۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
ضرورت فوری جلوگیری از انتقال  آب سد قوچم به همدان

سرویس کردستان- نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که عصر سه شنبه در سنندج برگزار شد خطاب به مدیرکل برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و تخصیص آب وزارت نیرو در مورد پیامدهای انتقال آب سد قوچم قروه به همدان هشدار داد و خواستار جلوگیری از این اقدام شد.

به گزارش کرد پرس، علیمحمد مرادی در این جلسه به اشاره به قول های متعدد مسئولان به مردم کردستان برای تخصیص آب سدهای این استان برای کشاورزی و افزایش سطح زیر کشت آبی در استان کردستان گفت: کشاورزان و مردم کردستان از آب سدهای متعدد این استان بی بهره هستند و با قول های متعدد داده شده آنها متوقع هستند که این روند متوقف شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه مدیریت سدهای احداث شده در استان کردستان در اختیار استان نیست و از استان های دیگر مدیریت می شود، گفت: سهم ناچیز استان کردستان از کشاورزی آبی با وجود بهره مندی از خاک حاصلخیز و آب مناسب عادلانه نیست و درخواست مردم استان رسیدن به میانگین کشوری در این زمینه است و درخواست خارج از عرفی ندارند.

وی با اشاره به حاصلخیز بودن زمین کشاورزی دشت های قروه و دهگلان خواستار تخصیص آب کشاورزی از سدهای این منطقه شد و گفت: وضعیت این دشت ها با توجه به برداشت از آب های زیر زمینی در حالت بحرانی قرار گرفته و اگر این وضعیت در اسرع وقت مدیریت نشود ممکن است تبدیل به فاجعه ای جبران ناپذیر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: استان همدان نیازی فوری به آب سد قوچم ندارد چرا که می بینیم آنها از این آب ها برای تولید سیب زمینی استفاده می کنند که از نظر میزان آب بری اساسا به صلاح نیست و نوعی اسراف منابع آبی است.

وی افزود: باید جلو این نوع کشت های آب بر از سوی وزارت جهاد کشاروزی گرفته شود و کشت های جایگزین آن ترویج شود.

مرادی خواستار برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت سد سنگ سیاه در دهگلان برای مدیریت منابع آبی دشت های دهگلان شد.

وی همچنین با اشاره به مجوزهای داده به چاه های غیر مجاز در استان آذربایجان غربی و تاثیر آن بر بحران آب دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب استان کردستان یا سایر استان ها برای رهاسازی در این دریاچه با توجه به عدم تاثیر این اقدام در احیای دریاچه ارومیه جفا به این استان ها و در واقع جفا به منابع آبی ملی است.

کد خبر 63141