مهمترین تحولات روز شنبه 6/5/1397 در ترکیه

سرویس ترکیه – نگاهی به مهمترین تحولات روز شنبه 6 مرداد 1397 در کشور ترکیه می اندازیم

  • 66 نماینده پارلمان ترکیه با خطر زندانی شدن روبه هستند

50 نماینده از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و 16 نماینده از حزب دموکراتیک خلق ها در حال حاضر دارای پرونده های باز قضایی در دادسراهای ترکیه هستند که از مهمترین آن ها می توان به 39 پرونده علیه کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق و 48 پرونده علیه پروین بولدان رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها اشاره کرد که با خطر دستگیری و زندانی شدن روبه رو هستند

  • سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه: قطع روابط آمریکا با YPG مطالبه مشروع ترکیه است

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی با انتقاد از اقدامات آمریکا در چند سال اخیر در رابطه با ترکیه عنوان کرد: اقدامات چند سال اخیر آمریکا در ارتباط با ترکیه هم در نزد مقامات رسمی و هم در میان افکار عمومی ترکیه باعث به وجود آمدن بحران جدی اعتماد شده است. خواسته ترکیه برای پایان دادن همکاری آمریکا با گروه YPG که در حال حاضر با دولت بشار اسد مذاکره می کند یک مطالبه مشروع است.

  • چاووش اوغلو در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا:در برابر تهدیدات گردن خم نمی کنیم

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در پی بالا گرفتن دوباره تنش ها میان آمریکا و ترکیه بر سر موضوع حبس کشیش برانسون طی تماس تلفنی با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد: در برابر تهدیدات گردن خم نمی کنیم

  • به دلیل مواضع تند ترامپ و معاونش: معاملۀ مبادلۀ کشیش آمریکایی با معاون هالک بانک ترکیه به هم خورد

روزنامۀ طرفدار حکومت ترکیه ادعا کرد قرار بوده است کشیش آمریکایی با مهمت هاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک ترکیه مبادله شود، اما این معامله به خاطر مواضع تند ترامپ و پنس به هم خورده است.

  • تلویزیون کردی زبان کودکان در ترکیه به خاطر پخش کلمۀ «کردستان» جریمه شد

تلویزیون کردی زبان کودکان ترکیه، Zark TV، به علت پخش دو ترانه که کلمۀ «کردستان» در آنها به کار رفته بود، به پرداخت جریمۀ نقدی و قطع موقت پخش برنامه هایش محکوم شد.

  • طرح سوال نماینده HDP از پارلمان ترکیه پیرامون لغو مجوز انتشار کتاب تاریخ کردستان

مراد ساری ساچ، نماینده وان در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها امروز در پارلمان ترکیه سوالی پیرامون دلیل لغو مجوز انتشار کتاب "تاریخ کردستان" را مطرح کرده است که چندی پیش با حکم دولت جلوی انتشار آن گرفته شده است.

  • پیشنهاد دولت باغچلی برای مبادله فتح الله گولن و کشیش برانسون

دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در اظهاراتی با اشاره به تنش های به وجود آمده میان آمریکا و ترکیه بر سر زندانی بودن کشیش برانسون آمریکایی در ترکیه پیشنهاد کرده است: آمریکایی ها فتح الله گولن را تحویل بدهند کشیش برانسون را تحویل بگیرند.

  • رئیس مشترک HDP:شکنجه در زندان های ترکیه ادامه دارد

سزایی تملی، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها در اظهاراتی با اشاره به وضعیت نامساعد زندان های ترکیه عنوان کرد: شکنجه در زندان های ترکیه حتی در بازداشتگاه های این کشور هنگام دستگیری همچنان ادامه دارد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 73753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha