11:39 AM Tehran
شنبه 31 شهریور 1397
 خبر فوری:   کلاهبرداری 22 میلیارد تومانی در اخذ ارزش افزوده از مردم در 5 ماه اخیر
سرویس کردستان
آخرین خبرهای کردستان
انتشار:  سه‌شنبه 20 شهریور  ::  15:50
در گفت و گو با کرد پرس مطرح شد
حرکت لاکپشتی تئاتر کردستان در مسیر توسعه/ تئاتر کردستان نیازمند تحرک بخشی جدی است

سرویس کردستان- یک کارشناس تئاتر معتتقد است: هنر تئاتر در کردستان بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره رشد مناسب در فاصله سال های 1370 تا 1380 دچار نوعی رکود شده و نیاز به تحرک بخشی جدی در عرصه احساس می شود.

به گزارش کرد پرس، هنر تئاتر در ایران و کردستان جایگاهی ویژه دارد. آن که شاهکاری می آفریند، آن که آن را بازی می کند، گویی زندگی را بازی کرده و به تصویر می کشد و تماشاگر با برقراری ارتباط با آنها، خود را باز می یابد و روح متلاطم خویش را آرام کرده و نیروی مجدد برای بازی زندگی کسب می کند. این هنر دوست داشتنی اما در سال های اخیر در سطح کشور و به تبع در استان کردستان دچار مشکلات و رکود شده است. برای بررسی بیشتر وضعیت این هنر در استان به سراغ کوروش احمدی، کارشناس تئاتر و هنرها نمایشی رفتیم.

او با بیان اینکه  تئاتر دراستان کردستان به فاصله بیشتر از شهرهای بزرگ دیگر همچون تهران، اصفهان، مشهد، اردبیل، تبریز شکل گرفت و خوشبختانه بزرگانی از استان کردستان هم پا به این عرصه گذاشته و به مرور برخی از آنها به ستون های هنر تئاتر در کشور هم تبدیل شدند، می گوید:  بزرگانی همچون دکتر قطب الدین صادقی، دکتر بهروز غریب پور، ناصح کامکاری و...  با تجاربی که داشته اند علاوه بر ارتقا و اعتلای تئاتر در کردستان در سطح ملی برای رونق این هنر و رشد و نمو آن تلاش کردند و آثار گران بهایی از خود بر جای گذاشتند.

تئاتر کردستان تئوریزه نشده است

این کارشناس حوزه تئاتر با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اساسی در حوزه تئاتر در استان کردستان بها دادن به تالیفات آکادمیک در این زمینه است، می گوید: همه مسئولان  و دست اندرکاران و علاقه مندن به توسعه و رشد تئاتر در کردستان باید این نیاز اساسی را درک کرده و تلاش کنند زمینه های تالیف آثار دانشگاهی در حوزه تئاتر در استان فراهم شود.

احمدی با بیان اینکه در اکثر استان های کشور شاهد تالیفات منظم و مدون در حوزه منابع تئاتر هستیم، می افزاید: متاسفانه با وجود جایگاه ویژه استان کردستان در حوزه هنر تئاتر در کشور چنین تالیفاتی را در استان شاهد نیستیم و هنرجویان و علاقه مندن به هنر تئاتر در کردستان از نوعی سرگردانی در تهیه منابع موثق رنج می برند.

وی می افزاید: این زمینه تحقیقات میدانی و مکتوب از طرف افراد علاقه مند صورت گرفته ولی هنوز به صورت کتاب به چاپ نرسیده  تا مخاطبان با مطالعه آن از تاریخچه تئاتر استان مطلع شوند و بیشتر اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد شامل مقالاتی از زبان بزرگان و تحقیقاتی میدانی و مکتوب بوده که به سر انجام نرسیده است.

احمدی می گوید:  تهیه و تدوین کتاب تئاتر استان کردستان یکی از برنامه هایی است که در اولویت انجمن های نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد.

تئاتر کردستان خون تازه می خواهد

احمدی در تشریح وضعیت تئاتر در کردستان در برهه فعلی نیز با بیان اینکه در فاصله سال های 1370 تا 1380 شاهد رشدی مناسب در حوزه تئاتر در استان بودیم، می گوید: از این دوره به بعد شاهد نوعی رکود در این عرصه بودیم و حرکت لاکپشتی را در زمینه رشد تئاتر در استان شاهدیم به طوری که در حال حاضر با متدهای جدید دنیا در این عرصه فاصله زیادی داریم.

 این کارشناس تئاتر معتقد است: تئاتر کردستان در قیاس با سایر استان های همجوار وضعیتی  متوسط دارد و در امتیاز بندی رنگ های قرمز و سفید و زرد ، رنگ زرد به تئاتر استان تعلق می گیرد.

او یکی از علل مهم عدم پیشرفت مناسب در حوزه تئاتر در استان کردستان را نبود آموزش های لازم می داند و بر این باور است: امکانات و اعتبارات لازم در حوزه آموزش با نیازهای استان در این حوزه به هیچ وجه برابر نیست.

احمدی در خصوی تعداد سالن های تئاتر  می گوید: در 15 سال اخیر یک الی دو سالن از لحاظ سخت افزاری به مجموعه تئاتر استان افزوده شده در حالی که شهر کرمانشاه از لحاظ سخت افزاری افزایش 80 درصدی در این زمینه داشته و به عبارتی  تعداد آن 3 تا 4 سالن به مجموعه امکانات آنها اضافه شده است.

او می گوید: قرار است در استان با حمایت  مدیر کل ارشاد اسلامی  و سازمان برنامه و بودجه 7 پلاتو تئاتر به مجموعه سخت افزاری در شهرهای استان کردستان اضافه شود که قطعا می تواند به پیشرفت تئاتر کمک به سزایی کند.

آشتی با گیشه نیاز فوری

احمدی با بیان اینکه یکی از ابزارهای مهم برای تعالی و پیشرفت هنر تئاتر در کشور به طور عام و استان کردستان به طور خاص آشتی مردم با گیشه تئاتر است، می گوید: در دهه قبل تمام درآمد طراحی صحنه و دستمزد بازیگر و تبلیغات هنرمندان تئاتر برای نمایش از طریق گیشه تامین می شد و در حال حاضر مجددا درصدد احیای گیشه برای تئاتر هستیم تا  تعداد و تنوع نمایش ها نسبت به مخاطب بیشتر شود.

این کارشناس هنرهای نمایشی معتد است: در حال حاضر «مخاطب» فراموش شده مهم در این عرصه است و از لحاظ شناسایی مخاطب با مشکل مواجه هستیم  و بخش عمده آن این است که سالن ها چند منظوره عمل می کند و ظرفیت کمی دارد و نمی توان برنامه ریزی صحیحی در تئاتر استان داشت تا مخاطب را با تئاتر آشتی دهیم.

احمدی در مورد تفاوت مخاطبان تئاتر می گوید:مخاطب امروز با درک و شناختی عمیق تر با تئاتر روبه رو می شود که حتی شاهدیم  مخاطب عامه به شکل تخصصی به تئاتر نگاه و ارتباط خود را با آن به دست می آورد.  برای بهتر شدن رفاه اجتماعی و فرهنگی مردم قطعا زبان هنر و تئاتر که یکی از هنر های زنده دنیا است تاثیر زیادی در بین مخاطبان خود دارد و از خصوصیات زنده بودن آن ارتباط تنگاتنگ با مردم است که می تواند مسایل و دغدغه های پیرامون جامعه را از طریق نمایش های تئاتر به جامعه انعکاس و راهکاری برای مشکلات و معضلات جامعه به مردم و مسولین پیشنهاد دهد.

وی با بیان اینکه در استان کردستان ازلحاظ بازیگری و نویسندگی ظرفیت و پتانسیل خوبی وجود دارد اما در زمینه چاپ متون نمایشی به زبان کردی رشدی نداشته ایم، می گوید:  در دو سال اخیر گام های مثبتی از سوی ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و در نتیجه آن نمایش هایی به زبان کردی و فارسی از نویسندگان بومی استان چاپ و ماندگار شده است که می تواند منبعی  برای تولید اثار نمایشی در اجراهای عمومی و جشنواره ها باشد.

او گریزی هم به جشنوراه های تئاتر در استان می زند و می گوید: جشنواره های متعددی در استان وجود دارد که یکی از این جشنواره ها ،جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان است که تعداد گروه های نمایش و اثار تولیدی در عرصه تئاتر خیابانی نسبت به گذشته پیشرفت صد در صدی داشته باشد.

به گفته احمدی، فعال ترین شهرها در عرصه تئاتر خیابانی به ترتیب اولویت مریوان،سقز، سنندج و سایر شهرهای دیگر است .جشنواره تئاتر خیابانی مریوان توانسته قدم های مثبتی در اشاعه فرهنگ و جاذبه های گردشگری و توریستی به شهرها و کشورهای دیگر داشته باشد این جشنواره ها باعث رونق گروه ها و تولیدات نمایشی درعرصه تئاتر خیابانی شده است که امیدواریم هر دوره نسبت به دوره قبل از تغییراتی وخلاقیت خاصی برخوردار شود.

احمدی با بیان اینکه مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز به دنبال این است که جشنواره های تئاتر خیابانی صرفا یک جشنواره نباشد بلکه  جریان ساز باشد تا تاثیر گذاری خود را در بین مخاطبین ایجاد کند، می گوید:  جشنواره بعدی که در اولویت دوم قرار دارد جشنواره صحنه ای تئاتر استانی است که امسال 29 مین دوره آن برای دومین بار در شهر قروه برگزار شد. این جشنواره دوره های گذشته در شهر سنندج و یک الی دو دوره در شهرهای بیجار و کامیاران و قروه نیز برگزارشده است و با برگزاری در سایر شهرستان ها باعث تجهیز آن شهرستان از لحاض سخت افزاری می شود.

وی می گوید: قطب های اصلی در تئاتر صحنه ای با توجه به جمعیت و ظرفیت، شهر سنندج بیجار،سقز،مریوان، قروه و...است. در شهرستان های سروآباد ، کامیاران و دهگلان  به دلیل آموزش ضعیف و عدم فعالیت گروه های نمایشی تئاتر تعطیل است.  داشتن ویترین برای نشان دادن تولیدات یک ساله یکی از خصوصیات جشنواره هاست که هنرمندان این عرصه با گرد آمدن در مجمعی در تلاشند تا دیالوگی برقرار شود وازتفکرات و تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

احمدی می افزاید:  تئاتر انواع مختلفی از جمله تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی ، تئاتر کودک و نوجوان  و تئاتر عروسکی دارد ولی متاسفاته به جز تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی به تئاتر دربخش دیگر توجه چندانی نمی شود که امیدواریم در چند سال اخیر در این زمینه نیز گام های مثبتی برداشته شود.

گفت و گو: سحر ملایی

کليه حقوق اين پایگاه اطلاع‌رسانی متعلق به «خبرگزاری کردپرس» بوده و هرگونه استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

©2017 kurdpress. All rights reserved.
Designed & Powered By Atlas Samaneh - طراحی و توسعه توسط اطلس سامانه