سفر اردوغان به عراق با هدف دستیابی به نفت و گاز ارزان اقلیم کردستان

سرویس جهان- به نوشته نشریه کردستان واچ، یکی از اهداف اصلی سفر اردوغان به عراق و اقلیم کردستان تثبیت دستیابی ترکیه به نفت و گاز اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش کردپرس، قرار است هفته آینده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عراق سفر کند و احتمالاً از اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق نیز دیدار می‌کند.

 موسسه کردستان واچ در آمریکا که وضعیت اقلیم کردستان عراق را رصد می‌کند، در تحلیلی درباره اهداف سفر اردوغان به عراق نوشت: ترکیه با اقلیم کردستان قرارداد ۵۰ ساله برای وارد کردن نفت ارزان اقلیم کردستان امضا کرده است. اردوغان می‌خواهد در سفر اخیرش به عراق و اقلیم کردستان این قرارداد را تثبیت کرده و صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه را از سر بگیرد.

 این موسسه ادعا کرده است که رئیس جمهور ترکیه همچنین می‌خواهد علاوه بر واردات نفت ارزان اقلیم کردستان، گاز طبیعی این منطقه را نیز به دست آورد.

 در این تحلیل همچنین ادعا شده که ترکیه در زمان برقراری جریان صادرات نفت اقلیم کردستان به این کشور سالانه یک میلیارد دلار سود برده است. بنابراین، اردوغان می‌خواهد با برقراری دوباره جریان نفت به کشور و همچنین واردات گاز طبیعی اقلیم کردستان و انتقال آن به اروپا درآمدهای کشورش از منابع نفت و گاز اقلیم کردستان را بیشتر کند.

 این موسسه تاکید کرده است که اردوغان برای دستیابی به اهدافش از ابزارهایی مانند آب و حضور پ.ک.ک. در عراق استفاده می‌کند.

کد خبر 2769453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha