امير صمدي مدير اجرايي، شركت فرهنگي هنري نغمه ماندگار در گفت و گو با کرد پرس با بیان اینکه در استان های محرومی چون استان کردستان به دیل عدم توسعه اقتصادی یافتن اسپانسرهای قوی برای انجام کارهای موسیقایی ماندگار سخت است می گوید: فعاليت هاي اين شركت در تهيه ،توليد و تكثير آثار هنري صوتي و تصويري موسيقي و اجراي صحنه اي موسيقي يا همان كنسرت خلاصه مي گردد. اين شركت در نزديك به ١٢ ماه از آغاز فعاليت هايش بالغ بر ٢٠ سانس كنسرت موسيقي در ژانرهاي مختلف پاپ كُردي؛ پاپ فارسي و سنتي اصيل ايراني برگزار کرده و ٢ آلبوم منتشر شده كُردي و يك آلبوم ديگر در دست انتشار دارد و ١٠ اثر نيز به صورت تك آهنگ با مجوز رسمي دفتر موسيقي وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر و در دسترس علاقه مندان موسيقي قرار گرفته است.
کمی درباره واژه تهیه کننده صحبت کنیم. این واژه در گذشته برای خودش تعریفی داشته اما الان فقط به کنسرتگزار معنی شده است. تعریف شما از تهیه کننده چیست؟
البته یک بخش تهیه کنندگی همین برگزاری کنسرت است. فردی که منابع مالی برای یک کار خلاقه را تأمین میکند اما این کار شاید 10 درصد از ماجرا هم نباشد. اگر بخواهم در یک جمله بگویم، تهیه کننده باید یک «کیورِیتور» و یک بازیگردان هنری باشد. به همین دلیل هم هنرمند می تواند به او اطمینان داشته باشد. تهیه کننده میتواند تمام دغدغه های یک هنرمند را برای یک اثر هنری داشته باشد اما با این تفاوت که در آن تنیده یا غرق نشده است. می تواند در بسط و گسترش یک اثر یا برعکس، هرس کردن آن کمک کند و یک زمان هایی هم در به وجود آوردن ایده های مختلف کمک کند.
در بحث تهيه و توليد چه مشكلات و دغدغه هايي داريد؟
يكي از مهم ترين مسائل تهیه و توزیع آثار صوتی است که بزرگ ترین فقر را در این زمینه شاهد هستیم. در حال حاضر یکی از مشکلات مهم در این حوزه رعایت نشدن قانون کپی رایت و دانلود رایگان این آهنگ ها است. یکی از کارهایی که نیاز داریم در این حوزه به صورت جدی دنبال شود، از یک سو تلاش دستگاه های مسئول برای اجرای قانون کپی رایت و از سوی فرهنگ سازی گسترده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک دستگاه هایی مانند صدا و سیما است. مردم ما باید اقناء شوند که کاری که برای برای آن زحمات گسترده ای انجام شده رایگان دانلود و کپی نکنند.
خواننده ، نوازنده ها ، آهنگساز ، استودیوی ضبط ، شرکتی که تهیه می کند ، رسانه ای که تبلیغ می کند و كارخانه ای که سی دی را تولید می کند و... هزینه دارند و همه این هزینه ها پرداخته می شود تا یک به یک از محل فروش سی دی ها اولا هزینه اولیه برگردد و ثانیا بتواند که به سود برسد. متاسفانه در موسیقی اصیل گاها به سود و سرمایه اولیه هم نمی رسند البته اين هزينه ها در شهرستان ها به دليل عدم وجود امكانات استديويي و استفاده از نوازنده هاي مقيم تهران چند برابر خواهد بود. رسانه ها و مديا که اسباب این فرهنگ سازی هستند تقاضا دارم که به این مهم کمک کنند. مردم ما انسان هايي هستند که با این شرایط سخت همه چیز را تحمل می کنند و زندگی خودشان را سپری می کنند. این مردم بسیار هم فرهیخته و فرهنگی هستند به شرطی كه توضیح و توجیه باشند.
تهيه كنندگي موسیقی به طوركل در ايران و به صورت جزء در كردستان در برگزاري كنسرت خلاصه شده است . متاسفانه به دليل عدم وجود كارخانجات و كارگاهاي صنعتي فعال ومشتاق در استان و نبود اسپانسرهاي مالي خيلي از پروژهاي توليد و نشر موسيقي ابتدا به ساكن با چالش نبود منابع مالي دست و پنجه نرم مي كنند و در ادامه نيز با شكست مواجه مي گردند.
سرمايه گذاران و اسپانسهاي مالي خيلي كم ريسك مشاركت در توليد و نشر موسيقي را مي پذيرند مخصوصا اگر آن اثر سنتي و يك موسيقي فاخر و اركسترال باشد.زيرا معتقدند كه به دليل عدم رعايت حقوق مالکیت معنوی یا کپی رایت با استقبال مواجه نمي گردد و هيچ سودي براي آنان چه موقع نشر اثر و چه بعد از برگزاري كنسرت ندارد.
به همين دليل انتظار مي رود با توجه به هجوم فرهنگي بيگانگان و در راستاي حفظ موسيقي فاخر با استقبال و حمايت هاي مالي دستگاه هاي دولتي مرتبط با موسيقي مواجه شويم كه متاسفانه خيلي كم به اين مهم دست پيدا كرده ايم.
به نظر بنده البته باید در کنار آن جبر هم باشد. به لحاظ اینکه اداره اماکن مسئوليت دارد فروشگاه های توزیع کننده سی دی های کپی را پلمب کند و مانع عرضه این محصولات در خیابان ها باشد. وظیفه هماهنگی بین ما شرکت ها و اداره اماکن بر عهده کیست؟ اگر ما باید انجام بدهیم پس متولی کیست؟
البته انصافا با روي كار آمدن آقاي قلعه شاخاني در سمت مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان اوضاع بهبود يافته اما همچنان مشكلات عديده اي سر راه ناشران موسيقي وجود دارد.
یکی دیگر از اهم موارد عدم وجود رسانه برای تبليغ يا معرفی آثار تازه به بازار آمده است. رسانه تبليغ و ترويج آثار صوتي صرفا نمي تواند یک رسانه نوشتاری باشد. زيبا ترين موسيقی را نمی توان در روزنامه ها به گوش مردم رساند و در مجلات آن را شنيد. بلکه بايد آن را شنيد و نقد كرد. بهتر آن بود كه شبكه ای یا برنامه ای در رسانه ملی برای معرفی آثار صوتی تازه به بازار آمده ايجاد می شد كه هنرمندان و خصوصا افراد تازه به بازار آمده مجبور نباشند آثار خود را به شبكه های ماهواره ای بسپارند و با ممنوع الكار شدنشان طعم احتمالی معروفيت را بچشند.
در بحث كنسرت ها چه مشكلاتي سر راه شما قرار دارد؟
در بحث کنسرت ها و اجراهای زنده درسنندج و شهرستانها در مقوله کنسرت ها مشکلات زیادی هست که به راحتي و با يك مديريت با توان اجرايی قابل حل است. پروسه اخذ مجوز می تواند در عین حال که خطوط قرمزها را رعایت می کند سریع تر و با بروکراسی کمتر همراه باشد. البته در اين مقوله با پيگيرهاي جناب آقاي قلعه شاخاني اين پروسه تاحدود زيادي کوتاه تر و حل وفصل گرديده و تقريبا به جز اداره اماكن با اداره يا نهاد ديگري سروكار نداريم.
در مقوله سالن های برگزاری کنسرت دولت مكلف به ایجاد فضاهای فرهنگی استاندارد چه درسنندج و چه در شهرستان ها است. نمی توانم بگویم هیچ، ولی ما در اغلب شهرهاي استان سالن استاندارد با ظرفیت مکفی نداریم. در سنندج هم با توجه به نیاز مركز استان باز هم با کمبود فضاهای فرهنگی مواجه هستیم .سالن سينما شيدا كه پيش تر به عنوان سالن برگزاري كنسرت استفاده مي شد تقريبا فرسوده و غيرقابل استفاده است. تالار فروردين مجتمع فجر سنندج نيز به دليل ظرفيت كم و مقرون به صرفه نبودن خيلي كم مورد توجه خوانندگان و گروه ها ي موسيقي و تهيه كنندگان جهت برگزاري كنسرت قرار مي گيرد.
براي برگزاري كنسرت در سالن آمفي تئاتر اداره كل آموزش و پروش نيز اكثر مواقع با مخالفت مسئولين و دستگاه هاي ذيربط مواجه مي شويم كه اميدواريم به دليل نبود سالن استاندارد با ظرفيت بالا، با لطف مسئولين راحت تر در دسترس تهيه كنندگان و گروه هاي موسيقي قرار گيرد.
نظر شما