چرایی تمایل کُردهای سوریه برای مذاکره با دمشق

سرویس جهان- همزمان با کنترل دوباره دولت مرکزی بر مناطق بیشتری از حوزه های تحت کنترل نیروهای مخالفان و تمایل آمریکا برای خروج از سوریه، به نظر می رسد که کردها به مذاکره با دولت مرکزی سوریه تمایل پیدا کرده اند.

به گزارش کردپرس، همزمان که دولت سوریه به پیشروی در جنوب کشور ادامه داده و مناطق تحت کنترل خود را توسعه می دهد، دولت دمشق سربازان خود را در طول مرزهایش با اردن در استان درعا و نزدیکی بلندی ها جولان در قنیطره مستقر کرده است.

در همان حال، نشانه هایی از نزدیکی میان دمشق و عناصر سیاسی و نظامی در شمال و شمال شرق کشور در شرق رود فرات مشاهده می شود. این مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا است.

شورای دموکراتیک سوریه در سومین کنفرانس خود در شهر طبقا در تاریخ 16 جولای 2018 ، برنامه و دستور کار جامعی را تحت عنوان «ادارات خودمختار دموکراتیک» اعلام کرد. این دستور کار یا پلات فرم نمایانگر ادارات خودمختار تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها و اعراب است که قرار است در گفتگوهای احتمالی میان کردها و دولت مرکزی مورد بحث قرار گیرند.

شورای دموکراتیک سوریه ائتلافی از احزاب سیاسی و بلوک هایی است که در تاریخ 8 و 9 دسامبر 2015 بوجود آمد. شورای دموکراتیک سوریه شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا است که همچنان با باقی مانده های گروه های وابسته به داعش در شرق سوریه و در مرزهای دیرالزور در حال نبرد هستند.

نشانه هایی وجود دارد که دال بر در پیش گرفتن اقدامات عملی برای ایجاد ارتباط میان ادارات خودمختار شمال سوریه و دولت مرکزی سوریه است. الهام احمد، رییس مشترک شورای دموکراتیک سوریه در 13 جولای به آژانس خبری محلی هاوار نیوز گفت که گفتگوهایی میان شورای محلی نیروهای دموکراتیک سوریه در طبقا و دولت سوریه برای ایجاد خدمت رسانی بهتر و بازگردان کنترل دولت مرکزی بر سد طبقا در جریان است.

الهام احمد گفت:« گفتگوهایی در سطح مقامات محلی در جریان است. مقامات دولت در نهادهای خدماتی و دیگران در شورای محلی طبقا در مورد امکان بازگشت کارمندان سابق و کارشناسان سد طبقا برای ادامه کار در این سد مذاکره می کنند.

کردها از آغاز شیوع اعتراضات در سوریه در اوایل سال 2011، که نیروهای مدافع خلق یا ypg نماینده آنها هستند به همراه اعراب و دیگر عناصر قومی در شمال و شرق سوریه، حضور خود را در این مناطق با ایجاد نیروهای نظامی خود به نام نیروهای دموکراتیک سوریه قدرتمند ساختند.

نیروهای دموکراتیک سوریه یا SDF به عنوان متحد آمریکا علیه داعش، توانست این گروه را از این مناطق بیرون کند و 35000 کیلومتر را از مجموع 185000 کیلومتر منطقه تحت کنترل داعش آزاد کند. مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه تحت کنترل دولت بشار اسد نیست. بشار اسد روز 31 ماه می تهدید کرد این مناطق را پس خواهد گرفت. بشار اسد گفت که « نیروهای SDF تنها مشکل مداوم در سوریه هستند.»

به نظر می رسد که نگرانی SDF از این که مناطق تحت کنترل آنها هدف بعدی بشار اسد باشد، مهم ترین دلیل برای ترغیب آنها برای مذاکره با دولت مرکزی سوریه باشد.

سیهانوک دبو، مشاور سیاسی رهبران حزب کردی اتحاد دموکراتیک یا PYD که عنصر اصلی شورای دموکراتیک سوریه است، از طریق تلفن به المانیتور گفت: « این دلیل می تواند درست باشد، خصوصا این که نه آمریکا و نه روسیه مانع چنین مذاکراتی نخواهند شد. رسیدن به یک راه حل برای بحران سوریه خواسته سازمان ملل است.»

شورای دموکراتیک سوریه در کنار نمایندگان نیروهای دموکراتیک سوریه، به طور فزاینده ای در حال مناقشه بر سر مذاکرات بوده و پلات فرمی متشکل از خودگردانی های دموکراتیک وشوراهای غیرنظامی در رقه، دیرالزور و منبج که کاملا تحت کنترل آن است، تشکیل داده است. در همان حال، عملیات نظامی علیه داعش در حال پایان یافتن است و حضور آمریکا- متحد اصلی این گروهها- در این مناطق با توجه به اعلام خروج این کشور از سوریه بدون اعلام زمان معینی، هر روز با ابهام بیشتری همراه می شود.

موضع آمریکا در این باره می تواند قبل از دیگر گروه های متخاصم در مقابل SDF و دولت بشار اسد و دیگر گروه ها مانند اعراب که حضور کردها را در این مناطق برنمی تابند، باعث تضعیف نیروهای دموکراتیک سوریه شود. به نظر می رسد که مذاکره با قدرتمند ترین طرف کردها که دولت مرکزی باشد منطقی ترین انتخاب برای کردها محسوب می شود.

با این حال، دبو اشاره کرد که « دلیل تمایل برای مذاکره با دولت سوریه اشتیاق سوریها هم در شمال و هم در شرق برای یافتن راه حلی برای بحران جنگ در سوریه است. علاوه بر آن، دولت دمشق با توجه به این که روسیه مهم ترین متحد آن است نمی تواند به صورت خودسرانه در این مورد تصمیم گیری کند. از طرف دیگر، ائتلاف بین المللی و عربی به رهبری امریکا در شرق رود فرات حضور دارد که به این معناست که مردم سوریه به طور کلی در روند تصمیم گیری دخالت ناچیزی می توانند داشته باشند.

وی افزود: « ورود به مذاکره با دولت سوریه به این معنی نیست که ما تسلیم شده ایم.» وی تاکید کرد که هنوز مذاکره رسمی میان مناطق خودمختار و مقامات دولت سوریه در دمشق آغاز نشده است.

پروژه مناطق خودگردان دموکراتیک برای آماده شدن جهت مذاکره با دمشق، جدید و سیستمی توسعه یافته بوده که به طور کامل با سیستم فدرالی که به آن اتحادیه دموکراتیک روژاوا در شمال سوریه گفته می شود، تفاوت دارد. اتحادیه دموکراتیک روژاوا که در 17 مارس 2016 اعلام شد هنوز به درستی تشریح و تبیین نشده است.

دبو بر این بارو است که « مدل کنونی با وضعیت حال حاضر مطابقت کامل دارد. ادارت خودمختار و شوراهای محلی و مدنی در شمال و شرق سوریه مناسب ترین مدل است به خصوص این که بعد از شکست سیستم دولت مرکزی، حل بحران سوریه نیازمند سیستمی دموکراتیک است.»

دولت سوریه و نمایندگان احزاب کرد در تاریخ 17 اکتبر 2017 در پایگاه تحت کنترل روسیه در حمیمم در سواحل سوریه با هم دیدار کردند. دبو در این باره گفت: « رژیم در این خصوص جدی نبود. با این حال وی تاکید کرد که « مذاکره تحت نظارت سازمان ملل بهترین راه برای ایجاد روند مطمئن در این زمینه است. ما همچنان معتقد هستیم که مذاکره میان شورای دموکراتیک سوریه و دولت مرکزی روندی مشکل و طولانی خواهد بود.»

در همان حال، صالح مسلم، رهبر سابق حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه یا YPG در حاشیه کنفرانس شورای دموکراتیک سوریه تاکید کرد که تمایل به مذاکره با دولت مرکزی مشروط به تضمین بین المللی برای اجرای نتایج توافق میان طرفین است.

منبع: المانیتور

ترجمه: خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 73688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha