کابینه چالش بر انگیز عبدالمهدی در عراق/ أكثم سيف الدين

سرویس عراق و اقلیم کردستان - روزنامه «العربی الجدید» لندن در گزارشی تحت عنوان «کابینه چالش بر انگیز عبدالمهدی در عراق» به قلم «اکثم سلیمان» می نویسد: با نزدیک شدن زمان معرفی کابینه جدید عراق از سوی نخست وزیر مکلف این کشور به مجلس نمایندگان برای کسب رای اعتماد، احزاب سیاسی عراقی از نوعی ابهام در گفتگوهای مربوط به تشکیل این کابینه سخن می گویند و دولت آینده عراق را دولت «بخت آزمایی» توصیف کرده اند.

به گزارش کردپرس، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود به نقل از محمودعثمان یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان (پارتی) و سیاستمدار برجسته عراقی می افزاید: کابینه عادل عبدالمهدی در حال تشکیل شدن در پشت درهای بسته است و از جوانب مختلف با ابهام روبرو است و هیچ کس نمی داند که چگونه کابینه ای خواهد بود و سهم احزاب سیاسی در آن چگونه است و آنچه که درباره نام وزراء اعلام می شود، نوعی گمانه زنی است.

عثمان در مصاحبه با روزنامه «العربی الجدید» با تاکید بر اینکه حتی احزاب سیاسی از هرگونه توضیحی در خصوص کابینه جدید امتناع می کنند، افزود: دولت جدید عراق، دولتی «بخت آزمایی» خواهد بود و هیچ یک از احزاب نمی دانند که سهم آن ها در کابینه چیست؟

عثمان افزود: کردها و بویژه دو حزب اصلی اقلیم کردستان در حال انجام گفتگوهای جداگانه ای با عبدالمهدی در خصوص وزارتخانه های متعلق به خود هستند، اما توافقی دراین خصوص بین آن ها صورت نگرفته و هنوز نمی دانند که کدام یک از وزارتخانه ها به آنان اختصاص خواهد یافت.
وی اظهار امیدواری کرد که عبدالمهدی موانع را برای تشکیل کابینه اش پشت سر بگذارد و یک برنامه دولتی واضح و شفاف ارائه دهد که مبارزه با فساد از اولویت های این برنامه باشد، اما اجرایی شدن برنامه دولت المهدی نیازمند حمایت احزاب سیاسی از این دولت خواهد بود.

روزنامه «العربی الجدید» در ادامه گزارش خود ضمن اشاره به اینکه عبدالمهدی قرار است هفته جاری کابینه خود را با نصف اعضاء آن به مجلس نمایندگان معرفی کند، می افزاید: ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر به هر یک از وزراء که عبدالمهدی بدون توجه به رهنمودهای مرجعیت عالی دینی در عراق معرفی کند، رای نخواهد داد.
در این میان سلمان الغریباوی، نماینده ائتلاف سائرون در مصاحبه ای مطبوعاتی پیش بینی کرد که عبدالمهدی روز سه شنبه هفته جاری اعضاء کابینه خود را به مجلس عراق معرفی خواهد کرد.
الغریباوی افزود: عبدالمهدی روز سه شنبه تنها 15 وزیر کابینه خود را به مجلس نمایندگان معرفی می کند و معرفی بقیه وزراء پس از تکمیل مشورت ها و توافقات سیاسی در خصوص آن ها انجام خواهد گرفت.

ناظران سیاسی معتقدند که عبدالمهدی تنها در صورتی می تواند رای اعتماد مجلس نمایندگان عراق را کسب کند که احزاب بزرگ سیاسی دارای کرسی های پارلمانی از او حمایت کنند و این احزاب تنها به شرط اقدام عبدالمهدی به واگذاری پست های مهم وزارتی به آن ها از او حمایت خواهند کرد.

کد خبر 88532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha