تعویق انتخابات پارلمانی، اقلیم کردستان را وارد مرحلۀ تازەای از تنشهای سخت خواهد کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- لطیف نیروهیی در گفتگو با کردپرس به پیامدهای زیانبار به تعویق انداختن انتخابات پارلمان کردستان اشاره کرد و گفت: اتحادیۀ میهنی کردستان مسئولیتی در قبال به تعویق انداختن انتخابات تقبل نخواهد کرد بلکه آن جریان سیاسی مسئول خواهد بود که اکنون در تلاش است تا این انتخابات به تعویق بیافتد.

کردپرس

تقریباً یک ماه تا برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در 10/ 6/ 2024 زمان باقی مانده است. نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و معاون حزب دمکرات کردستان پس از سه فرمان ریاستی در نهایت با هماهنگی احزاب و جریانهای کردستانی این تاریخ را برای برگزاری انتخابات تعیین کرد. اما پس از صدور احکام دادگاه فدرال عراق دربارۀ تعداد کرسی‌های پارلمانی (کاهش تعداد کرسی‌ها به 100 کرسی)، حذف کرسی اقلیتها و تغییر سیستم برگزاری انتخابات از تک حوزه‌ای به چهار حوزه‌ای، حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که در انتخابات طراحی شده مشارکت نخواهد کرد و علیرغم آن که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، مهلت زمانی ثبت نام نامزدها و لیستهای انتخاباتی را تمدید کرد، حزب دمکرات کردستان حاضر نشد در این انتخابات مشارکت کند.

حزب دمکرات کردستان و به طور مشخص، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و معاون این حزب، در مدت اخیر، تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند تا بار دیگر، انتخابات پارلمان کردستان را به تعویق بیاندازند. این در حالی است که سایر جریانهای کردستانی و کمیسیون انتخابات عراق، بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر اصرار دارند. در این میان موضع اتحادیۀ میهنی کردستان به عنوان شریک سنتی حزب دمکرات در قدرت، دارای اهمیتی اساسی است. دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی کردستان پس از نشستی که روز سه‌شنبه 1/ 5/ 2024 برگزار شد، طی بیانیه‌ای، تمامی تلاشها درخصوص به تعویق انداختن انتخابات را به شدت محکوم و اعلام کرد که در هیچ نشستی با موضوع به تعویق انداختن انتخابات مشارکت نخواهد کرد.  

لطیف نیروه‌یی عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان و مسئول سابق برد انتخاباتی این حزب در گفتگو با کردپرس ضمن اشاره به بیانیۀ دفتر سیاسی حزبش گفت: موضع رسمی اتحادیۀ میهنی کردستان کە پس از نشست دفتر سیاسی این حزب طی بیانیه‌ای اعلام شد، موضعی مسئولانه است؛ زیرا اقلیم کردستان در حال گذر از وضعیتی پیچیده و ناهموار است و مجموعه‌ای از بحران‌ها دامنگیر اقلیم کردستان شده است. بهترین راه حل این است که از طریق انتخابات و تشکیل دولت میهنی و خدمتگزار با مشارکت همگان، اقلیم کردستان را از این بحرانها نجات دهیم.

لطیف نیروه‌یی تصریح کرد: هر تلاشی که در راستای به تعویق انداختن انتخابات پارلمان کردستان انجام شود علاوه بر آن که با احکام دادگاه عالی فدرال در تضاد است، مخالف تمامی آیین‌نامه‌هایی است که کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است. از سوی دیگر، این تلاشها در تضاد با حقوق رأی دهندگان اقلیم کردستان است زیرا آنان حق دارند که پارلمانی نو و دولتی نو انتخاب کنند. نکتۀ چهارم این که به تعویق انداختن انتخابات پارلمان کردستان به اتحاد و سازش داخلی کردها نیز آسیب می‌رساند. بر همین اساس ما به عنوان اتحادیۀ میهنی کردستان هیچ بهانۀ مشروعی نمی‌بینیم که بر اساس آن بتوان انتخابات را به تعویق انداخت.

وی افزود: تا این لحظه نیز کمیسیون مشغول به فعالیت‌های خود است و بخش زیادی از نیروها و جریانهای سیاسی اقلیم کردستان موافق برگزاری انتخابات در موعد مقرر هستند. از این روی، ما نیز به سیاست خودمان ادامه می‌دهیم  به هیچ عنوان در نشست‌هایی که با موضوع به تعویق انداختن انتخابات برگزار شوند مشارکت نخواهیم کرد. بدون شک به تعویق انداختن انتخابات که مخالف احکام دادگاه فدرال و دستورالعمل کمیسیون و خواست جریانهای سیاسی و عموم مردم کردستان است، اقدامی مخرب خواهد بود و واکنشهای منفی به دنبال خواهد داشت.

عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان به پیامدهای زیانبار به تعویق انداختن انتخابات اشاره کرد و در این خصوص به کردپرس گفت: ما به عنوان اتحادیۀ میهنی کردستان مسئولیتی در قبال به تعویق انداختن انتخابات تقبل نخواهیم کرد بلکه جریانی مسئول عواقب آن خواهد بود که اکنون در تلاش است تا این انتخابات را به تعویق بیاندازد. ممکن است اگر تصمیمی مبنی بر تعویق انتخابات اتخاذ شود، اقلیم کردستان وارد یک مرحلۀ دیگر از تنشهای شدید سیاسی شود و اتحادیۀ میهنی کردستان همچنان که در پیام دفتر سیاسی خود ذکر کرده است، تمامی تلاش سیاسی خود را به کار خواهد بست تا اقدامات مبنی بر به تعویق انداختن انتخابات خنثی شوند و انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شود.

لطیف نیروه‌ی تأکید کرد: ما موضوع ضرورت برگزاری انتخابات را درک می‌کنیم از این رو، تا این اندازه بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، اصرار داریم. از سوی دیگر، به خوبی از خطرات و عواقب به تعویق انداختن انتخابات نیز اطلاع داریم به همین دلیل است که این گونه آشکارا مخالف به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی هستیم. پیام ما برای اذهان عمومی و مردم اقلیم کردستان این است که آنها نیز دست از حقوق خود نکشند زیرا حق رأی، از حقوق اولیه تمامی جوامع است.

کد خبر 2770091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha