مشکل خرید ارزی مانع خرید کتاب های کُردی اقلیم کردستان عراق

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این نهاد از اختصاص بخشی از تجهیز منابعش به خرید کتاب های کُردی منتشر شده در اقلیم کردستان با رعایت استانداردهای مورد نظر برای کتابخانه های کردستان استقبال می کند؛ اما مشکل این است که این نهاد مجوز خرید ارزی ندارد.

به گزارش کرد پرس، «مهدی رمضانی» که در جریان یک سفر یک روزه به کردستان در نشست خبری با رسانه های کردستان شرکت کرد با بیان این مطلب تشریح کرد: از مراودات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق در قالب طرح ها و برنامه های فرهنگی مشترک هم استقبال می کند. چرا که توافقات بر روی مسائل فرهنگی سهل تر از مسائل سیاسی انجام پذیر است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۰میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و از این تعداد، سه میلیون نفر کتاب به امانت گرفته‌ و تراکنش داشته‌اند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های این نهاد را توسعه کتابخانه‌های سیار اعلام کرد و گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این مساله در مناطق حاشیه و روستایی داشته به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های سیار از ابتدای دولت تاکنون از ۲۵ مورد به بیش از ۵۰ مورد افزایش یافته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: با تمام این تلاش‌ها هنوز با عدد موردنظر فاصله داریم و در این راستا نیز با دستور رییس جمهور قرار است ۲۰۰خودرو که قابلیت تبدیل شدن به کتابخانه سیار را دارند برای این مهم تخصیص داده شود.

سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است

وی ادامه داد: از لحاظ توسعه کتابخانه‌ای سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است که در این راستا تاکنون بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و یا متوقف تکمیل و یا به بهره‌برداری رسیده‌اند.

رمضانی افرود: سباست کلی ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است‌،چرا که این کتابخانه‌ها سطح فرهنگی استان‌ها را تغییر خواهند داد،ضمن اینکه در سالجاری تکمیل و توسعه پروژه‌های کتابخانه‌ای از لحاظ سخت،افزاری و نرم‌افزاری در اولویت خواهد بود.

وی در ادامه به تلاش برای اتصال مدارس به کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: در این راستا پیگیر ایجاد کتابخوانی در مدارس هستیم که براساس آن یک ساعت در هفته به موضوع کتابخوانی در مدارس اختصاص پیدا کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: این طرح قبل ازاجرای کامل بصورت منطقه ای و آزمایشی اجرا شود تا پس از رفع اشکالات بصورت منطقی به کل کشوری تسری یابد، و درقالب این طرح باید مهارت و آداب خواندن و سیرمطالعاتی تدریس و همه معلمان و کتابداران درگیر موضوع شوند.

وی اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح و توجه به حوزه کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار حوزه کتاب و کتاابخوانی اعلام کرد.

ایجاد کتابخانه در ۱۰شهر کردستان

رمضانی در ادامه به وضعیت کتابخانه‌ای استان کردستان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰شهر استان فاقد کتابخانه است که درصورت تامین فضا در این شهرها ما آمادگی داریم تجهیزات لازم را برای این کتابخانه‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: همچنین چند پروژه نیمه تمام در استان از جمله یک کتابخانه روستایی و کتابخانه مرکزی قروه وجود دارد که درآستانه تکمیل هستند و تجهیزات لازم نیز تامین خواهد شد.

دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه چهار پروژه دیگر در استان وجود داردکه درصد پیشرفت پایینی دارند و باید در تکمیل آنها تسریع شود، گفت: کردستان از حیث ظرفیت‌های فرهنگی و هنری متعدد و متنوع است که می ‌توان از این ظرفیت‌ها برای توسعه کتاب و کتابخوانی بهره برد.

هم‌اکنون سه هزار و ۸۰۰کتابخانه در کشور وجود دارد که هزار مورد آن مشارکتی و خصوصی و ۲هزار و ۸۰۰ مورد نیز زیرنظر نهاد خدمات ارائه می‌دهند و ایران در دنیا از لحاظ تعداد شبکه کتابخانه‌ای جزو ۲۰کشور دنیا است.

کد خبر 2769728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha