هر کردستانی 60 وات صرفه جویی کند؛ برق قطع نمی شود1 /کمبود برق هم صادرات را قطع نکرد

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: در حال حاضر 85 درصد از نیروگاه های کشور از سوخت گاز و یا سوخت های فسیلی برای تولید برق استفاده می کنند.

به گزارش کرد پرس، هیوا لهونیان در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان، اظهار کرد: متاسفانه کاهش بارندگی ها باعث شده که تولید نیروگاه های آبی کشور کاهش یابد و همین مسئله باعث کمبود انرژی در سال جاری و قطع شدن برق در مقطع زمانی های مختلف شده است.

وی افزود: سال گذشته نیز 6 هزار مگا وات در تولید برق کمبود داشتیم اما توانستیم با مدیریت مناسب از خاموشی های مقطعی جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: با توجه به عدم تولید انرژی برق در نیروگاه های برقابی، 5 تا 6 هزار مگا وات برق کمتر تولید می شود و همچنین حدود 2 هزار مگا وات برق برای استخراج رمزارزهامصرف می شود که باعث شده در مجموع چیزی حدود 10 هزار مگا وات برق روزانه کمبود داشته باشیم.

لهونیان یادآور شد: 6 هزار مگا وات از این کمبودها با مدیریت صحیح شبکه برق جبران شده و برای 4 هزار مگا وات دیگر نیز سعی داریم با مدیریت از خاموشی ها جلوگیری کنیم اما تا امروز این کار اتفاق نیافتاده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 683 هزار مشترک برق در کردستان داریم، بیان کرد: اگر تنها هر مشترک 60 وات روزانه در مصرف برق صرفه جویی کنند دیگر در استان کردستان شاهد خاموشی نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات این شرکت در سال 99 اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته اقدامات بسیاری در حوزه توسعه و گسترش شبکه برق در استان انجام شده که توانسته رضایتمندی شهروندان را به دنبال داشته باشد.

لهونیان اظهار کرد: یکی از مشکلات شبکه توزیع برق در کردستان فرسودگی شبکه و پرت شدن میزان قابل توجهی انرژی است که همین امر باعث شد هدف گذاری تبدیل 2 هزار کیلومتر شبکه سیم مسی به کابل خودنگهدار را تعریف کنیم که تا پایان سال گذشته 1400 کیلومتر آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه 600 کیلومتر باقیمانده تا پایان خرداد ماه سال جاری تبدیل می شود، افزود: هدف گذاری بعدی ما تبدیل 2 هزار کیلومتر دیگر در سال 1400 و اصلاح بقیه شبکه که حدود 2 هزار کیلومتر دیگر است تا پایان سال 1401 است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: برای سال جاری اصلاح و بهینه سازی شبکه برق 10هزار روستا در دستور کار شرکت توانیر قرار دارد که سهم استان کردستان 420 روستا بوده که برای تحقق آن 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

لهونیان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار کرد پرس در خصوص میزان حجم برق تولیدی در نیروگاه های برقابی و همچنین روند صادرات برق به خارج از کشور، بیان کرد: در حال حاضر 14 درصد از رق تولیدی کشور از طریق نیروگاه های برقابی تولید می شود.

وی یادآور شد: با توجه به حجم آب سدها حدود 60 درصد نیروگاه های برقابی کشور از مدار تولید خارج شده اند و همین امر باعث شده از 10 هزار مگاوات برقی که توسط این نیروگاه ها تولید می شود، 6 هزار مگاوات آن تولید نشده و یکی از دلایل کاهش برق کشور نیز همین مسئله است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: با این وجود باز هم آن 4 هزار مگا وات برقی که توسط نیروگاه های برقابی کشور تولید می شود باز هم در مدار توزیع قرار نمی گیرد تا زمانی که با بحران جدی مواجه شویم.

لهونیان اظهار کرد: همین امر باعث شده روزانه 10 هزار مگا وات برق در کشور برای توزیع کمبود داشته باشیم و شاهد چند ساعت خاموشی طی 24 ساعت باشیم.

وی در خصوص صادرات برق نیز افزود: سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه در روز 2 هزار مگا وات است که اگر این میزان صادرات را نیز قطع کنیم باز هم با توجه به کمبود 10 هزار مگاواتی تولید برق اثر چندانی بر خاموشی ها نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: اما صادرات برق از آنجا اهمیت پیدا می کند که اگر تنها یک روز صادرات را متوقف کنیم دیگر کشورها جای ما را خواهند گرفت و این می تواند ارزی که برای توسعه شبکه برق رسانی کشور وارد کشور می شود را با مشکل مواجه کند.

کد خبر 10696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha