سرویس ایلام- اقبال عمومی به شعر و ادبیات بومی و محلی در استان ایلام در سالهای اخیر یکی از رویدادهای فرهنگی و ادبی قابل توجه در این استان بوده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نشانه های این اقبال عامه به شعر و ادبیات بومی و محلی را می توان در راه اندازی انجمن های ادبی کردی و بومی محلی ، چاپ کتابهای شعر کردی و محلی در سالهای اخیر و اخیرا هم برگزاری جشنواره داستان بومی و محلی در این استان مشاهده کرد.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در ادامه روند حمایت های خود از ادبیات بومی و محلی در ماههای آینده در نظر دارد که نخستین دوره جشنواره شعر بومی و محلی این استان را در شهرستان دهلران برگزار نماید.
پیشی گرفتن شعر بومی و محلی ایلام از شعر کلاسیک فارسی
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام ضمن بیان اهداف برگزاری این جشنواره بر این اعتقاد است که با رشدی که در شعر بومی محلی استان در جوانان و نسل جدید مشاهده می شود می توان ادعا کرد که شکاف شعری میان این نسل و نسل درخشان گذشته از میان رفته و حتی کیفیت شعر بومی محلی حاضر از شعر کلاسیک فارسی نسل گذشته در حال پیشی گرفتن و ایجاد جریان سازی زبانی و فرهنگی مثبت است.
یونس قیطانی با بیان اینکه نخستین دوره جشنواره شعر بومی محلی این استان 12 شهریور امسال در شهر دهلران برگزار می شود افزود: تقویم اجرایی این جشنوار تنظیم و مقدمات اجرایی آن با اعلام فراخوان این جشنواره آغاز شده است.
وی در تشریح چگونگی این جشنواره گفت: نخستین دوره این جشنواره با گویش و ادبیات اقوام مختلف استان ( کرد ، لر ، لک و عرب) و با محورهای آزاد و موضوعی (آیینی و دفاع مقدس) در قالب های رایج شعری برگزار خواهد شد.
جشنواره شعر بومی محلی ایلام گامی در راستای وحدت و همدلی اقوام ایلامی
وی یادآور شد: در راستای صیانت از فرهنگ بومی محلی و بهره مندی از توانمندی های ادبیات شفاهی و مکتوب اقوام و اقلیم های مختلف استان، برگزاری این جشنواره پس از برگزاری موفق جشنواره های سورناوا در حوزه موسیقی سنتی و نخستین دوره جشنواره داستان نویسی بومی محلی استان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام افزود: دیگر شهرستان های استان نیز برای برگزاری جشنواره آمادگی داشتند اما دهلران انتخاب شد که امید است با اعتمادی که به جامعه ادبی این شهرستان شده است پاسخ مناسب و نتیجه ارزشمندی در بر داشته و بر وحدت و همدلی اقوام این دیار بی افزاید.
به گفته معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، غنای ادبیات اقوام مختلف استان ایلام که ریشه در خرده فرهنگ های اصیل اجداد و نیاکان دارد و به نوعی موتور محرکه جریان ادبی نسل امروز و پویایی فرهنگ جامعه است بهانه ای برای پرداختن به حوزه بومی و محلی است.
توجه بیشتر به گنجینه واژگانی اقوام ایلامی هدف برگزاری جشنواره های محلی
قیطانی با تاکید بر اینکه امروز نیاز به وحدت و ایجاد همدلی بیشتر در میان طیف های مختلف قومی جامعه احساس می شود، افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با آگاهی از حساسیت ها و از طرفی دغدغه های اهالی فرهنگ استان و به دور از خط کشی ها و مرزبندی های قراردادی و اصطلاحات تفرقه انگیز در ادبیات سیاسی و فرهنگی، به منظور توجه بیشتر به گنجینه واژگانی اقوام این دیار و بازتاب آن در شعر استان و تاثیر گذاری این داشته ها در قاب شعر بر محتوا و شکل ادبیات در زمینه های آزاد و به ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و مقاومت به وظیفه سازمانی خود عمل می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: این برنامه های ارزشمند که با استقبال مردم و صاحبان قلم روبرو شده است در نخستین دوره اش عقیم نشود و با همراهی اهالی فرهیخته شعر و ادب و مسئولان در سال های آینده با گستردگی و رشد محتوایی ادامه داشته باشد و از طرفی باعث پویایی بیشتر جریان شعر و کشف استعداد ها و ترغیب نسل جدید برای آموختن و حرکت رو به جلو این رشته در استان شود.

کد خبر 73827

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha