حبس و شلاق، مجازات بی توجهی به کودکان

سرویس ایران- نمایندگان مجلس شورای اسلامی مجازات بی توجهی و سهل انگاری اشخاص نسبت به کودکان و نوجوانان را پرداخت دیه، حبس و شلاق تعیین کردند.

به گزارش کرد پرس، نمایندگان در جلسه علنی - یکشنبه - مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، ماده 8 آن را با 165 رای موافق، 11 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در این ماده مقرر کردند: هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل و نوجوان از خانه یا مدرسه یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال و نوجوانان را بدین منظور فریب دهد یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه 6 محکوم می شود و در غیر این‌صورت، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال مواجه می شود و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می شود.

نمایندگان مجلس ماده 9 این لایحه را نیز با 128 رای موافق، 44 رای مخالف، 12 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر تصویب کردند.

مجلس در این ماده تصویب کرد: هرگاه در اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاص غیر از والدین نسبت به اطفال و نوجوانان نتایج واقع شود، مقصر علاوه بر پرداخت دیه به‌ مجازات فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه پنج، فقدان یکی از حواس یا منافع، قطع، نقص یا ازکارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه شش، نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضاء و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه هفت، جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم مشمول هر یک از بندهای (ب) و (پ) به مجازات حبس درجه هشت، آزار جنسی یا عاطفی ناشی از بی توجهی و سهل انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه هشت محکوم می شود.

براساس قانون مجازات اسلامی، نمایندگان مجلس حبس بیش از 25 سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد ریال، مصادره کل اموال، انحلال شخص حقوقی مجازات درجه یک محسوب می شود.

کد خبر 73789

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha