چالش نبود کامیونهای یخچال دار در آذربایجان غربی ادامه دارد!

سرویس آذربایجان غربی- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با گلایه از نبود کامیونهای یخچال دار در آذربایجان غربی گفت: چندین سال است درخواست کامیون یخچال دار برای استان داریم که هنوز این مشکل حل نشده است و امسال چالشهای مرتبط با این کمبود به وضوح نمایان است.

به گزارش کردپرس، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه بررسی مسائل ومشکلات صادرکنندگان محصولات کشاورزی بر لزوم تسهیل مسیر صادراتی محصولات باغی هسته دار دراستان تاکید کرد.

او افزود: در آستانه برداشت محصول گیلاس و آلبالو و به تناوب سایر محصولات هسته دار در استان قرار گرفته ایم و نیاز است که از هم اکنون علاوه بر برنامه ریزی برای بازار رسانی برای محصول سیب درختی و انگور، تمهیدات لازم برای صادرات محصولات هسته دار اندیشیده شود تا مایه دسترنج و زحمات باغداران برای بازاررسانی محصول تولیدی خود با روان سازی مسیر صادرات به ثمر بشیند.

وحدت ادامه داد: مشکلات بانکی در انتقال ارز و تحریم نیز طبق اظهار صادر کنندگان مهمترین موضوعی است که آنان را از انجام تعهدات ارزی باز می دارد و باعث کاهش روند صادرات محصولات کشاورزی می شود .

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: با توجه به ارزش افزوده ای که سیب درختی برای استان دارد، موتور محرکه اقتصاد آذربایجان غربی است که امسال به دلیل نداشتن زیرساختهای حمل و نقل هوایی و زمینی، کمبود کامیون های یخچالدار ، کاهش تقاضای بازار به علت شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جشنها و دورهمی ها با کاهش روند صادرات و مصرف میوه بودیم که بر بازار سیب درختی امسال تاثیر گذار بود.

وحدت ارتقای سیستم سورت و بسته بندی را مهمترین راهکار رونق صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: زیرساختهای سردخانه ای استان هم بسیار مدرن نیستند و نیاز است بانکهای عامل با اعطای تسهیلات بانکی به سردخانه داران برای تجهیز و مدرن سازی سردخانه های امونیاکی و تبدیل به سردخانه کنترل اتمسفری مساعدت کنند، تا ماندگاری میوه در سردخانه ها افزایش یابد.

در ادامه سید بهنام تاج الدینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه با گلایه از نبود کامیونهای یخچال دار در آذربایجان غربی گفت: چندین سال است درخواست کامیون یخچال دار برای استان داریم که هنوز این مشکل حل نشده است و امسال چالشهای مرتبط با این کمبود به وضوح نمایان است.

تاج الدینی افزود: زمینه صادرات برای بازار روسیه و کشورهای اوراسیایی فراهم است و در صورت رفع مشکل تعهدات ارزی و ارتقای سیستم سورت و بسته بندی می توان روند صادرات محصولات کشاورزی در استان را شتاب بخشید .

او تاکید کرد: مشکل افت نرخ ارز و دلار یکی از عللی است که کاهش صادرات در تمامی کالاها را در پی داشت ، چرا که صادر کنندگان با هزینه های بالای صادراتی متضرر می شوند و جبران هزینه هایشان دشوار است و این موضوع روند صادراتی را کند می کند.

کد خبر 11081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha