27 واحد تولیدی تعطیل احیا شد/کاهش جمعیت کیفری زندان ها سیاست دستگاه قضایی است

سرویس کردستان - دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان گفت: طی 18 ماه گذشته 27 واحد تولیدی تعطیل شده در سطح استان مجدداً احیا و برای 275 نفر اشتغال ایجاد شد.

به گزارش کرد پرس، محمد جباری گفت: توسعه فرهنگ صلح و ساز همواره یکی از برنامه‌های اولویت‌دار بوده که خوشبختانه مردم نجیب کردستان نیز به دلیل فرهنگ بالا و تمایل به صلح و مختومه کردن پرونده‌ها، از استان‌های شاخص و برتر کشور است.

وی از تأسیس نهادهای صلح و سازش در کنار شورای حل اختلاف همچون صلح‌یاران، میانجی‌گری و داوری در استان خبر داد و اظهار کرد: از این ظرفیت به‌عنوان جایگزین قضایی استفاده و در کمترین زمان پرونده‌ها به صلح و سازش منجر می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان با اشاره به صدور ابلاغ و صدور مجوز قضایی برای 700 نفر تحت عنوان «صلح‌یار» و 17 نفر «میانجی‌گر» در استان، افزود: قرار بر این بود در بهمن‌ماه امسال آزمون جذب داوران برای مؤسسات داوری که می‌تواند جایگزین قضایی خوبی برای بررسی پرونده‌ها باشد، برگزار شود اما بنا به شرایط جوی و بارش سنگین برف، لغو و تا پایان سال‌جاری برگزار می شود.

جباری ادامه داد: با وساطت دستگاه قضایی و صلح‌یاران، از ابتدای سال‌جاری تاکنون 7 فقره پرونده قصاص منجر به صلح و سازش شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 61 هزار پرونده وارد شورای حل اختلاف استان شده که از تعداد 21 هزار پرونده منجر به صلح و سازش شده که امیدواریم در سال آینده نیز این فرهنگ بیشتر گسترش یابد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را از سیاست‌های دستگاه قضایی در استان عنوان کرد و عنوان کرد: در یک ماه اخیر در یک مرحله 187 نفر از زندانیان کردستانی از زندان آزاد و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند که 100 نفر از این تعداد را خیر سنندجی تقبل کردند.

جباری با اشاره به اینکه 200 خانوار (یک هزار نفر) از خانواده‌های زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت زندانیان استان هستند، گفت: علاوه بر کمک‌های موردی و معیشتی قابل تقدیر سپاه، بسیج، کمیته امداد و خیرین، ماهیانه 200 میلیون تومان به این خانواده‌ها مستمری پرداخت می‌شود.

وی از تأمین گوشی تلفن همراه و تبلت ویژه دانش‌آموزان خانواده‌‌های نیازمند زندانیان در این ایام کرونایی در استان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نباید فرزندان هیچ خانواده زندانی به دلیل نبود امکانات از تحصیل و آموزش باز بماند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان از برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و توسعه اشتغال زندانیان خبر داد و افزود: در سال گذشته برای 50 درصد از زندانیان کردستان شغل ایجاد شد که در سال‌جاری به 82 درصد رسیده و با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در سال آینده این میزان را به مرز 100درصد می‌رسانیم.

جباری ادامه داد: در یک سال اخیر زندانیان کردستانی از ماحصل تولیداتشان حدود 2 میلیارد تومان برای خود و خانواده‌هایشان درآمدزایی کرده‌اند.

وی «حمایت از تولید» را از دیگر برنامه‌های دستگاه قضا در استان عنوان کرد و یادآور شد: ریشه بسیاری از جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی به مسئله بیکاری و فقر می‌گردد که در همین راستا در 18ماه گذشته 27واحد تولیدی تعطیل شده، مجدداً احیا و برای 275نفر اشتغال ایجاد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان بیان کرد: همچنین با پیگیری دستگاه قضایی مشکلات 25 واحد تولیدی نیمه تعطیل در استان کردستان برطرف و فعالیشتان از سر گرفته شد و تا پایان سال‌جاری 20واحد تولیدی تعطیل دیگر احیا می شوند.

جباری با بیان اینکه سنندج و استان کردستان جای مناسبی برای قدرت‌نمایی و برهم زدن نظم و امنیت مردم نخواهد بود، هشدار داد: دستگاه قضایی در کنار اجرای سیاست‌های راهبردی، با افرادی همچون اراذل و اوباش که با سلاح سرد قمه و شمشیر قصد برهم زدن امنیت شهروندان را داشته، به‌جد برخورد و با هیچ کسی مماشات نخواهیم کرد.

کد خبر 27272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha