در سلیمانیه به دلیل عدم کسب مجوز و برای حفظ امنیت، از برگزاری تجمع اعتراضی دربارۀ سفر اردوغان به عراق ممانعت به عمل آمد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ قرار بود روز دوشنبه جمعی از سیاستمداران و نمایندگان و فعالان اجتماعی برای ابراز مخالفت با سفر اردوغان رئیس جمهور عراق به بغداد و اقلیم کردستان در مقابل دفتر مجلس عراق در سلیمانیه تجمعی را برگزار کنند و یادداشت اعتراضی خود را به نمایندگان عراق تحویل دهند اما دستگاه امنیتی از برگزاری این تجمع و پوشش خبری آن جلوگیری کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، دستگاه امنیتی اقلیم کردستان اعلام کرد معترضین برای برگزاری این تجمع مجوز نداشته‌اند به همین علت از برگزاری این فعالیت و پوشش خبری آن جلوگیری به عمل آمده است اما سازمان دهندگان این تجمع ادعا کرده‌اند که نیازی به دریافت مجوز نبوده است.

سلام عبدالخالق سخنگوی دستگاه امینتی اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد: علت ممانعت از این اقدام از یک سو به عدم صدور مجوز باز می‌گردد و از سوی دیگر برای حفظ امنیت جامعه بوده است.

وی افزود: کسی را بازداشت نکرده‌ایم تنها آنها را متفرق کرده‌ایم.

رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان روز دوشنبه پس از گذشت حدود ۱۳ سال به عراق سفر کرد. وی پس از دیدار با مقامات عراقی در بغداد، قرار است به منظور انجام مذاکرات با مقامات ارشد اقلیم کردستان به اربیل  سفر کند.

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با اردوغان اعلام کرد دو کشور بیش از ۲۴ توافق مختلف را در زمینەهای امنیتی و اقتصادی و گسترش روابط به امضاء رسانده‌اند.

ممانعت دستگاه امنیتی عراق از برگزاری تجمع اعتراضی و پوشش خبری در حالی بوده است که روز دوشنبه 126مین سالروز تاسیس روزنامه نگاری کُردی برگزار شده است.

خبرنگار شوان محمد در خصوص این ممانعت به صدای آمریکا گفت: «تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در محل تجمع حضور پیدا کردند سپس چند مسئول امنیتی آمدند و ما و بقیه مردم را متفرق کردند و اعلام کردند در صورت عدم ترک محل، مار را بازداشت خواهند کرد بعد از آن مار را سوار اتومبیل کردند و در مکان دیگری پیاده نمودند».

وی افزود این نقض حقوق خبرنگاران است اگرچه امروز  یک دنیا کلماتی زیبایی از مسئولین در خصوص این روز  (روز روزنامه نگاری و  خبرنگاری) شنیدیم اما خود آنها همچنان حقوق ما را در چنین روزی نقض می‌کنند.

در خصوص عدم وجود مجوز دو نفر از سازمان دهندگان این تجمع در سلیمانیه اعلام کردند که آنها درخواست صدور مجوز را مطرح نکرده‌اند.

یکی از این هماهنگ کننده‌های این تجمع که نخواست نامش فاش شود به صدای آمریکا اعلام کرد این تجمع برای برگزاری تظاهرات نبوده است بلکه به منظور ارائه یادداشت اعتراضی به دفتر مجلس عراق بوده است بنابراین نیازی به کسب مجوز نداشته است.

کد خبر 2769641

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha