کادر ارشد حزب دمکرات کردستان: کرسی اقلیتها دوباره به پارلمان کردستان اختصاص داده خواهند شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ کادر ارشد حزب دمکرات کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد قرار است کرسی اقلیتها البته با تعداد کمتر به پارلمان اقلیم کردستان بازگردانده شوند پس از ان که با صدور حکم دادگاه فدرال عراق تعداد کرسیهای پارلمانی از ۱۱۱ کرسی به ۱۰۰ کرسی کاهش پیدا کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، شیرین فواد معصوم به صدای آمریکا اعلام کرد کرسی اقلیتها بازگردانده خواهند شد البته با تعداد کمتری، در نهایت این اقلیتهای ترکمانی و مسیحی و دیگر اقلیتها هستند که در وهله نخست آسیب خواهند دید که متاسفانه یک نیروی منطقه‌ای این تصمیم را  به نفع یک حزب داخلی اتخاذ کرده است.

شیرین فواد معصوم اشاره کرد تغییرات آنچنان تحت فشارهای کشورهای دیگر اعمال می‌گردند که آنها از نتایج این تغییرات نگران هستند.

وی گفت: «کشورهای غربی و آمریکا به طور رسمی و غیر رسمی نسبت به کرسی اقلیتهای مسیحی هشدار داده‌اند همچنین کشور ترکیه نیز این پیام را درخصوص اقلیتهای ترکمن اعلام کرد».

صدای آمریکا نمی تواند مستقیماً این اطلاعات را از سوی مقامات اقلیم کردستان تایید کند.

تا زمان تهیه این گزارش سخنگوی ریاست اقلیم کردستان در این باره پاسخ صدای آمریکا را نداده است.

پیشوا هورامانی سخنگوی دولت اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد در باره این موضوع اطلاعی ندارم.

پس از صدور حکم دادگاه فدرال در تاریخ ۲۰۲۴/۲/۲۱ سال جاری، در حذف کرسی اقلیتها و تغییر نظام انتخاباتی پارلمان کردستان در تاریخ ۲۰۲۳/۳/۳ ریاست اقلیم کردستان حکم ریاستی  خود را مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان صادر کرد و تاریخ ۲۰۲۴.۶.۱۰ را برای زمان برگزاری این انتخابات تعیین نمود.

حزب دمکرات کردستان در تاریخ ۲۰۲۴/۳/۱۸ احکام صادره دادگاه فدرال عراق را غیر قانونی خواند و اعلام کرد انتخابات را تحریم خواهد کرد و در انتخاباتی که مورد تصمیم گیری غیرقانونی واقع شده باشد شرکت نخواهد کرد.

شیرین فواد معصوم دختر رئیس جمهور سابق عراق و کادر ارشد فعلی حزب دمکرات کردستان در خصوص موضع حزب دمکرات کردستان در این باره گفت: «حزب دمکرات کردستان از سازش کردن پرهیز می‌کند با هیچ حزب و جناحی سازش نخواهد کرد، تنها موردی که بخواهد برای آن هزینه کند و در خصوص آن توافق کند فقط حقوق اساسی مردم است بنابراین انتخابات بدون حضور حزب دمکرات کردستان در تاریخ مقرر شده برگزار نخواهد شد به همین دلیل است که تبلیغات انتخاباتی انجام نمی‌گیرد، مطمئن باشید که برای چندین ماه انتخابات به تعویق خواهد افتاد».

وی اضافه کرد حزب دمکرات کردستان یک رویکرد را دنبال می‌کند آن هم تعظیم نکردن است تنها در برابر خداوند تعظیم خواهد کرد بنابراین این حزب بر خواسته‌های خود پافشاری می‌کند زیرا  با اجرای خواسته‌های حزب دمکرات کردستان حقوق اقلیتها رعایت می‌شود و همه آزادانه در انتخابات شرکت خواهند کرد و انتخاباتی برگزار خواهد شد که از قبل مهندسی شده نبوده باشد.

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان روز چهارشنبه تاریخ ۲۰۲۴/۴/۲۴ اعلام کرد: باید وجود پارلمانی که نمایندگی واقعی همه طبقات و اقشار ملت کردستان را بر عهده داشته باشد در راس همه موضوعات دیگر قرار بگیرد.

دلشاد شهاب سخنگوی ریاست اقلیم کردستان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: در آینده نزدیک رئیس اقلیم کردستان به منظور شرکت در جلسه ائتلاف اداره دولت درباره موضوع انتخابات به بغداد سفر خواهد کرد.

وی افزود: اقلیم کردستان در نتیجه اختلافاتی که در خصوص موضوعات انتخابات و قانون انتخابات و کمیسیون انتخابات پیش آمده است دچار آسیب فراوانی شده است.

دلشاد شهاب در خصوص اینکه تا چه اندازه به موضوع کرسی اقلیتهای در پارلمان کردستان در این سفر اهمیت داده خواهد شد؟ اعلام کرد بی تردید هر روش و راهکار لازمی که برای اطمینان حاصل کردن  از اینکه مشارکت اقلیتها در روند سیاسی اقلیم کردستان مشارکتی موثر و کارا می‌باشد و تصویری زیبایی از اقلیم کردستان است را در پیش  خواهیم گرفت.

با وجود تلاشهای حزب دمکرات کردستان برای به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان در موعد مقرر شده اما اتحادیه میهنی همچنان بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده اصرار دارد.

حاکم صابیر عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان و رئیس برد انتخاباتی این حزب به صدای آمریکا اعلام کرد اتحادیه میهنی به طور کامل برای برگزاری انتخابات پارلمان کردستان آمادگی دارد و به تاریخی که از سوی رئیس اقلیم کردستان برای انتخابات تعیین شده است پایبند است.

وی افزود ما هیچ الزامی برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی به زمان دیگری نداریم بلکه انتظار داریم که این انتخابات در  زمان خودش برگزار شود.

سفر مورد انتظار رئیس اقلیم کردستان در حالی است که در تاریخ ۲۰۲۴/۴/۶ نچیروان بارزانی و بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان به طور جداگانه به بغداد سفر کردند و با احزاب سیاسی برای گفتگو در خصوص موانع موجود بر سر راه این انتخابات دیدار نمودند.

کد خبر 2769765

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha