اعتراض MHP به کتاب تاریخی مدارس ترکیه در خصوص کردها

سرویس ترکیه - عصمت بویوک آتامان، دبیر کل حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) در نامه ای به وزارت آموزش ملی ترکیه به بخش هایی از کتاب "پذیرفتن اسلام از سوی ترک ها" که در آن به اسلام آوردن کردها به عنوان اولین قوم بعد از اعراب اشاره شده است، اعتراض کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه دیوار، عصمت بویوک آتامان، دبیر کل حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) در نامه ای به وزارت آموزش ملی ترکیه به بخش هایی از کتاب "پذیرفتن اسلام از سوی ترک ها" که در مدارس ترکیه به عنوان یکی از کتاب های درسی به حساب می آید، اعتراض کرده است.

در بخشی از این کتاب عنوان شده است: "کردها بعد از اعراب اولین مردمانی بودند که به اسلام گرویده و مسلمان شده اند". دبیر کل حزب حرکت ملی ترکیه با اعلام این که این موضوع یک جوسازی سیاسی است عنوان کرد: در دوران خلافت چهار خلیفه اقوام و قبایل بسیاری با اسلام آشنا شده و مسلمان شده اند. اصرار بر این مسئله که کردها بعد از اعراب اولین قومی بودند که به اسلام گرویده اند و تلاش برای ثابت کردن این مسئله که کردها قبل از ترک ها مسلمان شده اند چیزی به غیر از تلاش برای ایجاد بی ثباتی در مسئله اجتماعی و سیاسی داخل ترکیه نیست. فرضیه هایی که از لحاظ علمی به اثبات نرسیده اند هیچ کمکی به دانش آموزان نخواهد کرد و این موضوع برای وزارت آموزش ملی یک موضوع بسیار جدی است. این موارد با تلاش های مختلف در داخل کتاب های درسی آورده شده است و تصور ما بر این است که برای وارد کردن این موضوعات به کتاب های درسی یک برنامه ویژه ای صورت گرفته است. تأکید بر این مسئله که کردها پیش از ترک ها مسلمان شده اند از یک نیت پنهانی برای وارد کردن تاریخ کردها و ترک ها به رقابت علیه یکدیگر است. طرح این موضوعات این ذهنیت را به وجود می آورد که که کردها پیش از ترک ها در این سرزمین ها حضور داشته اند.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 147784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha