پایان نبش گورهای جمعی ایزدی ها در روستای کوچو در شنگال

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسئول نبش گورهای جمعی در وزارت شهیدان و انفال شدگان اقلیم کردستان، از پایان عملیات نبش گورهای جمعی کردهای ایزدی در روستای کوچو و کشف بقایای اجساد 197 تن، خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی روداو، مرحله اول نبش گورهای جمعی کردهای ایزدی با تفحص در 10 گور جمعی کردهای ایزدی در روستای کوچو از توابع شنگال و مستند سازی مدارک یافت شده در این گورها پایان یافت.

سیروان جلال مسئول نبش گورهای جمعی در وزارت شهیدان و انفال شدگان اقلیم کردستان، در این خصوص با اشاره به اینکه عملیات نبش گورهای جمعی روستای کوچو با همکاری دولت اقلیم کردستان و دولت عراق و نظارت تیم ویژه سازمان ملل انجام شده؛ گفت طی آن بقایای اجساد 197 مرد ایزدی قربانی جنایات داعش که سن آن ها 10 الی 70 سال تخمین زده می شود، کشف و از گورها خارج شده است.

همچنین اشاره کرد که 2 تن از مردان ایزدی که در این گور جمعی مدفون شده اند، توسط داعش سر بریده شده و بر روی دیگر اجساد آثار تیرباران مشاهده می شود.

گزارش های رسانه های اقلیم کردستان حاکی از این است که اجساد این گورها به ترتیب به پزشکی قانونی بغداد ارسال شده و با آزمایشات دقیق هویت شماری از آنان مشخص و بقایای اجساد به خانواده و بستگان آنان تحویل داده شده است.

عناصر داعش در هنگام حمله به شنگال اقدام به ربودن هزاران تن از کردهای ایزدی و قتل عام شماری دیگر کرده و پس از آزاد سازی شنگال ده ها گور جمعی حاوی اجساد کردهای ایزدی قربانی قتل عام های داعش در مناطق مختلف شنگال کشف شده است.

روستای کوچو یکی از مناطقی است که داعش در آن جنایات بسیاری مرتکب شده و پس از قتل عام اکثریت مردان و پسران جوان روستا، زنان و کودکان این روستا را به بردگی گرفت.

نادیا مراد دختر کرد ایزدی از اهالی این روستا بود که پس از قتل عام ده ها تن از اعضای خانواده و بستگانش توسط داعش، به بردگی گرفته شده و پس از آزادی از اسارت داعش، به دلیل تلاش های خود برای اطلاع رسانی در مورد جنایات داعش علیه ایزدی ها و نیز مبارزه با خشونت های جنسی و بردگی در سراسر جهان، به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل و نیز برنده جایزه صلح نوبل 2018 انتخاب شد.

کد خبر 109533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha