بازسازی صورت زنی که 75000 سال قبل در اقلیم کردستان امروزی می زیست

سرویس جهان- دانشمندان به تازگی چهره زن نئاندرتالی را که 75000 سال قبل در غاری در اقلیم کردستان عراق امروزی می زیسته بازسازی کرده اند.

به گزارش کردپرس به نقل از BBC ، دانشمندان اخیرا چهره زنی حدود 40 ساله را بازسازی کرده اند که 75000 سال قبل در غاری در اقلیم کردستان کنونی می زیسته است. دانشمندان او را  از نسل انسان نئاندرتال می دانند. جمجمه و بالاتنه این نسل حدودا 40 سال در دهه 1950 به همراه حدود 10 جسد دیگر زن، کودک و مرد در داخل غار «شانه در» در منطقه کردنشین شمال عراق یافتند.

بازسازی صورت زنی که 75000 سال قبل در اقلیم کردستان امروزی می زیست

بر اساس این گزارش بازسازی چهره سه بعدی این زن انسان نئاندرتال با استفاده از بقایای استخوانهای جمجمه و بالاتنه آن صورت گرفته است که نشان می دهد صورت او شباهت بسیاری با انسان معاصر دارد.

غار «شانه در» در اقلیم کردستان عراق به سبب یافتن اجساد اسنان نئاندرتال، توجه بسیاری از محققان حوزه انسانشناسی و باستانشناسی را جلب کرده و تیم های مختلفی از دانشگاه های اروپایی در حال تحقیق پیرامون نحوه زندگی انسان نئاندرتال در این غار هستند.

بازسازی صورت زنی که 75000 سال قبل در اقلیم کردستان امروزی می زیست

دکتر تیم رینولدز، پژوهشگر ارشد دانشگده تاریخ و باستانشناسی دانشگاه لندن در یادداشتی که در وباسیت آکادمی ملی علوم اجتماعی انگلیس منتشر شده، غار شانه در در اقلیم کردستان را یکی از مکان هایی در جهان دانسته است که می تواند از طریق بررسی اجساد انسان های نئاندرتال یافت شده در آن اطلاعات بسیار مفیدی درباره نحوه زندگی و رفتارهای اجتماعی آنها به دست آورد.

او با اشاره به یافتن شواهدی مبنی بر دفن مردگان همراه با گُل در این غار، بر لزوم استفاده از یافته های علمی جدید از جمله دی ان ای برای بررسی وضعیت زندگی نئاندرتالها تاکید کرده است.

این پژوهشگر تاکید کرده است یافته ها در این غار گمانه زنی ها در مورد شباهت رفتاری نئاندرتالها با انسان های امروزی را تقویت می کند.

دکتر اِما پومروی، استاد دانشگاه کمبریج که به عنوان دیرین-مردم شناس با این طرح همکاری داشته می‌گوید: «فکر می‌کنم او می‌تواند به ما کمک کند تا با این خویشاوندان خود ارتباط برقرار کنیم.»

او به بی‌بی‌سی گفت: «ساختن این مدل بسیار هیجان‌انگیز بوده و در واقع امتیاز بزرگی برای ماست که توانستیم با بقایای برجای مانده از موجودی از گذشته کار کنیم به خصوص کسی مانند صاحب این چهره.»

برای مدتی طولانی، پژوهشگران معتقد بودند که نئاندرتال‌ها در مقایسه با گونه انسان جدید، وحشی و بدون تفکر بودند اما از زمان اکتشافات در غار شانه در، این دیدگاه تغییر کرده است.

کد خبر 2770084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha