کانی دینار شهری کوچک اما با معضلاتی بزرگ

سرویس کردستان - کانی دینار یکی از شهرهای تابعه شهرستان مریوان است که با گذشت 9 ماه کاری از فعالیت های شوراهای دوره پنجم شهر به تازگی دارای شهردار شد.

به گزارش کردپرس از مریوان، با گذشت نه ماه کاری از فعالیت های شوراهای دوره پنجم و تغییر شهرداران انتظار بر این بود که از سوی اعضای شوراهای شهر وضعیت شهرداران بررسی شده و شهردار جدید معرفی گردد که در این بین در انتخاب دیرهنگام شهردار شهر کانی دینار از توابع شهرستان مریوان باعث ایجاد شائبه های عدیدی بین مردم گشت که برای بررسی این امر پس از انتخاب شهردار جدید این شهر به سراغ اعضای شورای کانی دینار رفتیم که متن این گزارش را در زیر می خوانید.

انتخاب دیرهنگام شهردار نشان از وجود اختلافات بین اعضای شورا؟

رئیس شورای شهر کانی دینار در جمع خبرنگاران شهرستان مریوان با اشاره به این نکته که شهری بزرگ با جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر به دروازه شهر توریستی مریوان نیز مشهور است عنوان کرد : هرچند برخی از افراد خارج از شهر کانی دینار بدنه شوراهای دوره پنجم این شهر را مملو از اختلافات می پندارند اما برخلاف این باوری آنان باید عنوان کرد که اعضای شورای کانی دینار با تمامی مصوبات خود به صورت عملی انسجام خود را نشان داده است.

بهنام حیدری اظهار کرد : ما مسئولیتی در قبال مردم داریم که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم چراکه نماینده آنان و از طریق آراء مردم به این سمت رسیده ایم لذا هدف ما تنها احقاق حقوقات مردم و رسیدگی به وضعیت آنهاست.

حیدری افزود : شاید در انجام فعالیت های کاری و در هنگام رسیدگی به امورات با مسئولان اختلافاتی به وجود آید و باعث ناراحتی آنها گردد اما باید آنان نیز ما را درک کنند چراکه ما نماینده و منتخب مردم این شهریم و وظیفه داریم که برای احقاق حقوقات مردم فعالیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد : از فرماندار شهرستان مریوان انتظار می رود که نسبت به شهرداری و شوراهای کانی دینار حساسیت بیشتری نشان داده و بتواند بیش از پیش برای افزایش میزان اعتبارات و بودجه های موجود در راستای توسعه این شهر قدم بردارد.

رئیس شورای کانی دینار ادامه داد : فرماندار شهرستان مریوان در حوزه های مختلف جای خود را در بین مردم کرده است و مردم وی را به خوبی می شناسند و انتظار می رود همین روندی که برای شهرستان مریوان از سوی وی آغاز شده در شهر کانی دینار نیز اتخاذ گردد.

بهنام حیدری خاطرنشان کرد : شهرداری کانی دینار همانند شهرداری های دیگر شهرستان های کشور دچار مشکلات مالی است و این موضوع نیز تنها با ایجاد اعتبارات جهشی رفع خواهد شد و انتظار می رود مسئولان شهرساتنی و استان کردستان نیز در این راستا یاری دهنده شهرداری باشند.

حیدری افزود : با توجه به این امر که شهر کانی دینار مشکلات اساسی زیرساختی داشته و همچنین دروازه ورود به شهر توریستی مریوان است انتظار می رود که مسئولان با دیدی وسیعتر از پیش و با دستانی باز به یاری این شهرستان بشتابند.

وی عنوان کرد : بیشتر مشکلات موجود در کانی دینار مربوط به اداره آب است و از سوی مدیریت این شرکت تعهدهای مساعدی داده شده است که انتظار می رود این وعده ها عملی یابند تا بسیاری از معضلات و مشکلات موجود رفع گردد.

ستار امیدی

یکی دیگر از اعضای شورای کانی دینار تصریح کرد : هم کنون نه ماه از فعالیت های کاری شوراها می گذرد هرچند که بسیاری از افراد احساس می کنند در 29 اردیبهشت شوراها آغاز به فعالیت می کنند اما از اولین روز شهریور فعالیت های شوراها آغاز می ود چرا که در این زمان است به صورت رسمی می توان جلسه برگزار نموده و فعالیت های قانونی خود را آغاز کرد.

ستار امیدی افزود : وظیفه ما با استناد به مفاد قانون شوراها رسیدگی به فعالیت ها و وظایف قانونی است که در این زمینه ما کم کاری نکرده و به نسبت وضعیت موجود ما از فعالیت های انجام شده راضی هستیم.

وی بیان کرد : انتخاب دیرهنگام شهرداری نشان از وجود اختلافات بین اعضای شوراهای شهر کانی دنار نیست و متاسفانه یکی دو گزینه از افرادی که انتخاب شدند نتوانستند تایدیه خود را از نهادهای ذیربط بگیرند و این امر باعث شد که انتخاب شهردار کمی دیر صورت گیرد.

ستار امیدی افزود : انتخاب دیرهنگام شهردار کانی دینار را نباید با دیدی منفی نگریست چراکه شهرداری بدون سرپرست نبوده و کارکنان و پرسنل موجود نیز با تمام توان خویش در خدمت به مردم از ارائه خدمات کوتاهی نکرده اند.

وی عنوان کرد : انتخاب شهردار برای شهرداری کانی دینار از سوی اعضای شوراهای شهر با 5 رای قاطع بود که این امر نشان از میزان وحدت بین اعضای شوراهای شهر را می رساند چراکه این شهر پنج عضو شورا دارد و همه آنها نیز با همفکری و همکاری یکدیگر شهردار را انتخاب کردند.

ستار امیدی تصریح کرد : چهار تن از اعضای شوراهای کانی دینار در زمان انتخابات در یک ائتلاف بودند و این امر نیز خود میزان اتحاد و همبستگی اعضای شوراهای شهر را می رساند.

امیدی ادامه داد : بیشترین میزان کاندیدا شدن برای شهرداری کانی دینار بود و دلیل این امر نیز برایمان مشخص نیست ولی باعث شد تا انتخاب شهردار کمی به درازا کشیده و با زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد.

وی افزود : پس از روی کار امدن با بسیاری از مدیران و حتی مدیرکلان استان نیز در راستای رفع معضلات و مشکلات شهر مطرح شده و در حال پیگیری است و انتظار می رود با توجه به پتانسیل های موجود دیدی بهتر از پیش از سوی فرماندار شهرستان مریوان و دیگر مسئولان در آینده داشته باشیم.

ستار امیدی ادامه داد : کانی دینار دروازه شهر مریوان است و توسعه این شهر به نوعی توسعه مریوان به شمار می آید چرا که هر فردی از جاده موجود از سمت سنندج به طرف مریوان حرکت می کند ابتدا باید از این شهر عبور کند و حتی هستند بسیاری از افرادی که این شهر را با مریوان نیز اشتباه می گیرند.

امیدی خاطرنشان کرد : فعالیت های خوبی از سوی مسئولان به ویژه فرماندار شهرستان مریوان صورت گرفته و انتظار می رود که امروزه بیش از پیش برای ارائه خدمات به مردم تلاش کنند و مشکلات موجود را رفع کنند.

امیدی افزود : اگر اعتبارات ویژه ای به شهر کانی دینار اختصاص داده شود می توان به زودی شاهد تغییراتی اساسی در این شهر بود چرا که این شهر دارای محدوده آنچنان بزرگی نیست که نتوان مشکلات آن را رفع نمود اما لازمه آن نیز اختصاص بودجه است.

وی تصریح کرد : شوراها از لابی گری و انتخابات شهردار بیرون رفته تا دید موجود نسبت به اعضای شوراهای کانی دینار نیز تغییر یابد و بیشتر فعالیت های عمرانی و ... در راستای توسعه شهر صورت گیرد.

بوی تعفن فاضلاب و وجود مرغداری های متعدد مهمترین معضلات کانی دینار هستند

یکی دیگر از اعضای شورای کانی دینار اظهار کرد : در حوزه بهداشتی فعالیت های خوبی صورت گرفته است اما هنوز هم کمبودهای موجود به چشم امده و انتظار همکاری از سوی مسئولان برای رفع این معضلات را داشته و داریم.

عطا هوشمند بیان کرد : درمانگاه موجود با همکاری و تدابیر مسئولان ذیربط به شبانه روزی تبدیل شده است و آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای مردم است.

هوشمند افزود : از سوی شهرداری کانی دینار زمینی برای ایجاد پایگاه بهداشتی در اختیار مرکز بهداشت شهرستان مریوان قرار گرفت که خوشبختانه با همکاری های دکترهوشیار سایه میری این امر مورد توجه قرار گرفته و این پایگاه ایجاد شد که متاسفانه هنوز افتتاح نشده است و امید است که به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.

هوشمند تصریح کرد : یک بیمارستان شبانه روزی نیز جنب کانی دینار و شهرک هجرت ایجاد شده است که این امر نیز فعالیت های عمرانی آن انجام شده و تنها افتتاح شدن آن باقی مانده و انتظار می رود مسئولان ذیربط نسبت به افتتاح و مورد بهره برداری قرار دادن آن مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

عطا هومشند خاطرنشان کرد : یکی از معضلات و مشکلات مهم موجود در این شهر وجود مرغداری های متعددی است که بوی تعفن آنها مردم را آزار می دهد و همچنین بوی تعفن فاضلابی است که وارد رودخانه موجود در این شهر می شود و این امر نیر نارضایتی مردم را در پی داشته و آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

هوشمند عنوان کرد : قسمتی از فاضلاب مریوان وارد رودخانه موجود در کانی دینار می شود و هرچند تصفیه خانه این شهر راه اندازی شده و مشغول به فعالیت است و تا اندکی از بوی تعفن آن نیز کاسته شده اما هنوز بوی زیادی داشته و مردم را آزار می دهد.

وی ادامه داد : از سوی اداره آب و فاضلاب مریوان و کانی دینار فعالیت های خوبی صورت گرفته است اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که نیازمند اعتبارات خاصی از سوی فرماندار شهرستان مریوان، نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان است.

رفع معضلات کانی دینار نیازمند بودجه جهشی است

یکی دیگر از اعضای شورای کانی دینار گفت : باید ظرفیت ها و پتانسیل های موجود را شناخت و سپس یک افقی بیست ساله برای آن تهیه کرد چراکه این شهر نوپاست و نمی تواند همانند یک شهری که تمام مراحل شهری را طی نموده است انتظار داشت.

سعدی مرادی افزود : عدم وجود ساختمان اداری به ویژه ادارات و ارگان و نهادهای دولتی و ادارات خدمات رسان در کانی دینار باعث ایجاد یکسری نارضایتی در بین مردم و همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه ارائه خدمات بهتر به مردم شده است به عنوان مثال در این شهر 455 نفر تحت پوشش کمیته امداد وجود دارد که برای تمامی خدماتی که دریافت می کنند باید به کمیته امداد در مریوان مراجعه کنند.

مرادی اظهار کرد : وجود نخبگان و پیشکسوتان ورزشی یکی دیگر از پتانسیل های موجود در کانی دینار که نیازمند حمایت ویزه ای از سوی اداره ورزش و جوانان است که اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد می تواند به عنوان الگوی استان نیز محسوب گردد.

وی تصریح کرد : اداره ورزش و جوانان به اندازه توان خویش شهر کانی دینار را یاری داده است و با ایجاد یک سالن ورزشی توانسته است تا اندازه ای زمینه را برای استفاده از پتانسیل های موجود فراهم کند اما این امر نیازمند توجه بیشتری است.

سعدی مرادی بیان کرد : در کانی دینار استاد موسیقی و نویسندگی وجود دارد که از دیگر شهرستان های استان برای فراگیری موشیقی و نویسندگی به آنان مراجعه می کنند و این امر کمتر از سوی برخی از افراد مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که تمام توان خود را برای برجسته کردن عددم انتخاب شهردار کانی دینار صرف می کنند.

مرادی خاطرنشان کرد : انتخاب یا عدم انتخاب شهردار در ماه های اول آنچنان نباید از سوی افراد مورد توجه قرار گیرد که باعث شود تمام توان و ظرفیت های موجود پرسنل و دیگر کارکنان شهرداری و اعضای شوراها را به خود مشغول نموده و باعث عدم انجام گردن فعالیت های کاری گردد.

مرادی عنوان کرد : در زمینه ایجاد رشد فعالیت های فرهنگی و علمی حتی یک سالن برای تجلیل از هنرمندان موجود نیست.

مرادی تصریح کرد : ایجاد یک شهرک صنعتی برای ساماندهی صنعت کاران موجود در راس امورات شوراهای کانی دینار است اما بدلیل عدم توانائی مالی حتی درحد تملک زمین های موجود باعث شده است که این امر به تعویق افتاده و برای احداث ان دچار مشکلات زیادی گردیم.

مرادی افزود : تامین مسایل مالی شهر از طریق اعتبارات قطره چکان امکان پذیر نیست لذا باید برای دتوسعه شهر از خلاقیت استفاده نموده و با جذب سرمایه گزاران بخش خصوصی حتی در حداقل امکانات می تواند باعث توسعه این شهر گردد.

وی گفت : کانی دینار یک شهر نوپاست و برای رسیدن به تکامل شهری نیازمند اعتباراتی جهشی است چرا که اعتبارات قطره چکانی نمی تواند جوابگوی وضعیت موجود باشد.

سعدی مرادی در پایان خاطرنشان کرد : استاندار کردستان و فرماندار شهرستان مریوان توجه خوب به کانی دینار داشته اند اما انتظار ما فراتر شدن این توجه و افزودن میزان اعتبارات موجود است تا بتوان در آینده ای نزدیک شاهد توسعه و رونق کانی دینار باشیم.

کانی دینار دارای سند جامع چشم اندازی ده ساله برای اولین بار در کشور خواهد شد

یکی دیگر از اعضای شورای کانی دینار گفت : کانی دینار در فاصله 5 کیلومتری شهر مریوان با وسعتی نزدیک به 200 هکتار واقع شده است که یکی از شهرهای نزدیک به مریوان است که دارای پتانسیل های وسیعی در زمینه های مختلفی است.

جمیل زیرک اظهار کرد : اعضای شورای کالنی دینار در حال ایجاد یک سند جامع ده ساله اند که اگر این امر تحقق یابد اولین شهر کشور است که دارای یک چشم اندازی ده ساله از سوی شوراهای شهر در راستای توسعه خواهد بود.

زیرک افزود : مشکلات آب و فاضلاب این شهر بسیار زیاد است و زیرساخت های موجود نیز جوابگوی وضعیت کنونی نیست.

وی تصریح کرد : ایجاد فضای سبز شهری در راستای ایجاد شور و نشاط در بین تمام آحاد مردم یکی از مهمترین فعالیت هائی است که از سوی اعضای شوراهای کانی دینار مورد توجه قرار گرفته و امید است که به زودی شاهد تحولی گسترده در اینزمینه باشیم.

حمیل زیرک خاطرنشان کرد : تغییر مبلمان شهری نیز از دیگر اقداماتی است که به زودی از سوی اعضای شوراهای کانی دینار انجام خواهد شد و در این زمینه نیز طراحی فضای جدید در دستور کار قرار گرفته و با اتمام طراحی های اولیه انجام فعالیت های عمرانی نیز انجام خواهد شد.

زیرک عنوان کرد : محیط فیزیکی تاثیری بسیار زیاد در رفتار و فرهنگ شهرنشینی دارد لذا برای ایجاد یک بستر مناسب در این زمینه نیز فعالیت های خوبی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به جاده ترانزیتی کانی دینار اظهار کرد : با توجه به این امر که ترانزیت های مرزرسمی باشماق مریوان از جاده اصلی کانی دینار عبور می کنند زیرساخت جاده های شهر دچار آسیب دیدگی زیادی شده است.

جمیل زیرک بیان کرد : فاز اول مطالعاتی ایجاد شهرک کارگاهی در ضلع شمالی کانی دینار در راستای جمع آوری اصناف مزاحم و جلوگیری از تداخل کاربری ها انجام شده است.

زیرک افزود : یکی از مزیت های شهرهای نوپا این است که از ابتدا می توان بسیاری از طرح ها و پروژه هائی را انجام داد که در آینده دچار مشکلات زیادی نشوند.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد : ایجاد یک درآمد پایدار برای شهرهای کوچکی همچون کانی دینار امکان پذیر نیست لذا لازمه رفع معضلات و مشکلات موجود اختصاص بودجه های جهشی و اعتباراتی خاص از سوی مسئولان است.

گزارش : محمدرستگار کریمی

کد خبر 60325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha