بانک ها و دستگاه های اجرایی روان سازی دسترسی به تسهیلات را در دستور کار قرار دهند

سرویس کردستان- معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بانک ها از کم اطلاعی متقاضیان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی سوء استفاده نکنند، گفت: بانک ها و دستگاه های اجرایی باید روان سازی دسترسی به تسهیلات را در دستور کار قرار دهند.

عیسی منصوری شامگاه یکشنبه در کارگروه اشتعال استان کردستان گفت: دسترسی روستاییان به تسهیلات بانکی از مهمترین اهداف طرح اشتغال پایدار است تا بتوانیم کارآفرینی را در این مناطق توسعه دهیم اما عملکرد برخی از بانک ها نتایج این طرح را با چالش روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود بانک ها برای تحقق اهداف این تسهیلات تلاش کرده و نهایت تعامل را با متقاضیان داشته باشند و برای رسیدن به اهداف کار آفرینی متقاضیان، سنگ اندازی نکنند، گفت: همچنین بانک ها در خصوص 20 درصد سهم آورده افراد متقاضی می توانند املاک و آورده های غیر نقدی را نیز لحاظ کنند و نباید آنها را مجبور به تامین وجوه نقدی این سهم کنند.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص تامین ضمانت متقاضیان نیز یادآور شد: صندوق ضمانت تعاون تا پنج میلیارد ریال تسهیلات را با سفته بانکی ضمانت می کند و انتظار می رود طرح های تا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای این صندوق در استان کردستان معرفی شوند تا روستاییان از مزایای آن بهره مند شوند.

وی در خصوص همکاری بانک ها با دستگاه های اجرایی گفت: روند فعالیت بانک ها در پرداخت تسهیلات از اردیبهشت تاکنون هر چند رضایت بخش نیست اما سرعت فزاینده ای به خود گرفته است.

معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این وزارت برای تعیین تکلیف این طرح خواستار تمدید آن تا شهریور سال جاری از رئیس جمهوری شده است.

منصوری افزود: رئیس جمهوری علاوه بر موافقت با تمدید مدت زمان همچنین دستور ابلاغ 50 درصد مرحله دوم تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را به برنامه و بودجه صادر کرده و انتظار می رود این سهمیه به زودی به استان ها ابلاغ شود.

منصوری تاکید کرد: نباید یک روستایی را در تب و تاب دریافت تسهیلات معطل کنیم، چون اگر قرار است متقاضی یک تسهیلات 20 میلیون تومانی برای اجرای طرح اشتغال‌زایی دریافت کند هزینه 200 هزار تومان برای مشاور مبلغ زیادی نیست.بهره‌گیری از ظرفیت مشاور در اجرای طرح به توجیه‌پذیر بودن آن کمک می‌کند.

وی به رسته‌های اشتغال در استان کردستان هم گریزی زد و گفت: کارگروه‌ها نباید محل ارائه گزارش بانک‌ها باشد اینجا باید محل دعوا و بحث میزان تحقق رسته‌های اولویت‌دار و ایجاد اشتغال پایدار باشد.

معاون توسعه و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در مورد رسته‌ها تلاش‌های زیادی انجام گرفت لذا نباید به راحتی از کنار آنها بگذریم.

منصوری با اشاره به اینکه در بحث اشتغال فراگیر طرح‌های اولویت‌دار استان را ملاک قرار دادیم، گفت: در بحث اشتغال‌ روستایی هنوز از ظرفیت‌ها به صورت کامل استفاده نشده است.

وی اضافه کرد: سرمایه در گردش به یک واحد که خارج از ناحیه صنعتی در یک روستا قرار دارد تعلق می‌گیرد و مشکل و محدویت قانونی در این زمینه وجود ندارد.

معاون توسعه و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دستورالعمل وحدت رویه بانک‌ها در بحث تسهیلات اشتغال روستایی اعلام شده است، گفت:‌ اگر در این زمینه مشکلات وجود دارد به واسطه وجود نگاه‌های سلیقه‌ای است.

منصوری افزود: بخش فرهنگ و هنر و خدمات اولویت ما است و باید در این راستا اقدامات اساسی انجام شود.

کد خبر 63476

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha