اردوغان در زمان انتخابات به یاد صلح با کردها می افتد

سرویس جهان- خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به ابراز تمایل اردوغان به گفتگوی دوباره درباره صلح با کردهای این کشور اشاره کرد که اردوغان که به رای کردها در انتخابات شهرداریها احساس نیاز پیدا کرده دم از صلح دوباره با آنها زده است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به سخنان روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شهر کردنشین دیاربکر یا آمد- سه روز مانده به انتخابات شهرداریهای این کشور- که برای مذاکره با کردها بر سر صلح ابراز تمایل کرده، نوشت: او در انتخابات اخیر به رای کردها در شهر استانبول نیاز دارد.

بلومبرگ با اشاره به این که در حال حاضر حزب DEM پارتی نماینده سیاسی کردهای ترکیه است، نوشت: این در حالی است که اردوغان بارها این حزب را اخیرا تغییر نام داده به وابستگی به پ.ک.ک متهم کرده و پ.ک.ک هم در لیست ترور، ترکیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

این خبرگزاری ابراز تمایل غیرمستقیم اردوغان به صلح با کردهای ترکیه را به نیاز او به رای کردها در انتخابات یک شنبه آینده و احتمال ایجاد تغییر در قانون اساسی ترکیه مرتبط دانسته است.

بلومبرگ با اشاره به رقابت شانه به شانه نماینده اردوغان برای انتخابات شهرداری کلان شهر استانبول با نامزد حزب جمهوریخواه خلق نوشت: رئیس جمهور ترکیه برای پس گرفتن این شهر از اپوزیسیون به رای کردهای ساکن این شهر نیاز دارد.

در عین حال ابراز تمایل اردوغان به ازسرگیری مذاکرات صلح با کردها، با توجه به درخواست حزب کردگرای DEM پارتی یا حزب دموکراتیک خلقهای سابق- که از ترس ممنوع شدن فعالیت آن تغیر نام داده- به ازسرگیری مذاکرات و رفع محدودیت برای دیدار با رهبر زندانی پ.ک.ک قابل توجه است.

به نوشته بلومبرگ، ابراز تمایل اردوغان به مذاکره با کردها در حلی است که اردوغان دوره قبل انتخابات شهرداریها، دهها شهردار منتخب وابسته به کردها را برکنار کرد و افراد وابسته به خود را به جای آنها منصوب کرد.

کد خبر 2768673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha