویترز گفته است ما بر این عقیده هستیم که کانالها باید باز باشند. قانون اساسی، روند سیاسی و نظایر اینها بدون رژیم قابل حل نیستند.

آمریکا از دادن هر گونه قول سیاسی به کردها خودداری کرده است و مخالف تمایلات آنها برای داشتن منطقه ای خودمختار در داخل سوریه است. به نوشته رویترز، بیانات متناقض واشنگتن درباره سوریه کردها را محتاط کرده و آنها از این که ممکن است آمریکا رابطه با ترکیه را در اولویت اول خود قرار دهد نگران هستند.

در حالی که رییس جمهور آمریکا چند ماه پیش تصریح کرد که نیروهای آمریکا باید از سوریه خارج شوند، برخی مقامات دیگر از جمله وزیر دفاع این کشور تلویحا گفته است واشنگتن عجله ای برای ترک سوریه و رها کردن کردها که متحد این کشور محسوب می شوند ندارد.

الهام احمد در این باره به رویترز گفته است:« معلوم نیست آنها چه می خواهند.» وی افزود: نیروهای دموکراتیک سوریه بعد از سکوت آمریکا در قبال تصرف عفرین توسط ترکیه اعتماد خود را به این کشور از دست داده اند. الهام احمد می گوید: « ما احساس ناامیدی کردیم.» اما وی استقرار نیروهای آمریکا در منبج را پیام قدرتمند واشنگتن به ترکیه بعد از تهدید این کشور به تصرف این شهر توصیف می کند.

هنری بارکی، از دانشگاه لیهای آمریکا درباره علت تمایل کردها به مذاکره با دولت مرکزی سوریه به رویترز گفته است سیاست های واشنگتن کردها را وادار کرده است راه مذاکره با دمشق را برگزینند.

هنری بارکی می گوید: « کردهای سوریه پیش خود فکر خواهند کرد که فردای پس از خروج ترامپ از سوریه چه خواهد شد. شما رییس جمهوری را در مقابل خود دارید که نظرات خود را عوض می کند و سیاست هایی را فرمان می دهد که متناقض هستند.

رویترز می نویسد کردهای سوریه سعی کرده اند مانند کردهای عراق نباشند که علیرغم مخالفت آمریکا رفراندوم برگزار کردند و دچار بحران شدند.

به هرحال، کردهای سوریه با حذف نام کردی از نیروهای پلیس، دعوت کارشناسان دمشق برای تعمیر سد طبقا و برچیدن تصاویر عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ.ک.ک از خیابان های شهر قامیشلی اقدامات اولیه برای جلب اعتماد دمشق را آغاز کرده اند.

الهام احمد اظهار امیدواری کرده است ورود مهندسان سوری به سد طبقا راه را برای اعتماد سازی بهتر و برداشتن قدم های بیشتر در این راستا هموار کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 73588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha