به هیچ منطقه ای از عراق صادرات برق نداریم / ضرورت توسعه زیرساخت‌های نیروگاهی ایلام

سرویس ایلام - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در نشست خبری با اهالی رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ما در استان ایلام هیچگونه صادرات برق حتی به میزان یک کیلو وات به کشور عراق نداریم.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، هادی شیرخانی افزود: عمدتا راههای تبادلی برق با کشورهای همسایه بر اساس بالانس تولید و مصرف است در برخی مبادی شمالی کشور و کشورهای همجوار در فصل تابستان با توجه به شرایط اقلیمی آن کشورها از آنها برق دریافت می کنیم و در فصل زمستان در صورت فراهم بودن شرایط برق را صادر می کنیم ولی در استان ایلام هیچگونه صادراتی به هیچ منطقه ای از عراق نداریم.

قطع برق دست ایلام نیست

وی اظهار کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام متصدی و مجری توزیع نیروی برق است و دو حلقه بالادستی تولید و انتقال وظایف مشخص خود را دارند از این رو شرایط پیش آمده ناشی از کم کاری یا ناتوانی شرکت توزیع برق نیست بلکه ما مجری دستورات مدیریت شبکه برق ایران هستیم و باید برای جلوگیری از خاموشی‌های گسترده و طولانی مدت به ناچار دستورات مرجع بالادستی را تمام و کمال اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام با بیان اینکه برنامه‌ریزی محصول اطلاعات درست و دقیق است، افزود: طی چند روز گذشته متاسفانه چند واحد نیروگاهی به صورت متناوب از دست رفت و امکان برنامه‌ریزی دقیق میسر نیست چرا که معادله‌ای چند مجهولی شامل میزان تولید دقیق، دمای هوا، ظرفیت انتقال و میزان مصرف است که باعث می‌شود برنامه‌ریزی صرفاً با حدس و گمان و اطلاعات روز قبل صورت گیرد که ضمن عذرخواهی از تمامی مشترکین و هم استانی‌های عزیز تلاش داریم تا این برنامه را با اطلاعات دریافتی دقیق‌تر و شفاف برنامه را خدمت مشترکین عزیز اعلام کنیم.

قطع و وصل برق هیچ خسارتی به وسایل برقی نمی‌زند

وی به خرابی احتمالی وسایل برقی منازل اشاره کرد و گفت: کلیه مشترکین بخش خانگی کل کشور بیمه هستند و باید در صورت خرابی تجهیزات این موضوع را در اپلیکیشن برق من ثبت و از طریق برق شهرستان یا بخش مربوطه پیگیری حضوری کنند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که با قطع یا وصل شدن برق به هیچ عنوان خسارت به بار نمی‌آید. مثلا آیا با روشن و خاموش کردن کلید، لامپ می‌سوزد. بنابراین علت عمده‌ی خرابی یا سوختگی تجهیزات به خاطر دو فاز شدن شبکه است.

کشف سه مورد مزرعه بیت کوین/ متخلفین را به شرکت معرفی کنید

شیرخانی شهرستان‌های جنوبی را مناطق پرمصرف به دلیل شدت دمای هوا عنوان کرد و گفت: در این ایام سه مورد مزرعه بیت کوین کشف و جهت برخورد قانونی در دستور کار قرار گرفته است ولی از اهالی رسانه خواهشمندم این خبر را اطلاع‌رسانی کنند که مشترکینی که از چنین موارد مصرفی خبر دارند با گرفتن پاداش به شرکت توزیع برق اطلاع دهند.

وی به خاموشی‌های مشابه در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: هر ساله برنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف با ۹ محور در دستور کار مدیریت قرار می‌گیرد که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هیچگونه خاموشی نداشته‌ایم ولی از یک طرف شدت مصرف برق و از طرف دیگر اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش ۵ درجه‌ای دما (هر یک درجه گرمای هوا معادل افزایش هزار مگاوات برق مصرفی است) باعث ایجاد این پدیده گردید. همچنین پیش بینی نشدن خشکسالی مزیت بر علت برای خاموشی‌های بدون برنامه و ناگهانی شد.

وی خاطر نشان کرد: خاموشی محصول و تابع مصرف است اگر همه مصرف را مدیریت کنند به راحتی این پدیده قابل حل است البته ذکر این نکته ضروری است که طی ۲۴ ساعت گذشته و اعمال خاموشی‌ها باعث مدیریت صحیح مصرف از سوی سوی مشترکین شد و همین باعث گردید نسبت به چند روز گذشته خاموشی کمتری اعمال گردد.

مهندس شیرخانی به مصرف۴۰۰ مگاواتی برق در تابستان گذشته اشاره کرد و گفت: مصرف برق در فصول سرد پایین می‌آید چرا که حجم عمده‌ی بار برق مصرفی در کشور عمدتاً سرمایشی است و در زمستان دو سوم ظرفیت شبکه تولید، انتقال و توزیع کشور خالی می‌شود اما با شروع فصل گرما با چنین پدیده‌ای به دلیل متغیرهای تاثیرگذاری مانند دمای هوا، مصرف و ظرفیت نیروگاهی و اعمال خاموشی‌ها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: پیک مصرف در ماه‌های تیر و مردادماه صورت می‌گیرد که با توجه به شرایط اقلیمی پیش آمده و اینکه از اردیبهشت با گرمای هوا روبرو شده‌ایم جهت کاهش خاموشی‌ها و مدیریت هوشمندانه مصرف در تابستان و اعمال کمتر محدودیت‌ها تدابیر متعددی مانند کاهش روشنایی معابر، حذف روشنایی‌های غیر ضروری مانند پارک‌ها، جاده‌های برون شهری و اماکن تزیینی نموده است.

تحریم‌ها، یکی از عوامل موثر بر خاموشی/ امکان توسعه نیروگاه وجود ندارد

وی از عوامل تاثیرگذار بر وضعیت موجود را تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصادی کشور برشمرد و گفت: صنعت نیرو توان کافی را برای سرمایه‌گذاری متناسب با رشد مصرف و افزایش مشترک در اختیار ندارد از طرفی امکان توسعه نیروگاهی معادل مصرف و رشد نیز نیست از سوی دیگر خشکسالی نیز حادث شده است در این شرایط بگونه‌ای بحران وجود دارد که حتی نیمه شمالی کشور در زمستان گذشته با خاموشی‌های مکرر روبرو شد. دلیل این مهم عدم تامین سوخت نیروگاه‌ها که عمدتا گاز است در این شرایط وزارت نیرو برای جلوگیری از خاموشی‌ها مجبور به استفاده از برق‌آبی‌ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام ادامه داد: برق آبی‌ها عمدتاً در فصل زمستان هم در حال تعمیرات هستند و هم آب را ذخیره می‌کنند که این فرصت متاسفانه در استان ایلام از دست رفت علت هم امیدواری به بارش‌های زمستانه و بهاره بود. اما از آنجایی‌که این اتفاق رخ نداد ظرفیت برق آبی‌ها به شکل چشمگیری کاهش داشته است که از طرف دیگر بخش اصلی این آب را برای روشنایی شب نگه‌داری می‌کنیم تا شهروندان در ساعات تاریکی با مشکل روبرو نشوند.

شیرخانی با تاکید بر اینکه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت با دستگاه‌های زیربط همچون صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی نظامی و انتظامی جلساتی را برگزار کرده و از آنان تقاضا نموده‌ایم تا خاموشی‌ها را اطلاع‌رسانی کنند، ادامه داد: یکی از الزامات صنوف در زمان اخذ مجوز کسب، داشتن تجهیزات مناسب مانند مخزن آب و مولد اضطراری است متاسفانه با نادیده گرفتن قوانین اقدام به راه‌اندازی کسب و کار صورت می‌گیرد و در چنین شرایطی به جای پذیرش اشتباه و پذیرفتن این نکته که خود آنها الزامات کسب و کار را رعایت نکرده‌اند اقدام به فرافکنی و انتقال مشکل به دستگاه‌ها می‌نمایند.

وی یادآوری کرد: صادرات برق به کشور عراق حتی به میزان یک کیلو وات هم انجام نگرفته است اما بگویم عمدتاً راه‌های تبادلی با کشورهای همسایه ب راساس بالانس تولید و مصرف صورت می‌گیرد به این شکل که در بعضی مبادی شمالی کشور با کشورهای همجوار در فصل تابستان و با وجود شرایط اقلیمی، از آنها برق دریافت می‌کنیم و در فصل زمستان و فراهم بودن شرایط برق را صادر می‌کنیم اما در مورد استان ایلام هیچ گونه صادراتی بخصوص به کشور عراق انجام نگرفته است.

بدهکار پالایشگاه و پتروشیمی هستیم/ از مشترکین ۱۰۰ میلیارد طلب داریم

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام با بیان اینکه در سنوات گذشته در راستای کمک به شبکه برق کشور، استفاده از ظرفیت نیروگاهی پالایشگاه و پتروشیمی در دستور کار قرار می‌گرفت اما امسال به علت عدم پرداخت بدهی‌، دریافت برق از این شرکت‌ها در جهت تولید و تزریق به شبکه متوقف گردید، خاطر نشان کرد: حجم بالای مطالبات شرکت از مشترکین در استان ایلام طلبی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است در حالی‌که میزان بدهی شرکت توزیع به هر دو شرکت پالایشگاه و پتروشیمی کمتر از ۳۰ میلیارد تومان است و متاسفانه به دلیل عدم وصول مطالبات امکان پرداخت بدهی در اسرع وقت فراهم نیست اما در جلسه با دستگاه‌های نظارتی در روزهای آتی تقاضا خواهیم کرد بر این شرکت تکلیف کنند تولید برق را در اختیار شرکت برق قرار دهند تا بخشی از مشکلات تحمیلی بر مردم حل شود.

کاهش ساعت کار ادارات تدبیر هوشمندانه‌ی است

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ساعت کاری ادارات نقشی در پایین آمدن میزان خاموشی‌ها دارد یا نه؟ اظهار کرد: پایش مدیریت شبکه کشور نشان می‌دهد ۲ هزار مگاوات از سهم برق مصرفی مربوط به دستگاه‌های اجرایی است حال اینکه مشکل عمده ما در توزیع برق بازه زمانی ساعت ۱۲ تا ۱۸ به دلیل شدت گرمای هوا است بنابراین یکی از تدابیر کارشناسانه و قابل دفاع کاهش ساعت کاری ادارات و ذخیره حداقل ۲ هزار مگاوات برق در کشور است.

مهندس شیرخانی در ادامه به افزایش مشترکین چرخه مصرف برق اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد مشترکین در کنار افزایش دمای هوا که مزید علت هستند باید به ماینینگ و ماینرها و خروج رمز ارز اشاره کرد که عمدتاً به شکل غیرمجاز از شبکه برق استفاده کرده و قابل شناسایی نیستند البته از اهالی رسانه تقاضا می‌کنیم این موضوع را اطلاع رسانی کنند که این افراد به شرکت معرفی شده و حتی پاداش دریافت نمایند.

وی افزود: انشعابات غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات ما هست اما نسبت به سال ۹۳ که میزان تلفات برق شرکت بیش از ۲۵ درصد بود در حال حاضر به کمتر از ۱۲ درصد رسیده است. عمده دلیل استفاده از انشعاب غیرمجاز به دلیل دست‌کاری کنتور در جهت استفاده از وسایل سرمایشی غیر استاندارد است که مکرر بازدید صورت گرفته و برخورد هم می‌شود.

وی در بحث پریدن آنتن‌های موبایل تاکید کرد: باید تمام مراکز مخابراتی از برق اضطراری و UPS بهره‌مند باشند اما در پیگیری مشخص گردید بخشی از این مشکلات به دلیل سرقت تجهیزات مخابراتی از جمله ابزارهای ذخیره برق و بخشی هم نداشتن تجهیزات مذکور رخ داده است در صورتی که طبق قانون پدافند غیر عامل تمام دستگاه‌ها موظف هستند حداقل برای ۵۰ درصد نیاز مصرفی باید مولد اضطراری تعبیه داشته باشند ولی در واقعیت چنین نیست.

شیرخانی به مشکلات نصب اپلیکیشن «برق من» اشاره کرد و گفت: به دلیل سطح مراجعه همزمان بر روی سرورها در هنگام نصب یا ارسال کد، خطا رخ می‌دهد که امری اجتناب ناپذیر است و با کمی صبر و اقدام مجدد جهت نصب این مشکل حل خواهد شد.

زمان‌بندی خاموشی‌ها احتمالی است

وی یادآوری کرد: برنامه اعلام خاموشی دقیق نیست در این برنامه‌ریزی پارامترهای مجهول و پیش بینی نشده‌ی از جمله خروج اضطراری نیروگاه‌ها و افزایش دما صورت می‌گیرد که موجب به هم ریختگی برنامه شده و امکان اطلاع رسانی درست را از بین می‌برد.

مدیرعامل شرکت برق استان ایلام گفت: کمبود برق در کشور حدود ۱۰ هزار مگاوات است که بخشی از آن سهم برق آبی‌ها است که به خاطر کمبود آب اتفاق افتاده است. البته در این مدت زمان محدودیت سوخت نیروگاهی نداشته ولی محدودیت توان تولید و در سرویس بودن نیروگاه‌ها وجود دارد.

متضرر اصلی در قطع برق، شرکت است

وی با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه برق استان ایلام حداقل ۳ برابر ظرفیت پیک طراحی شده است، تصریح کرد: اولین دستگاهی که با قطعی برق دچار ضرر و زیان‌های غیر قابل جبران می‌شود شرکت برق است. با این وجود برای جلوگیری از خاموشی‌ها، حتی به سیستم تعمیرات خط گرم یا هات لاین روی آوردیم تا برق خریداری شده تلف نشود و مشترکین راضی باشند همچنین خطوط برق را در حالی که برق در آنها جریان دارد با تجهیزات جدید که خریداری نموده‌ایم، تعمیر می‌کنیم تا از خاموشی‌ها جلوگیری شود. البته هدف از این اقدامات، پایداری شبکه است که با این وصف؛ وضعیت شبکه استان ایلام یکی از بهترین شرایط را طی کلیه سنوات قبلی بخصوص در شرایطی مانند سیل، زلزله و ریزگرد دارد و در حال حاضر هیچ مشکلی در تولید و عدم موازنه تولید و مصرف وجود ندارد.

مهندس شیرخانی در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه‌گذاری در صنعت برق ضعیف است؟ گفت: عدم سرمایه‌گذاری مناسب و نامتناسب، محصول شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه است. و با توجه به تلاطمی که در اقتصاد کشور وجود دارد صنعت برق نیز متاثر از آن است هر چند سرمایه‌گذاری در حوزه برق بسیار گران و پر هزینه است.

وی با بیان اینکه باید خاموشی‌ها بر تمام حوزه‌ها اعمال شود ولی از انجام آن بر تاسیسات آب اجتناب صورت گرفته است، یادآوری کرد: قطعی آّب هیچ ربطی به قطعی برق در شبکه آب و فاضلاب ندارد اما آپارتمان‌ها به دلیل نصب پمپ و تانکرهای آب با قطعی برق به مشکل بر خواهند خورد.

وی در خصوص مصرف برق در ادارات، خاطر نشان کرد: یکی از محورهای مدیریت بار، کنترل مصارف ادارات است که مطابق مصوبه هیئت دولت، موظف هستند حداقل ۵۰ درصد مصرف سال جاری را نسبت به سال گذشته کاهش دهند. مصرف دستگاه‌ مورد کنترل و پایش قرار خواهد گرفت و با ادارات متخلف برخورد خواهد شد.

مهندس شیرخانی یکی از محورهای پاسخگویی مدیریت بار را انعقاد قرارداد با مشترکین صنعتی، کشاورزی، اداری، تجاری و مراکز CNG عنوان و تشریح کرد: سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان پاداش همکاری بر روی صورت حساب‌ها اعمال شده است.

وی با یادآوری این نکته که زمان‌بندی براساس شرایط مدیریت شبکه تعیین می‌شود، خاطر نشان کرد: شرکت مجری دستورات برای کنترل شبکه است. اگر شبکه از دست برود خاموشی‌های یک هفته‌ای و گسترده در سطح کشور رخ می‌دهد بنابراین برای نجات شبکه و تاسیسات برق کشور به ناچار مجبور به اعمال محدودیت‌ها هستیم.

برای حفظ سرمایه‌های کلان صنعتی، به الزامات قانونی پایبند باشید

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان ایلام در پاسخ به این سوال که برنامه‌ریزی برای مدیریت مصرف برق واحدهای تولیدی شهرک‌ها و نواحی صنعتی چیست؟ خاطر نشان کرد: در هیچ کجای دنیا برق و پایداری آن تضمین نشده و نمی‌شود. البته در قراردادی که روز اول با مشترکین بخش صنعت منعقد می‌شود، آنان ملزم به تهیه مولد اضطراری متناسب با نیاز بوده است. حال اینکه وقتی سرمایه‌گذاری میلیاردی برای طرح‌های بزرگ صورت می‌گیرد آیا وقتی سهم تامین مولد اضطراری که شاید ۵ درصد سرمایه هم نباشد هزینه‌ی کلانی است.

وی تاکید کرد: صنعت صاحب تکنولوژی پیچیده است و مدیران باید تدابیر پیشگیرانه‌ی برای خسارت‌های احتمالی داشته باشند نه اینکه توپ را به زمین دیگران بیندازند و خود را مبرا از امر پیش آمده نمایند. باید اشاره کرد که شرکت توزیع برق هم با اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌ها جلساتی داشته است و مقرر شده است که به زیرمجموعه‌ها وضعیت امسال را تشریح نمایند.

شیرخانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار مشترک در طول سال به مجموعه مشترکین اضافه می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها جهت خرید شبکه صورت می‌گیرد ولی بسته به توسعه ظرفیت نیروگاهی این امکان میسر نمی‌شود حال اینکه با توجه به مصرف برق کشور و استان که ۳ برابر میانگین جاری دنیا است باید فکری کرد.

موضوع پنهانی از مردم و رسانه نداریم

وی گفت: هیچ موضوع محرمانه‌ای با مردم و رسانه‌ها نداریم تمامی اطلاعاتی که در اختیار و دسترس ماست بدون تعارف و با شفافیت کامل هم در اختیار رسانه های محترم و همه مردم خوب استان قرار می‌گیرد و تلاش کرده‌ایم پاسخگویی به موقعی باشیم ضمن اینکه در شرایط کنونی با توجه به حجم ابهامات و سوالات امکان پاسخ آنی فراهم نیست و در اولین فرصت ممکن حتما اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر 10352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha