باید منتظر ماند و دید! / عمران خودآموز

سرویس ایلام – پس از اعلام نام استاندار ایلام در صدر فهرست بازنشستگانی که مشمول قانون منع بازگشت به کار بازنشستگان در مناصب مدیریتی، رسانه‌های استان به این موضوع واکنش‌هایی نشان دادند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام که خود از قدیمی‌های عرصه‌ی رسانه است به تحلیل این موضع‌گیری‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، عمران خودآموز با انتشار یادداشتی در فضای مجازی به مواضع اهالی رسانه در ایلام در خصوص ماندن یا رفتن استاندار ایلام پرداخته است و سعی کرده به هر کدامشان نگاهی منصفانه داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در یادداشت خود می‌نویسد:

پس از تصویب ماده واحده طرح منع بکارگیری بازنشستگان در مناصب مدیریتی، تنور تحلیل‌ها، گمانه‌زنی‌ها و بعضاً عقده‌گشایی‌های شخصی، حزبی و گروهی در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی هر لحظه داغ و داغ‌تر می‌شود.

در استان ایلام نیز این فضا حول محور مهندس قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام شکل گرفته و هر کسی از ظن خود، یار شاطر یا بار خاطر او شده است. در این میان صدایی که کمتر شنیده می‌شود، صدای خود ایشان است، با این مضمون که: «از دو حالت خارج نیست، یا شامل حال بنده می‌شود یا نمی‌شود. در نتیجه همه باید به قانون تن در دهیم.»

اگر چه تحلیل‌ها و اظهارنظرها بر اساس این موضع منطقی پیش نرفت، لیکن دسته‌بندی مواضع مطرح شده خالی از لطف نیست:

۱- تعدادی از رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری - تحلیلی استان که همراهی چندانی با برنامه‌های استاندار ایلام نداشته‌اند با طرح دوگانه‌ی "ماندن" یا "نماندن" و بازنشر مطالب رسانه‌های فرا استانی مبنی بر انتشار اسامی استانداران بازنشسته، سعی در اقناع افکار عمومی مبنی بر "نماندن" استاندار ایلام داشتند. در پایین دست این گروه، برخی از فعالان فضای مجازی و منتقدان مهندس سلیمانی دشتکی، با قطعیت بر طبل "رفتن" وی کوبیدند و نتوانستند خوشحالی خود را از این موضوع پنهان کنند.

۲- نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حامیان استاندار در فضای مجازی که با دلیل و برهان و البته تاکید بر نقش و عملکرد استاندار ایلام، سعی در تحکیم و تثبیت جایگاه ایشان داشتند. در پایین دست این گروه، افرادی ناشناخته، در تنور دوقطبی دمیدند و طیف اول را شایعه‌سازان، بدخواهان و جزم‌اندیشان نامیدند.

۳- برخی از رسانه‌های معتدل که نظر مسئولان و مراجع مربوطه را، بی کم و کاست منعکس کردند.

نگارنده معتقد است کنش‌ها و واکنش‌های یاد شده به چند دلیل، طبیعی و دارای اهمیت است:

۱- تصویب این قانون و گستره‌ی تأثیر آن در سطح ملی، ایلام را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

۲- شمول این قانون بر مقامات ارشد اجرایی به ویژه استانداران، ضریب اهمیت آن را افزایش داده و توجه فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای را به خود جلب کرده است.

۳- واکنش جدی فعالان سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای استان به طرح نام "قاسم سلیمانی دشتکی" در پی تصویب قانون یاد شده، حاکی از نقش فعال استاندار ایلام در معادلات و مناسبات موجود استان، به ویژه در مواجهه با موضوعات چالشی و مسائل مربوط به توسعه استان است.

نتیجه این که، با استناد به مواضع نمایندگان استان مبنی بر رد بازنشستگی استاندار و حمایت قاطع از ایشان، باید منتظر ماند و دید که آیا "قاسم سلیمانی دشتکی" از شمول قانون یاد شده خارج است یا بر اساس قانون از ریل منصب دولتی کنار خواهد رفت!

در این صورت، موضع کنونی نمایندگان محترم با هیچ توجیهی از ذهن پویای جامعه پاک نمی‌شود و سخن استاندار موضوعیت می‌یابد که: «از دو حالت خارج نیست، یا شامل حال بنده می‌شود یا نمی‌شود. در نتیجه همه باید به قانون تن در دهیم.»

بی‌گمان استانداری که با اجرای طرح مشاوران جوان، پیشاپیش، اهداف قانون منع به کارگیری بازنشستگان را مورد توجه قرار داده است، در صورت سلب شرایط قانونی، لحظه‌ای برای ترک صندلی چرخ‌دار استانداری ایلام درنگ نخواهد کرد؛ پس تا آن زمان، تضعیف ایشان و به تبع آن تضعیف مدیریت اجرایی استان، در تضاد با دغدغه‌ی مشترک گروه‌های فعال در عرصه توسعه ایلام است‌.

کد خبر 73782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha