مواضع صدر در خصوص کُردها و هشدار نسبت به انفجار خشم مردم عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان – مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق ضمن تاکید بر پشتیبانی از حقوق قانونی کردها، نسبت به عواقب عدم تشکیل دولت جدید و انفجار خشم مردم عراق هشدار داد.

کردپرس: علیرغم گذشت 2 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، هنوز گفتگوهای تشکیل دولت جدید در میانه رقابت های حزبی و طائفی و بازشماری دستی آرا به نتیجه ای مشخص دست نیافته‌ است. وضعیت موجود نگرانی هایی از آینده سیاسی این کشور را ایجاد کرده و گسترش اعتراضات مردمی بر این نگرانی ها افزوده است.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر و لسیت سائرون در انتخابات پارلمانی عراق که بیشترین شمار کرسی های را نسبت به دیگر ائتلاف ها کسب کرد، در مصاحبه با روزنامه "ژیان" چاپ اقلیم کردستان عراق، ضمن اعلام مواضع خود نسبت به کردها و مطالبات آن ها، به سوالاتی در خصوص رویدادهای مرتبط با روند تشکیل دولت و دخالت های خارجی پاسخ گفت:

مشروح مصاحبه:

برای مرحله آینده و در صورت احتمال تشکیل دولت از سوی شما چه سیاستی در مقابل کردها در پیش خواهید گرفت؟

سیاست کاری ما برای کابینه آیند، بسیار متفاوت است و قصد داریم طی چهار سال آینده تمامی اختلافات میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان را حل و فصل کنیم. در تلاش برای تشکیل یک دولت ملی با مشارکت همه طیف ها هستیم. این دولت باید از سلطه و مداخله حزبی و سهمیه بندی های طایفی خارج شود و نباید هیچ یک از طیف ها به حاشیه رانده شوند. دولت آینده باید به گونه ای باشد که نماینده همه عراقی ها باشد.

این اظهارات در حالی است که پیش تر موضع شما در قبال کردها این گونه نبود و می توان به مواضع شما درباره موضوع بازگشت نیروهای پیشمرگ به کرکوک اشاره کرد که موضعی منفی بود!

در گذشته و هم اکنون نیز دارای مواضعی شفاف در قبال برادران کرد بوده ام و نسبت به آن ها ابراز محبت و دوستی کرده ام و پشتیبانی کاملی از آن ها داشته ام. اگر منظور شما مقطع برگزاری رفراندوم است باید بگویم که در راستای عادی سازیی اوضاع و جلوگیری از بزرگتر شدن اختلافات میان بغداد و اقلیم کردستان بیشترین تلاش را داشتم و به صورت مداوم در تلاش برای حل این اختلافات بودم. در پاسخ به این اظهارات شما که موضع مرا نسبت به نیروی پیشمرگ منفی توصیف کردید، باید تاکید کنم که چنین چیزی واقعیت ندارد. من نیروهای پیشمرگ را دوست دارم. این نیرو در مقطع جنگ با داعش بیشترین قربانی را دادند، اما هنگامی که مسئله به مناطق مورد مناقشه یا برخی مسائل دیگر مربوط می شود؛ هم اکنون هم می گویم که لازم است به قانون اساسی رجوع کنیم و قانون را اساس قرار دهیم و دست از اقدامات غیر اصولی برداریم. عراق دارای قانون اساسی مشخص است و در مقطع تصویب این قانون همگان به آن رای مثبت داده اند. هم اکنون هم می گویم که عراق دارای ارتش ویژه ای است و لازم است مسئله تامین امنیت در حوزه اختیارات این ارتش باشد نه نیروهای مسلح خارج از آن.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق تاکنون شاهد دشواری نزدیک شدن ائتلاف ها و احزاب در راستای تشکیل دولت بوده ایم، دلیل این امر و شروط شما برای دیگران در روند تشکیل دولت چیست؟

در انتخابات پیشین نیز چندین ماه برای حصول تفاهم و توافق در راستای تشکیل دولت لازم بود. لیست انتخاباتی سائرون هیچ شرطی را تعیین نکرده است و درهای این ائتلاف در راستای تشکیل دولت جدید به روی دیگر ائتلاف ها و احزاب گشوده است. سائرون با چند حزب دیگر هم ائتلاف کرده است، اما برخی طرف های منفعت طلب و عامل کشورهای خارجی، در تلاش برای مانع تراشی در مقابل تشکیل دولت جدید و نزدیک شدن احزاب به یکدیگر هستند.

شروط ما برای احزاب و ائتلاف های دیگر نیست، بلکه برای اشخاصی است که پای آن ها به پرونده های فساد باز شده و در روند ویرانی کشور نقش دارند. ما نمی خواهیم این افراد بار دیگر در معادلات سیاسی نقشی داشته باشند.

منظور شما از کشورهایی که در عراق مداخله می کنند، کدام کشورها است، به صورت مشخص کشوری وجود دارد که در عراق مداخله کند؟

مسئله دخالت های خارجی در عراق بر همگان آشکار است، حتی پیش تر نیز بنا به میل و اراده آن ها انتخابات در عراق برگزار می شد و مناصب تقسیم می گردید و تحولات و معادلات سیاسی بر اساس میل و نظر آن ها به پیش می رفت. در انتخابات اخیر هم پس از اعلام نتایج، هنگامی که این کشورها دریافتند که پس از این انتخابات، عراق وارد مرحله جدیدی خواهد شد تلاش هایی برای منحل کردن انتخابات صورت دادند. تاکید می کنم که از این پس اجازه نخواهیم داد که بار دیگر عراق با خطر و جنگ جدیدی مواجه شود و به تمامی مداخلات و اداره عراق از خارج پایان خواهیم داد و لازم است که تمامی عراقی های وطن دوست وارد مرحله جدیدی شوند.

نقش آمریکا پس از انتخابات و در مرحله تشکیل دولت جدید عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

عراق کشور عراقی ها است، نه آمریکا و هیچ کشور دیگری. نزد ما اگر آن ها قصد داشته باشند هر نقشی در عراق اتفا نمایند نسبت به نقش آفرینی عراقی ها از هیچ اهمیتی برخوادار نیست، زیرا در پایان باید اراده به عراقی ها بازگردد. نه این که کشورهای خارجی و اشغالگران تلاش کنند از طریق نقش خود تاثیرگذاری داشته باشند و عراقی ها را از اراده مستقل تهی کنند و اراده و تصمیمات خود را تحمیل نمایند.

در صورت عدم تشکیل دولت جدید در عراق چه روی خواهد داد؟

سائرون به عنوان لیست پیروز انتخابات به گفتگوها با دیگر احزاب و ائتلاف ها برای تشکیل دولتی تکنوکرات با حضور همگان ادامه خواهد داد، اما در صورت عدم تشکیل دولت و در صورتی که هیچ بهانه ای برای این امر نباشد، بروز رویدادهای خطرناک را بعید نمی دانم. به ویژه انفجار خشم و کینه عراقی ها، زیرا دیگر رمقی برای شهروندان عراقی باقی نمانده است و دیگر قادر به تحمل 15 سال مصیبت و جنگ و آوارگی و قتل عام و گرسنگی نیستند. به همین دلیل لازم است سیاستمداران منافع شخصی را کنار نهند و تلاش ها را در خدمات رسانی به عراقی ها متمرکز کنند و تلاش کنند مصیبت هایی که طی چند سال گذشته دامن عراقی ها را گرفته است به رفاه و امنیت تغییر یابد و عراق را وارد مرحله سازندگی و خدمت رسانی و بازسازیی کنند. اگر چنین نشود آن گاه کینه و خشم مردم امان از آن هایی خواهد برید که چندین سال است مردم عراق را به بازی گرفته اند.

کد خبر 73856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha