ضعف فیلمسازی ایلام در فقدان عوامل تولید ماهر / برگزاری کارگاه پرورش کارگردان در ایلام

سرویس ایلام - با فیلمساز ایلامی و مسئول واحد تصویری حوزه هنری استان ایلام در خصوص اینکه چرا همه علاقمندان به هنر سینما در ایلام یا نویسنده می شوند یا کارگردان گفتگو کردم و او فقدان عوامل تولید را یکی از ضعفهای اساسی هنر فیلمسازی در ایلام دانست.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، کمال زحمتکش در آموزش هنر سینما مخالفتش را با آموزشی که خود آن را آموزش ویکی پدیایی هنر می نامید اعلام کرد و گفت: ادعای «آموزش جامع» هنر سینما نه فقط در استان ایلام بلکه در کل کشور هم یک ادعای گزاف است و با ابعاد جدیدی که این هنر صنعت پیدا کرده است نمی توان مدعی شد که هنرجویان سینما را تحت یک آموزش جامع به فیلمسازان ماهری می توان تبدیل کرد.

او گفت: در این ادعا نوعی عوامفریبی حاکم است و خروجی این کار به جای پرورش فیلمساز به چاپ گواهی و مدرک منجر شده است و چگونه می توان در ایلام چنین ادعایی کرد در حالی که صلاحیت ویژه آموزش هیچکدام از شاخه های هنر سینما را در استان نداشته ایم و افراد درجه یک ملی در ایلام نداریم که مثلا فیلمنامه نویسی، تدوین و یا کارگردانی آموزش دهند؟

زحمتکش افزود: برای جبران این نقص بزرگ و تربیت واقعی عوامل تولید فیلم در استان ایلام اقدام به برگزاری یک کارگاه فیلم کوتاه در حوزه هنری ایلام کرده ایم که امیدواریم خروجی آن، تیتراژ فیلمی باشد که هنرجوی ما در این فرآیند سختگیرانه تولید خواهد کرد.

مسئول واحد تصویری حوزه هنری استان ایلام توضیح داد: ایلام یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتش در حوزه سینما «فقدان عوامل تولید» است و همه دوست دارند که فیلمنامه نویس یا کارگردان باشند و عملا در ایلام به معنای واقعی کلمه تدوینگر و تصویربردار و گریمور و... نداریم و به همین خاطر هم در ایلام نمی توانیم فیلمهای خوبی بسازیم چون حتی اگر بخواهیم عوامل تولید را از سایر استانهای کشور دعوت کنیم، چون بودجه آوردن افراد حرفه ای را نداریم، مجبور می شویم با افراد درجه پایین کار کنیم و این ضرر اندر ضرر برای رشد فیلمسازی در استان ایلام است که پر از سوژه و استعدادهای درخشان است.

وی در خصوص کارگاه فیلم کوتاهی که بانی برگزاری اش در حوزه هنری ایلام است، توضیح داد: در برگزاری این کارگاه ادعای آموزش جامع فیلمسازی نداریم و تنها می خواهیم هنرجویان کم سن و سالمان را با یک آموزش مستمر با «مقدمات» فیلمساز بودن و سپس چگونگی فیلم ساختن آشنا کنیم و فرصتی عملی و کارگاهی برای هنرجو ایجاد می کنیم که بتواند خود را محک بزند و بتواند پروژه ای را با حمایت حوزه هنری شروع کند.

زحمتکش عنوان کرد: این کارگاه ابتدا از چیستی طرح و ایده شروع شده و تا تولید یک فیلم کوتاه ادامه خواهد داشت و در این مسیر از مرحله پژوهش و مرحله مقدماتی ایده که شامل دغدغه مندی هنرمند، کسب اطلاعات هنرمند، جهان بینی هنرمند و شکل توصیف گونه جهان اطرافش است، شروع کرده و رفته رفته به چگونگی توصیف نمایشی دنیای اطرافش می رسیم.

او گفت: تا کنون از این کارگاه 2 ورکشاپ با حضور فیلمساز سرشناس ایلامی آقای جعفر نورمحمدی با عنوان «ایده ها کجا قایم می‌شن؟» برگزار شده که با پخش آثار این فیلمساز به شکل دیالوگ آموزشی با حضور یک مجری کارشناس مفاهیم موردنظر به هنرجویان منتقل شد که بازخورد مثبتی داشتیم.

مسئول واحد تصویری حوزه هنری ایلام ادامه داد: بعد از این مرحله، ورکشاپ بعدی ما در خصوص سبک زندگی یک فیلمساز از مطالعه کتابخانه ای و میدانی گرفته تا چگونگی دسته بندی پژوهش ها و فرق این کار با سایر هنرها و... با عنوان «یک فیلمساز ساعتش را روی چند کوک می‌کند؟» خواهد بود که در هفته جاری با حضور مستندساز صاحب عنوان ایلامی آقای مهدی نورمحمدی برگزار خواهد شد.

زحمتکش خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های کارگاه فیلم کوتاهی که در حال برگزاری است، رایگان بودن آن است که علاوه بر اینکه باعث می شود همه استعدادها بدون مشکل مالی احتمالی بتوانند در آن شرکت کنند، دست ما را در پالایش مداوم هنرجویان کارگاه نیز باز می گذارد و اگر هنرجویی تمرینات را انجام ندهد عذر او را می خواهیم تا فقط بهترینها به مرحله تولید فیلم نهایی خود برسند.

کد خبر 18409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha