محموله مواد مخدر برای چه کسی ارسال شده است؟/چه کسی از رئیس باند مافیا حمایت می کند؟
سرویس ترکیه - روزنامه جمهوریت برای چندمین بار از حکومت ترکیه درباره فساد مالی، پولشوئی، قاچاق و حمایت از سران مافیا توضیح خواست.

به گزارش کردپرس، روزنامه جمهوریت، نزدیک ترین رسانه به حزب جمهوری خواه خلق (CHP) و اپوزیسیون ترکیه، با انتشار یک یادداشت برای چندمین بار از حکومت ترکیه درباره فساد اقتصادی، رانت خواری و همدستی با باندهای قاچاق و پولشوئی توضیح خواست.

این روزنامه 5 پرسشی را که ماه هاست از سوی رهبران اپوزیسیون و رسانه های نزدیک به آنها پرسیده می شود، تکرار کرد:

1. 128 میلیارد دلار کجاست؟
ذخایر بانک مرکزی ترکیه کاهش تصاعدی داشته است. دولت ماه ها است که هیچ توضیحی درباره این نداده است که دلارهای بانک مرکزی کجا رفته اند.

2. نماینده حزب عدالت و توسعه (AKP) که 10 هزار دلار از رئیس باند مافیا پول گرفته است کیست؟
سلیمان سویلو وزیر کشور اعلام کرده بود که یک سیاستمدار AKP ماهانه 10 هزار دلار از صدات پکر رئیس باند مافیای ترکیه پول دریافت می کند، اما هنوز هویت او از سوی حکومت افشا نشده است.

3. 750 میلیون دلار پرداخت شد؟
پس از افشای ماجرای «بانک زراعت - دمیر اورن» هنوز مشخص نشده است که بانک های دولتی ترکیه به چه کسانی چه مبلغی وام داده اند.

4. محموله مواد مخدر وارداتی را چه کسی دریافت کرده است؟
محموله ای شامل یک تن و 763 کیلوگرم کوکائین جاسازی شده در جعبه های موز وارداتی که در تاریخ 16 ژوئن وارد بندر مرسین ترکیه شد، برای چه کسی (کدام شرکت) ارسال شده بود؟ [پیشتر اخباری درباره دست داشتن ارکان ییلدیریم پسر بن علی ییلدیریم نخست وزیر سابق ترکیه و عضو ارشد AKP در تجارت مواد مخدر منتشر شده بود.]

5. چه کسی بزرگترین رئیس مافیای پول کثیف (پولشوئی و باج خواهی) ترکیه را حمایت کرد و فراری داد؟
هنوز روشن نشده است که چه کسی در پرونده رسوایی های مالی مربوط به پولشوئی و باجگیری از سزگین باران کورکماز حمایت کرده و او را به خارج از کشور فراری داد.

از سوی دیگر آیکوت کوچوک کایا مدیرمسئول روزنامه جمهوریت امروز با انتشار یادداشتی اعلام کرد که این روزنامه از سوی نهاد تبلیغات مطبوعات (BİK) به 74 روز ممنوعیت انتشار تبلیغات محکوم شده است. این دومین بار در سال جاری است که روزنامه جمهوریت به این شکل مجازات می شود، که در جمع میزان ممنوعیت انتشار تبلیغات را برای این رسانه به 129 روز در سال جاری رسانده است.

کوچوک کایا این اقدام را «لکه ننگی در تاریخ مطبوعات ترکیه» دانست و گفت که این کار در جهت تحت فشار گذاشتن رسانه های منتقد حکومت از جهت اقتصادی است.