دشت خوی فرونشست کرد/مرگ پنهان زمین در تاخیر احداث سد الند

سرویس آذربایجان غربی- شهرستان خوی، در نبود سد آبی علیرغم اینکه بیشترین میزان ممنوعیت حفر چاه را دارد، با برداشت بی رویه آب های زیر زمینی روبه رو شده و اکنون مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از فرونشست دشت خوی بر اثر برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی خبر می دهد.

به گزارش کردپرس، خوی در آذربایجان غربی جزو شهرستان هایی است که با وجود داشتن دشت ها و اراضی مستعد کشاورزی تاکنون هیچ سدی برای مهار آب فراوان جاری اش احداث نشده است.

٣٠٠ میلیون متر مکعب از حوزه رودخانه های الند و قطور از خوی خارج و به رودخانه ارس و در نهایت تبدیل به حق آبه بین المللی می‌شود و این در حالی است که هیچ توفیقی برای منطقه و مردم خوی ندارد.

تا کنون روند بررسی مطالعات سد غازان به جایی نرسیده و به هدر رفت منابع منجر شده است، اما تسریع در احداث الند که اخیرا مطالعات آن شروع شده است با ظرفیت ذخیره ۷۵ میلیون متر مکعب، آب شرب، کشاورزی و صنعتی می تواند شهرستان خوی و اراضی آن را تامین کند.

اکنون به خاطر خشکسالی ها و کاهش نزولات آسمانی خوی به عنوان دشت ممنوعه در بخش آب قرار گرفته است و سال ها است مشکل کم آبی شهرستان خوی را تهدید می کند.

در همین راستا روز گذشته، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از فرونشست دشت خوی بر اثر برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی خبر داد و گفت: احداث سد بر روی رودخانه‌ الند در آینده می تواند جلوی برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی بگیرد.

مجید دستگاهی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که همزمان با دوازدهمین سفر شهرستانی استاندار آذربایجان غربی به شهرستان خوی برگزار شد، از اهتمام شرکت آب منطقه ای برای اتمام مطالعات فاز یک و اخذ ماده ۲۳ برای شروع سد الند برای شهرستان خوی خبر داد.

او تاکید کرد: تامین آب کوتاه مدت و میان مدت و دراز مدت جزو اولویت‌های اصلی و دغدغه های وزارت نیرو است لذا انجام مطالعات ژئوتکنیک بر روی رودخانه الند بزودی به اتمام خواهد رسید.

گفتنی است؛ استاندار آذربایجان غربی هم روز گذشته در سفر به این شهرستان از آغاز مقدمات اجرایی احداث سد الند خوی توسط دستگاههای ذیربط خبر داد.

کد خبر 33805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha