چرا یادمانی برای تنگ کوشک ساخته نمی‌شود؟ / نصرت اله حیدری

سرویس ایلام – پنجم مردادماه سال‌روز حماسه‌ی تنگ کوشک در شهرستان ایوان است. دشمن با استفاده از فترت روزهای پس از پذیرش قطعنامه، حمله‌ای برق‌آسا را به ایلام اجرا کرد که با مقاومت نیروهای مردمی، در تنگ کوشک ایوان متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، دکتر نصرت‌اله حیدری، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد استان ایلام و استاد علم سیاست، به مناسبت فرارسیدن سال‌روز بزرگداشت حماسه‌ی تنگ کوشک، یادداشتی را در اختیار کردپرس نهاده است.

او در این یادداشت که حاوی تجلیلی از حماسه‌سازان این واقعه‌ی تاریخی است، گلایه‌هایی را نیز در این خصوص مطرح می‌کند. او می‌نویسد:

مقاومت مردان و زنان ایوانی در پنجم مردادماه سال ۱۳۶۷ در عملیات موسوم به تنگ کوشک، بخشی از قطعات درخشان مقاومت مردمی در ۸ سال دفاع مقدس است؛ قطعه ای که در آن مردان و زنان در کنار رزمندگان چون کوه ایستادند و به دشمن اجازه عبور از تنگه‌ی استراتژیک کوشک را ندادند.

در این حماسه مردمی سه قطره خون به زمین ریخته شده؛ خونهایی که از آنان لاله‌ها روئیده است: شهیدان خرم‌رودی، فلاحی و شهید سیروس دوبرا. یاد وخاطره این مجاهدان در تاریخ مقاومت همواره جاودانه است.

حماسه تنگه کوشک، نماد مظلومیت ملت انقلابی ایران، ایلام و ایوان خاصه رزمندگان و مجاهدان پرآوازه ی آنان است؛ عزیزانی که با دست خالی به جنگ تانک و موشک رفتند. مردانه ایستادند، جنگیدند، خون دادند تا مام وطن اسیر هوس دشمن و مطامع پلید او قرار نگیرد.

مردم ایوان، چون حماسه سارات شهر را در اشغال دشمن دیدند، رگهای غیرتشان به جوشش درآمد. احمدی امام جمعه وقت محور اتحاد گردید. غلام کاظمی، مظلوم این روزها، سینه سپر کرد. پاسداران سبزپوش سپاه ایوان بر گرد فرمانده خود آتش به اختیار در تنگه ایستادند. آن روز، روز شرف و مردی بود. آن روز، روز غیرت و مردانگی بود. مردان مرد در تنگه در برابر تانک صف کشیدند. جان خویش را در طبق اخلاص نهادند. همه از وحدت و برادری و دفاع از دین و انقلاب می گفتند. با پست و مقام، مال و منال دنیا خداحافظی کرده بوند. اصلاً این چیزها در آن روزگار معنا نداشت. مردان مرد حماسه ساز شدند. تانک های دشمن در تیر کین رزمندگان به قعر دره فرستاده شدند. عراقی ها ناچار به عقب نشینی شدند و مقاومت و پایداری نتیجه داد و امروز نام این حماسه سازان در دل مردم حک شده است.

امروز ظاهرا جنگ نظامی تمام شده است اما ما همچنان در جنگ فرهنگی و نرم با دشمن زخم خورده از آن دوران در نبرد هستیم. امروز باید آن شور و شوق مردمی در تنگ کوشک برای دفاع ایوان به نسل جوان منتقل شود. باید میراث جنگ را حفظ کرد. باید آن را برای نسل جنگ ندیده ترجمه کرد. اینجا همه نگاهها به متولیان امور فرهنگی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، بنیاد شهید و... است.

مردم می پرسند شما که بابت کار فرهنگی سازمانی حقوق می گیرید برای صیانت از حماسه تنگ کوشک چه‌کار کرده اید؟ اجازه فروش تانک های انهدامی را چه کسی داده است؟ چرا یادمانی در خور شهدای عزیز این عملیات بر پا نمی کنید؟ آیا با یک نشست و یک سخنرانی حق عملیات بزرگی چون حماسه کوشک ایوان ادا می شود؟ برای شهیدان و خانواده‌های آنان، به رزمندگان و ایثارگران این حماسه چه پاسخی دارید؟

کد خبر 73612

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha