درخواست برگزاری انتخابات محلی کرکوک زیر نظر سازمان ملل و نهاد قضایی عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب ترکمان ایلی درخواست کرد که انتخابات شوراها در استان مورد مناقشه کرکوک زیر نظر سازمان ملل و نهاد قضایی عراق برگزار شود.

به گزارش کردپرس، علی مفتی، عضو دفتر سیاسی حزب ترکمان ایلی عراق بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در گفت و گو با السومریه نیوز در رابطه با انتخابات شوراها در استان نفت خیز و مورد مناقشه کرکوک در شمال این کشور اظهار داشت: ما از برگزاری انتخابات محلی در کرکوک حمایت می کنیم به شرط آن که الزامات و مقررات قانونی از جمله بررسی مدارک رای دهندگان اجرا شود، مکانیزم انتخابات بر اساس شمارش دستی آرا صورت گیرد و برای رای دادن نیز همراه داشتن کارت ملی الزامی باشد.

مفتی در این باره افزود: در صورت عدم تحقق این شرایط اساسی، پیشنهاد می کنم برای انتخابات شورای استان کرکوک، قانونی ویژه برای تنها یک دوره انتخابات و بر اساس تقسیم عادلانه 32 درصد برای هر قومیت (کُرد، عرب و ترکمان) به صویب برسد.

این عضو دفتر سیاسی حزب ترکمان ایلی در ادامه نیز درخواست کرد که انتخابات آینده شوراها در استان مورد مناقشه کرکوک، تحت نظارت مستقیم سازمان ملل متحد و نهاد قضایی عراق برگزار شود.

مفتی همچنین تاکید کرد: شورای استان کرکوک پس از 16 اکتبر سال 2017 نیمه فعال است با این حال با توجه به گفت و گوهای در جریان میان دفتر سازمان ملل در عراق و نمایندگان قومیت های مختلف در رابطه با آینده سیاسی، اداری و امنیتی کرکوک، تعلیق فعالیت و یا انحلال شورا در شرایط کنونی به نفع استان نیست.

این سیاستمدار ترکمان در پایان نیز تصریح کرد: بیشتر پیشنهادها و پروژه های ارائه شده طی سال های گذشته در رابطه با این مناطق (مورد مناقشه)، از حزب ترکمان ایلی بوده در حالی که هم اکنون طرف های بین المللی، منطقه ای و داخلی در مورد آن گفت و گو می کنند؛ ما تنها جریان سیاسی ترکمان هستیم که برای این مناطق پروژه های راهبردی ارائه دادیم و در همین راستا نیز به استاندار کرکوک (راکان الجبوری) توصیه می کنیم که به درستی و نه بر اساس محدود و حزبی، با جریان های سیاسی همکاری کند.

کد خبر 110102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha