اقلیم کردستان: لایحه بودجه 2018 عراق ناعادلانه و غیرقانونی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- هیئت دولت اقلیم کردستان در پی تصویب لایحه بودجه 2018 عراق در کابینه دولت این کشور، این بودجه را ناعادلانه و غیرقانونی خوانده و خواستار اصلاح آن توسط نخست وزیر عراق و در نظر گرفتن نظرات اربیل شد.

به گزارش کردپرس، روز دوشنبه 15 آبان/6 نوامبر دولت اقلیم کردستان در پی تصویب بودجه 2018 عراق از سوی هیئت دولت این کشور، نشستی را به منظور گفتگو در مورد این بودجه و دیگر مسائل اقلیم و عراق برگزار کرد.

هیئت دولت اقلیم کردستان در این نشست، اعلام کرد که برخی از بندها و موارد موجود در لایحه بودجه 2018 عراق، با قانون اساسی این کشور مغایرت دارد و هدف از این بندها چشم پوشی از ساختار قانونی اقلیم کردستان است، علیرغم اینکه در قانون اساسی عراق به عنوان اقلیمی فدرال به رسمیت شناختە شده است.

همچنین اشارە شده که در لایحه بودجه 2018 عراق از ساختار قانونی اقلیم به عنوان استان های شمال عراق بنام برده شده و این اقدامی غیرقانونی است و قانون اساسی عراق اجازە محدود کردن و یا کاهش قدرت و اختیارات قانونی اقلیم کردستان را نمی دهد.

دولت اقلیم کردستان، با اشارە به اینکه تاریخ اثبات کرده کە با استفاده از زور و قدرت نظامی نمی توان هیچ مشکلی را حل کرد؛ تاکید کرده که گفتگو و مذاکرە تنها راه حل مشکلات است و بار دیگر آمادگی دولت اقلیم برای گفتگو با دولت عراق بر اساس قانون اساسی برای حل مشکلات فیمابین را اعلام کرد.

هیئت دولت اقلیم کردستان از حیدر عبادی نخست وزیر عراق خواستە با توجه به اینکه هیئت دولت فدرال، به وی برای تغییر و ایجاد اصلاحات در پیش نویس لایحه بودجه عراق اختیار تام داده است، نظرات دولت اقلیم را در این بودجه در نظر گرفتە و بی عدالتی که در این بودجه نسبت به اقلیم کردستان اعمال شده و سهم اقلیم از این بودجه12.6 تعیین شده را، رفع کند.

همچنین دولت اقلیم کردستان تاکید کرده میزان بودجه در نظر گرفتە برای حقوق بگیران اقلیم کردستان درمقایسە با بودجه واقعی مورد نیاز برای پرداخت حقوق های آنان، بسیار کمتر بوده و حتی کفاف پرداخت حقوق در یکی از استان های اقلیم را نیز نمی دهد.

کد خبر 47807

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha