02:55 AM Tehran
شنبه 31 شهریور 1397
 خبر فوری:   کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی در اخذ ارزش افزوده از مردم در 5 ماه اخیر
انتشار:  پنج‌شنبه 21 تیر  ::  09:44
در آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر بهروز یاسمی در حوزه هنری ایلام بیان شد؛
کلان‌روایت عشق، گرانیکاه شعر بهروز یاسمی

سرویس ایلام – با حضور شاعران، هنرمندان و نویسندگان استان، مراسم رونمایی از کتاب «عاشقی جرم قشنگی است» اثر «بهروز یاسمی» در حوزه‌ی هنری ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، بهروز یاسمی شاعری پرآوازه در عرصه‌ی شعر کلاسیک معاصر است و اگر چه او یک غزلسرای ماهر است اما اهالی شعر بیشتر او را به خاطر مثنوی عاشقانه‌اش می‌شناسند که با مصرع «ای نگاهت نخی از مخمل و از ابریشم...» آغاز می‌شود.

کتاب عاشقی جرم قشنگی است، نام مجموعه شعر تازه‌ی دکتر بهروز یاسمی است که دربرگیرنده 42 غزل و تعدادی مثنوی و چهارپاره است که امسال توسط نشر چشمه منتشر شد. در آیین رونمایی از این کتاب، رییس حوزه هنری ایلام گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی ضمن تجلیل از زحمات بزرگان شعر در استان ایلام، پیوندی بین نسل پیشرو شعر ایلام و نسل شاعران جوان و جدید ایجاد می‌کند.

محمدعلی قاسمی ضمن اظهار این که سال‌ها بود درصدد قدردانی از زحمات دکتر یاسمی در عرصه شعر و ادبیات بودیم، عنوان کرد: بهروز یاسمی چهره‌ی نام‌آشنای ادبیات معاصر و از افتخارات ایلام در عرصه‌ی ملی و فراملی است.

وی گفت: او در اواسط دهه‌ی شصت جزء چند شاعر پیشگام در عرصه ادبیات بود که زمانی با نگاه غنایی خویش وارد شعر شد که در آن زمان کسی را یارای ورود به این عرصه نبود.

قاسمی به صورت موجز در باب خصوصیات اشعار یاسمی اظهار کرد: زبان شعر یاسمی اگر چه ساده است اما بدیع، نغز و پرمعناست و مثل سعدی، مفاهیم عمیق را در عین سادگی بیان می‌کند و این از ذوق و قریحه خدادادی اوست.

کلان روایت عشق، گرانیکاه شعر یاسمی

دکتر بهروز سپیدنامه، شاعر و منتقد ادبی ایلامی در ادامه به بررسی آثار یاسمی و مجموعه شعر جدیدش پرداخت. او در ابتدا به نقد طرفداران نظریه‌ی مرگ مؤلف پرداخت و گفت: عده‌ای قائل به این هستند که مخاطب مستغنی از رجوع به مؤلف و پیشینه‌ی اثر اوست در حالی که این تئوری برای حوزه‌ی زیبایی شناختی کاربرد دارد ولی اگر قرار باشد در خصوص یک اثر صحبت کنیم، نیازمند رجوع به یک سری ارجاعات هستیم.

سپیدنامه گرانیکاه تفکر و روایت یاسمی را کلان‌روایتی به نام «عشق» دانست و گفت: از 42 غزل منتشر شده در کتاب عاشقی جرم قشنگی است، 31 غزل آن عاشقانه است یعنی 74 درصد کتاب عشق است و در 26 درصد باقیمانده نیز اگر چه شاعر به موضوعات دیگر پرداخته است اما خمیرمایه‌ی تمامشان چیزی جز عشق نیست.

وی دوباره به رد تئوری مرگ مؤلف پرداخت و گفت: صحبت در مورد کلان‌روایت عشق در آثار بهروز یاسمی بدون درنظرگرفتن تجربه‌ی زیسته‌ی این شاعر خطاست چرا که مهم‌ترین ویژگی یاسمی غزل عاشقانه‌ی اوست و عاشقانه‌هایش جدای از دنیای او نیست.

سپیدنامه افزود: تجربه‌ی زیسته‌ی یاسمی در سرایش این غزل‌های عاشقانه نقش مهمی دارند و جز این تجربه زیسته، آثارش چیزی جز لفاظی و تکنیک‌های ادبی نیست در حالی که جنس غزل یاسمی از نوع تجربه‌ی آگاهانه نیست بلکه چیزی که به غزل او رنگ و لعاب می‌بخشد، تجربه‌ی زیسته‌ی او در عشق است.

وی سپس به تحلیل گفتمانی غزل‌های منتشر شده در کتاب عاشقی جرم قشنگی است پرداخت و عنوان کرد: دال مرکزی شعر یاسمی عشق است و در واقع عشق در گرانیکاه است و دال‌های شناوری چون افسوس، درد دل، آشنایی، بی‌وفایی، حسرت، فراق، وداع، گلایه، وصل و نامه در اطراف دال مرکزی عشق قرار گرفته‌اند.

دکتر سپیدنامه به سادگی و بی‌پیرایگی که در شعر یاسمی هست با اشاره به بعضی از ابیات او اشاره کرد و در مورد یکی از خصوصیات شعر یاسمی گفت: مرز غیریت سازی در غزل یاسمی کم‌رنگ است و این یک ضعف نیست بلکه یک خصوصیت و ویژگی ادبی اشعار این شاعر نام‌آشنای ایلامی است.

او تجربه‌ی بهروز یاسمی در سرایش چهارپاره را تجربه‌ای موفق دانست و گفت: او نشان داده است که می‌تواند به مهارت یک غزل، چهارپاره عاشقانه نیز بسراید. ما در این عرصه نادر نادرپور را داریم که چهارپاره‌های عاشقانه دارد ولی در آن‌جا با تزاحم تصاویر روبه‌روییم اما در چهارپاره‌های یاسمی او توانسته همان سادگی و بی‌آلایشی غزل‌هایش را در چهارپاره‌ها نیز وارد کند و آن‌ها را زیبا کند.

کليه حقوق اين پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به «خبرگزاری کردپرس» بوده و هرگونه استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

©2017 kurdpress. All rights reserved.
Designed & Powered By Atlas Samaneh - طراحی و توسعه توسط اطلس سامانه