YPG  امتداد PKK در سوریه است/برای ما مخمور حکم قندیل را دارد/ترکیه باید تک حزبی باشد

سرویس ترکیه - اردوغان در گفتگوی زنده TRT باز هم بر ادامه حملات نظامی به قندیل و مخمور و در عین حال احترام به تمامیت ارضی کشورهای همسایه تاکید کرد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) پس از یک سال با شرکت در یک برنامه زنده در شبکه TRT به پرسش های خبرنگاران در زمینه قانون اساسی جدید، مبارزه با تروریسم، تحولات اقتصادی و سیاست خارجی در قبال آمریکا و همسایگان پاسخ داد.

اردوغان با بیان این که تاریخ دموکراسی پارلمانی اکنون برای ترکیه گذشته است گفت: «ترکیه نه می تواند در سیستم چند حزبی به صلح برسد و نه می تواند نتیجه بگیرد. ما هرگز به دوران ائتلاف ها بازنخواهیم گشت. ما برای دولت ثبات آورده ایم. این کشور توانایی تصمیم گیری سریع و موثر در صحنه بین المللی را یافت.»

او پیشنهاد قانونی اساس از طرف احزاب اپوزیسون را قانون اساسی ای با گسترش PKK (حزب کارگران کردستان) دانست.

رئیس جمهور با اشاره به این که قرار است در میانه ژوئن در جلسه سران ناتو با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار داشته باشند گفت: «ما در ملاقات با بایدن از او می پرسیم که چرا در منطقه تنش وجود دارد. ما پیش از شما هم با دموکرات ها کار کرده بودیم اما چنین تنشی رخ نداده بود دیدار با بایدن به راحتی (دونالد) ترامپ نیست. ما در اجلاس ناتو دیدار و گفتگو خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «دلیل این تنش این به اصطلاح نسل کشی ارمنی ها است. واقعا از این وضع خسته شده ایم. هر بار که 24 آوریل فرا می رسد باید به این فکر کنیم امسال آمریکا درباره ارمنی ها چه خواهد گفت؟ حالا یعنی شما همه کارهایتان را انجام داده اید و فقط مانده این که وکیل مدافع ارمنی ها بشوید؟»

اردوغان با انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال YPG/PYD (حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق در سوریه)، گفت: «YPG/PYD نیز درباره این به اصطلاح نسل کشی ارمنستان سخن گفت و آمریکا آنها را در کشورش میزبانی کرد. با این که ما به طور مستند به آنها نشان دادیم که نسل کشی ارمنی ها چگونه است (درکار نیست)، YPG/PYD تروریست است، جماعت فتو (فتح الله گولن) تروریست است، باز هم آنها حرف خودشان را می زنند.»

او ادامه داد: «ما بارها گفتیم که YPG شاخه سوری PKK است. آمریکایی ها فرصت استفاده از چاه های نفت را به تروریست ها دادند. با بهانه این که این نفت کیفیت خوبی ندارد از تروریست ها دفاع کردند. سازمان تروریستی دارد نفت تصفیه نشده می فروشد و امکان های مالی اش را از اینجا تامین می کند.
در بودجه بندی پنتاگون بودجه ای برای YPG اختصاص داده شده است. بالاخره آمریکا باید ثابت کند که به عنوان شریک ناتو، در کنار ما است یا در کنار تروریست ها و دشمنان ما؟ متاسفانه حمایت از تروریست ها در دوره بایدن هم ادامه یافت. گروهی از ایالات متحده آمد و ما با آنها (درباره تروریست بودن YPG) صحبت کردیم و آنها به ما حق دادند.»

اردوغان درباره تنش سامانه موشکی روسی S-400 بین آمریکا و ترکیه گفت: «استولتنبرگ گفته بود که ما در این که شریکمان در ناتو از چه سلاحی استفاده می کند دخالت نمی کنیم. این در اختیار آنها است. آمریکایی ها آنچه را که داشتیم بردند چه برسد به فروش اسلحه به ما. ما S-400 را خریداری کردیم چون به آن نیاز داشتیم. آیا ترکیه حق ندارد که از خودش محافظت کند؟»

او افرود: «ائتلاف ناتو باید از (امانوئل) مکرون (رئیس جمهور فرانسه) حساب حرف هایش را بپرسد. مکرون درباره مرگ مغزی ناتو سخن میگوید. ما می دانیم که مکرون در سوریه و لیبی با چه کسانی در رابطه است.»

رئیس AKP با اشاره به فروش پهپاد های بمب افکن (SİHA) به لهستان گفت: «می دانید که بایراکتار یک نهاد دولتی نیست. بلکه گاهی با ما همکاری می کند. ما پهباد های معمولی و پهبادهای مسلح را ساختیم. بایراکتار با تولید و فروش این سلاح ها وارد بازار ناتو شد. بایراکتار قرارداد فروش 24 فروند SİHA را با آنها امضا کرد. این گام بسیار مهمی است. اگر سلاح های دیگری هم بخواهند حتما می فروشیم.»

اردوغان بار دیگر با تکرار احترام ترکیه به تمامیت ارضی کشورهای همسایه گفت: «ما درباره قندیل به حکومت عراق گفتیم یا خودتان این مسئله را حل کنید یا این که ما خودمان می آییم و حلش می کنیم ما مصمم هستیم که ریشه های قندیل را خشک کنیم. همچنین ما مخمور را هم امتداد قندیل می دانیم. مخمور آشیانه ای برای جوجه کشی قندیل است. جوجه کشی قندیل تقریبا در مرکز شهر قرار دارد. اگر سازمان ملل آن را تمیز نکند ما به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل خودمان آن را تمیز می کنیم. این تنها بچه های "مادران دیاربکر" نیستند که به قندیل اعزام می شوند. تا کی این را باید تحمل کنیم؟
من از همینجا جوانان فریب خورده از تروریسم را مخاطب قرار داده و می گویم که هر چه زودتر از دست این قاتلان اجیر شده فرار کرده و به دستان امن جمهوری ترکیه پناه بیاورند.»

اردوغان همچنین از آغاز ساخت کانال استانبول در اواخر ژوئن خبر داد و گفت: «قرار است که 5 پل بسازیم که برای تسریع امر اولی را زودتر پایه می گذاریم. با عزم راسخ این پروژه شهرسازی را راه اندازی می کنیم.»

کد خبر 10859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha