اجرای قانون با روشن گری/حق شهروندان معلول با اعمال تعهد

سرویس کردستان- تلاش برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با تأکید بر اعمال تعهد مسئولان در کنار شفافیت در این زمینه از جمله مواردی بودند که در همایش سمن های حوزه معلولیت در قروه به آن اشاره شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، همایش استانی هم اندیشی سمن های حوزه معلولیت در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در انجمن معلولان باران قروه با حضور سازمان های مردم نهاد حوزه معلولیت استان کردستان با مشارکت شبکه تشکل های نابینایان چاووش برگزار شد.

هدف اصلی این همایش ارتقای توانمندی سمن ها و گردآوری اطلاعات در خصوص نیازها و مطالبات افراد دارای معلولیت و واکاوی قانون حمایت از حقوق معلولان بود.

اجرای قانون؛ هدف اصلی

مدیرعامل شبکه تشکل های نابینایان چاووش در این همایش با تأکید بر اینکه قانون حمایت از حقوق معلولان نیازمند اجراست، خواستار اعمال تعهد مسئولان در تمامی موارد مرتبط به حوزه معلولان شد.

«سهیل معینی» با اشاره به مواد قانون حمایت از حقوق معلولان، افزود: بسیاری از خواسته های جامعه هدف در این قانون آمده اما باید دانست که این قانون همانند بسیاری از قوانین کمبودهایی دارد و جبران این کمبودها به تلاش سمن ها و خود فرد معلول نیاز دارد.

به گفته او مهم ترین مسئله برای تحقق خواسته های جامعه معلولان در اجرا شدن قانون است و حال که تدوین و تصویب به اتمام رسیده، باید در تعامل با دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس پیگیر آئین نامه های اجرایی و تعیین بودجه لازم برای سال آینده باشیم.

«معینی» با تأکید بر اینکه باید بتوانیم از ظرفیت های موجود در قانون بهره ببریم، گفت: این قانون هم حقوق فردی معلولان و هم حقوق خانواده های معلولان را در نظر می گیرد و همچنین در آن نسبت به رعایت حقوق معلولان توسط مسئولان اشاره شده است.

او با اشاره به دستاورد بزرگ در این قانون، تصریح کرد: تشکیل کمیته هماهنگی امور معلولان با حضور معاون اول رئیس جمهوری که تمام وزار و نمایندگان شبکه های ملی معلولان در آن حضور دارند از دستاوردهای مهم این قانون است که به دنبال پیگیری برای اجرای قانون هستند.

مناسب سازی با همراهی بیشتر

مدیرعامل شبکه تشکل های نابینایان چاووش در ادامه به وضعیت مناسب سازی محیط شهری در کردستان پرداخت. به گفته «سهیل معینی» امروزه در هیچ کجای کشور وضعیت خوبی از لحاظ رسیدگی به معلولان و برداشتن موانع نداریم و این واقعیتی است و نشان می دهد که همه ما هنوز باید کار کنیم که شهرها دسترس پذیر شوند و استاندارد لازم را داشته باشند.

در واقع مطابق ارزیابی او علیرغم فعالیت انجمن های کردستان اما دستگاه های اجرایی و مسئولان همراهی لازم را ندارند و لازم است شهرداران کمر همت ببندند و در حال حاضر مطابق قانون ابلاغ شده محیط های شهری را به تناسب مناسب سازی کنند.

«معینی» خطاب به مسئولان مرتبط خواستار اعمال تعهد و کار کردن بدون تعارف شد و معتقد بود مناسب سازی محبت به معلولان نیست بلکه حقی است بر گردن شهروندان معلول.

روشن گری در اجرای قانون

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در این همایش بر تعاملات مرتبط در خصوص سمن ها در کنار داشتن ارتباط تنگاتنگ برای حل مشکلات و باز کردن راه قانون حمایت از معلولان، تأکید کرد.

«فرانک قدسی» از حضور و مطالبه گری آگاهانه سمن ها گفت و بیان کرد: گاهی تشکل ها به حقوق و قانون آگاهی و اشرافیت ندارند لذا با ایجاد فضایی مناسب هرکدام از تشکل ها در 14 حوزه پیش بینی شده اند و از آن ها در راستای مشارکت بیشتر و کاهش آسیب ها طرح و ایده خواسته شده است.

وی در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولان و ضمانت اجرای آن گفت: همه مسایل در قانون بیان شده و تعیین وظایف دستگاه های مختلف مشخص شده و نباید احساس شود که ضعف و خلاء قانون داریم بلکه باید برای اجرایی کردن آن تلاش شود.

«قدسی» سه مقوله خلاء، ضعف و اجرا نشدن قانون را از جمله موانعی دانست که تحقق اهداف و پیشرفت در کار را به خطر می اندازند.

این مقام مسئول در ادامه به سطح تعاملات برای مناسب سازی پرداخت و تصریح کرد: ساز و کارهایی برای تحقق این مهم در نظر گرفته شده و با برگزاری جلسات مستمر روند پیگیری مناسب سازی مطابق با قانون فوق در دستور کار قرار دارد./

کد خبر 73649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha