عزم جنبش تغییر برای تشکیل جبهه ای از مخالفان در اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان – جنبش تغییر که یکی از احزاب منتقد حاکمیت اقلیم کردستان عراق است، اعلام کرده مصمم به تشکیل جبهه ای از مخالفان برای ایجاد تغییرات ریشه ای در این حاکمیت می باشد.

به گزارش کردپرس، جنبش تغییر (گوران) در نهمین سالگرد مشارکت در انتخابات پارلمانی کردستان عراق پس از تاسیس این حزب، با صدور بیانیه ای بار دیگر به حاکمیت اقلیم کردستان تاخت و بر عزم خود برای تغییر آن تاکید کرد.

در بیانیه جنبش تغییر خاطرنشان شده است که 25 ژوئیه روز تاسیس اولین اپوزیسیون رسمی در پارلمان اقلیم کردستان عراق بوده است که جنبش تغییر بانی آن بود.

جنبش تغییر خود را نیرویی سیاسی – اجتماعی دارای برنامه ای ملی معرفی کرده که مبارزات آن در راستای تحقق حق تعیین سرنوشت و از میان برداشتن فساد سیاسی و اقتصادی و مدیریتی در نهادهای حاکمیتی اقلیم کردستان از راه های مسالمت آمیز بوده است و در این راه هزینه های بسیاری پرداخت کرده است.

این حزب مخالف در اقلیم کردستان در ادامه بیانیه خود، مرحله کنونی را به دلیل آن چه که شکست حاکمیت، به تعطیلی کشاندن پارلمان و دولت و پروسه سیاسی، اشتباه برگزاری رفراندوم، از دست دادن 51 درصد خاک اقلیم کردستان، بحران بی حقوقی و فقدان عدالت اجتماعی و انجام دادن تقلب؛ به عنوان مقطعی حساس توصیف کرده است که صلح اجتماعی در کردستان و مناطق مورد مناقشه را با تهدید جدی مواجه کرده است.

بزرگترین حزب اپوزیسیون اقلیم کردستان، حاکمیت این اقلیم را‌ شکست خورده توصیف و اعلام کرده است که این حاکمیت به جای حل و فصل بحران ها و تضمین اتحاد ملی، با همکاری دول خارجی در انتخابات پارلمانی عراق در 12 می گذشته تقلب بزرگی را صورت داد و این نیز دلیلی بر ترس از پیروزی جنبش تغییر بوده است.

جنبش تغییر ضمن اشاره به این که این حزب به برنامه های پیشین و وعده های اعلام شده با تاکید بر رویکرد نوشیروان مصطفی ادامه خواهد داد، از عزم خود برای تشکیل جبهه ای قدرتمند از مخالفان با شروع مرحله جدیدی از فعالیت های سیاسی در اقلیم کردستان خبر داد.

جنبش تغییر سال ۲۰۰۶ با انشعاب نوشیروان مصطفی از بنیان‌گذاران و رهبران اتحادیه میهنی (یکیتی)، در اعتراض به آن‌ چه فساد اصلاح‌ناپذیر در این حزب خواند با تأسیس شرکت رسانه ای وشه پا به عرصه سیاسی اقلیم کردستان عراق گذاشت.این جریان خود را مدافع آزادی و دمکراسی و مخالف فساد و قبیله گرایی می داند.

جنبش تغییر به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون اقلیم کردستان طی دهه اخیر با چالش های جدی درون حزبی و تناقض های برجسته در تعامل با حاکمیتی روبرو شد .

پس از مرگ نوشیروان مصطفی در ۱۹ می ۲۰۱۷، عمر سید علی به رهبری این حزب انتخاب شد. اختلافات داخلی در جنبش تغییر پس از مرگ رهبر و موسس آن شدت یافت و با شکست در انتخابات پارلمانی عراق که شمار کرسی های این حزب از 9 به 5 کاهش یافت این اختلافات عمیق تر شده است.

کد خبر 73613

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha