اوقات فراغت کودکان در قرق رسانه های الکترونیک/تابستانهایی که با گوشی و تبلت سپری می شود

سرویس ایلام- در روزگار سیطره تکنولوژی و رسانه بر زندگی مردم آن چیزی که بیشتر از هر چیزی مورد تهدید جدی قرار گرفته است سلامت جسمی و روحی انسانها و خصوصاً قشر کودکان و نوجوانان است که امروزه دیگر شاید موضوعی به نام بازی های کودکانه و اوقات فراغت برای آنها مفهومی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در چنین روزگار و دنیایی که همه یز به سمت الکترونیکی و دیجیتال شدن به پیش می رود، دنیاهای زیبای کودکانه هم دیگر معنا و مفهومی آنچنانی نداشته و بازی های کودکانه هم مدتها است از زندگی کودکان و نوجوانان رخت بربسته اند.

ورود رسانه های مجازی و دیجیتال به زندگی عموم مردم و خصوصاً کودکان و نوجوانان که حدود یک دهه است آنچنان شدتی به خود گرفته است که نه تنها دنیای شاد کودکانه و ورزش و اوقات فراغت آنان بلکه مهمتر از همه اینها سلامت این افراد را هم مورد تهدید جدی قرار داده است.

تابستان کودکان در قرق رسانه های دیجیتال

فصل تابستان برای کودکان و نوجوانان دیگر نه فصل بازی ،شادی و سرگرمی بلکه متأسفانه فصل وقت گذرانی های گاه و بی گاه با گوشی های هوشمند و رایانه و یا تبلت است که استفاده بی رویه از این این رسانه ها بیشتر از هر چیزی سلامت و خصوصاً بینایی این افراد را هدف قرار داده است. همین موضوع باعث شده است که روزانه در هر منطقه یا شهری دهها کودک و نوجوان به مراکز بینایی مراجعه نمایند.

سیطره بی چون و چرای رسانه های الکترونیکی و دیجیتالی بر زندگی مردم با همه مزایایی که به همراه خود دارد امروزه باعث مشکلات و دردسرهای فراوانی نیز برای مردم شده است.

ورود رسانه های دیجیتالی به زندگی مردم و خصوصاً رایانه، تبلت و گوشی های هوشمند در یکی دو دهه اخیر آنچنان در بین مردم رواج یافته که امروزه کمتر کسی است که روزانه چند ساعتی با این وسایل سر و کار نداشته باشد.

هیجان و وفور آگاهی و اطلاعات باعث جذب کودکان به رسانه های الکترونیکی

این واقعیت را البته باید پذیرفت که کودکان و نوجوان به صورت ذاتی و فطری بیشتر از بزرگان تشنه دسترسی به اطلاعات و دانش های امروزی هستند و وجود فراوان رسانه های دیجیتال این امکانات را برای آنان فراهم کرده و در واقع آسایش شان را سلب کرده اند.

یک جامعه شناس ایلامی در این باره در گفتگو با کردپرس می گوید: سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی امروزی به صورت حیرات انگیزی هر لحظه در حال افزایش است و به عقیده دانشمندان امروزه قدرت و سرعت تولید علم و آگاهی هر ساعت نسبت به قبل ند برابر در حال افزایش است.

همت الفتی افزود: در چنین روزگاری و زمانی که علم و دانش به اندازه فاصله چشمان ما با یک دستگاه گوشی که در دستانمان قرار دارد فاصله بیشتری با ما ندارند طبیعی که کودکان امروزی ولع استفاده از چنین ابزارآلاتی را داشته باشند.

وی گفت: در چنین شرایطی کودک و نوجوان امروزی خود را رها شده در یک فضای بیکران از بازی ، سرگرمی، تکنیک و دانش می بیند و اینگونه است که تمام اوقاتی که اینگونه کودکان در اختیار دارند کفاف بهره گرفتن از این فضاها را ندارند و تمام وقت مفیدشان را پر می کند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه البته استفاده از دانش و اطلاعاتی که امروزه به وفور در دسترس است در حد ایده آل و استاندارد خود مطلوب است افزود: در این شرایط و زمانی که این حد از میزان استاندارد خود تجاوز کند متأسفانه زمانی برای ورزش، خلاقیت،نوآوری و نشاط جسمی کودکان و نوجوانان به جا نمی ماند و این شاید واقعیت تلخ دنیای پر از تکنولوژی امروزی باشد.

نقش نظارتی و فراموش شده والدین بر سلامت جسمی و روانی کودکان

این جامعه شناس با اشاره به مهم بودن نقش نظارتی والدین گفت افزود: در این فرایند متأسفانه نقش نظارتی والدین بر رفتار و اوقات کودکان و فرزندان خود بسیار ضعیف بوده و شاید هم به فراموشی سپرده شده است.

الفتی تصریح کرد: البته فقدان نقش نظارتی والدین در این زمینه خود از سر ناآگاهی است و بسیاری فراموش کرده اند که در این زمینه مسئولیت دارند.

وی گفت: در این برهه از زمان که رسانه های مجازی و دیجیتال دنیای امروز را مورد تاخت و تاز خود قرار داده اند والدین خود گاهاً به قربانیانی در این عرصه تبدیل شده اند و ابزار دست این رسانه ها شده اند که غفلت آنها در زمینه مسئولیتی که در برابر فرزندان خود دارند نیز ناشی از چنین مواردی است.

این کارشناس امور اجتماعی افزود: بنابر این در چنین شرایطی والدین باید به مسئولیت و نقش خود در زمینه هدایت والدین در این برهه های حساس و عبور دادن آنها از دامگاه سیطره رسانه های مجازی و دیجیتال واقف بوده و سلامت جسمی و روحی فرزندان خود را در این زمینه مورد توجه قرار دهند.

استفاده های بی رویه از رسانه های الکترونیکی و مراجعات زیاد به مراکز چشم پزشکی

سیطره رسانه های دیجیتال بر زندگی ما خصوصاً استفاده های بی رویه از وسایلی همانند تبلت و گوشی های هوشمند در این سالها یک عارضه بسیار مهم را هم دنبال داشته که شاید کمتر کسی از ما تا کنون به این موضوع توجه کرده باشیم و آن تأثیرات بسیار مخرب بر سلامت جسمی و خصوصاً تأثیر آن بر میزان بینایی است.

برای اطلاع از چنین وضعیتی و آگاهی از آسیب هایی که رسانه های دیجیتالی بر سلامت چشم دارند با یکی از اپتومتریست های ایلامی و مدیر یک مرکز بینایی سنجی در ایلام در این زمینه به گفتگو نشستیم و نظرات وی را در این زمینه جویا شدیم.

خانم کبری غفوری می گوید: امروزه یکی از شایع ترین دلایل مراجعه ی افرادبه مراکز بینایی سنجی وچشم پزشکی استفاده بی رویه از وسایل ا لکترونیکی و رسانه های دیجیتالی خصوصاً گوشی های هوشمند و تبلت است.

کودکان و نوجوانان در خط مقدم خطر رسانه های دیجیتال

وی افزود: اگرچه که همه مردم به نوعی در معرض این نوع اسیب امروزی هستند اما کودکان ، نوجوانان و جوانان بخاطر استفاده های بیشتر از این نوع وسیله ها بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.

وی تصریح کرد: به همین خاطر در سالهای اخیر این گروههای سنی بیشتر از افراد دیگر به مراکز چشم پزشکی ، بینایی سنجی و اپتومتری مراجعه می کنند.

این اپتومتریست مقیم ایلام در ادامه تصریح کرد: وجود چنین آسیبهایی متأثر از اینگونه رسانه ها امروزه منجر به ایجاد و نامگذاری سندرمی به نام اختلال دید ناشی از کار با کامپیوتر، تبلت و یا گوشی های هوشمند شده است.

خانم غفوری ادامه داد: این اختلا ل در واقع بر می گردد به استفاده طولانی مدت از کا مپیوتر،تبلت، تلفن همراه و وسایل مشابه دیگر که منجربه ایجاد مشکلا ت چشمی و عدم احساس راحتی در چشم می گردد.

وی ادامه داد: درجات ناراحتی چشمی به مقدار و میزان استفاده ازصفحات دیجیتا ل وابسته بوده و به تناسب استفاده بیشتر این نوع ناراحتی ها نیز افزایش می یابد وبدتر می شود.

راهکار20- 20- 20 راهی برای مقابله با آسیبهای چشمی وسایل دیجیتال

این اپتومتریست با بیان اینکه البته این مشکل تنها مربوط به ایران نبوده بلکه در اغلب کشورهای دیگر جهان شایع است تصریح کرد: انجمن اپتومتریست های امریکا در این زمینه تحقیقی انجام داده اند که از چه طریقی می توان این عوارض را به حداقل ممکن رساند و با اینگونه آسیبها مقابله کرد.

وی افزود: این انجمن در این راستا قانون و راهکاری را با عنوان 20- 20- 20 را برای مقابله جدی تر با این گونه مشکلات پیشنهاد داده اند .

خانم غفوری افزود: بر اساس این راهکار یعنی که به ازای هر20 دقیقه تماشای صفحات دیجیتال ، به مدت 20 ثانیه به یک منظره یا شی در فاصله ی 20 فوتی ( 6 متری) نگاه کرده و مرتب پلک بزنید.

سیمپتوم ها یا علائم رایج همراه با سندرم کار با کامپیوتر

وی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: کار طولانی مدت با کامپیوتر و یا وسائل دیجیتالی که از آنها نام برده شد معمولا عوارضی به همراه داشته که عمده ترین آنها عبارتند از: چشم درد ، سردرد،تاری دید ، خشکی چشم، درد شانه وگردن و البته موارد دیگر.

غفوری ادامه داد؟ این عوارض معمولا به وسیله ی عواملی همانند فاصله نامناسب از صفحه ی دیجیتا ل ،نور کم و ضعیف اتاق،نگاه کردن به صفحه ی دیجیتا ل در تاریکی،وضعیت نامناسب نشستن، تغییرضعیفی چشم از نوع نزدیک بینی به دور بینی(آستیگما ت) تشدید شده و به مرور وضعیت بدتری پیدا می کنند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه عوارض جسمی و چشمی ناشی از استفاده های بی رویه از وسایل دیجیتالی را باید جدی گرفت افزود: برطرف کردن عوامل نامناسبی که در بالا به آنها اشاره شد به کاهش این عوارض و برطرف شدن بسیاری از این ناراحتی های چشمی کمک خواهد کرد.

گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

کد خبر 73625

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha