روسیه با برقراری سیستم فدرالی در مناطق کردنشین سوریه مشکلی ندارد

سرویس جهان- توماس پییر می گوید سازش کردها با دولت مرکزی سوریه به انعطاف پذیری دولت مرکزی و حامیان بین المللی بشار اسد بستگی دارد اما روسیه با راه حل مبتنی بر برقرار سیستم فدرالی مشکلی ندارد.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه هیئتی را برای مذاکره با دولت مرکزی این کشور به دمشق اعزام کرده اند. موضوع مذاکرات هنوز به طور کامل مشخص نیست اما گفته شده که در ابتدا بر سر خدمت رسانی و بازگشت نهادهای دولتی به مناطق تحت کنترل کردها گفتگو شده و در مراحل بعد ممکن است در مورد مسائل امنیتی و نظامی گفتگو شود.

توماس پییر، پژوهشگر مرکز ملی مطالعات علمی فرانسه درباره مذاکرات میان کردها و دولت دمشق به خبرگزاری فرانس 24 گفته است سازش در این مذاکرات به میزان اعطاف پذیری دولت سوریه و حامیان بین المللی بشار اسد بستگی دارد. دولت روسیه مخالف برقراری سیستم فدرالی در مناطق کردنشین نخواهد بود اما برخی کشورها با دادن هر شکلی از خودمختاری به کردها مخالفت خواهند کرد.

وی معتقد است مسائل مهم و مناقشه برانگیز امنیتی نیز در این مذاکرات وجود دارد. یکی از مسائل مهم در این مذاکرات آینده نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از نیروهای کرد و عرب است؛ آیا این نیروها به نیرویی محلی مانند پلیس اما تحت کنترل دولت بشار اسد تبدیل خواهند شد و یا در ارتش سوریه ادغام خواهند شد؟ بسیاری از مسائل هنوز حل نشده است.

به نظر این کارشناس مسائل خاورمیانه، کردهای سوریه هم اینک دارای منطقه ای خودمختار هستند اما در آینده نمی توانند آن را حفظ کنند. کردها در ازای دریافت امتیازاتی کنترل این مناطق را به دولت مرکزی سوریه واگذار می کنند.

آروند لوند، دیگر کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرده است که اولویت اصلی دولت سوریه رفتن نیروهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل کردها است و مذاکره میان کردها و دولت مرکزی خروج 2000 نیروی آمریکایی از سوریه را که متحد اصلی کردها در جنگ با داعش بودند تسریع می کند.

کد خبرنگار:40101

کد خبر 73751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha