مسئله کُردها از محاسبات سیاسی منطقه ای جدا نیست

سرویس جهان- دکتر رناتا کوربوت در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس، فراز و فرود مسئله کردها را در خاورمیانه به جدایی ناپذیربودن محاسبات سیاسی منطقه ای از این مسئله مرتبط دانست.

به گزارش کردپرس، به نظر می رسد که مسئله کردها در خاورمیانه تا سال های اخیر که کردها در عراق و سوریه نقش جدی در مبارزه با داعش بر عهده داشتند به شکلی جدی مورد توجه جامعه بین الملل بویژه کشورهای غربی و در راس آن کشورهای ابرقدرت نگرفته است. اما بررسی تاریخ کردها نشان می دهد مسئله کردها از سالهای خیلی دور در محافل آکادمیک مورد بررسی قرار گرفته و در برخی کشورها از جمله روسیه از واژه کردولوژی برای شناخت کردها و مسئله کرد استفاده شده است.

خانا عمرخالی و نودار موساکی، دو پژوهشگر حوزه مطالعات کردی در مقاله ای که در سال 2014 از سوی موسسه نشر آکادمیک در اتریش منتشر شده، به بررسی تاریخ کردشناسی پرداخته اند. این دو پژوهشگر در مقاله خود اشاره کرده اند که در سال های 1850 میلادی در محافل علمی روسیه از واژه روسی Kurdovedenie به معنی کردشناسی یا کردولوژی به طور وسیعی استفاده شده است و سالها بعد در قرن بیستم میلادی موضوع مطالعات کردی در روسیه و مرکز مطالعات کردی در مرکز شرق شناسی این کشور به عنوان یکی از مراکز اصلی مطالعات کردی در جهان توسعه پیدا کرد و کردشناسی به فرهنگ و زبان روسی راه یافت. با این حال، این دو پژوهشگر تاکید می کنند هرگز مطالعات عمیقی در مورد مسائل مربوط به کردها در این مرکز صورت نگرفته است و مقالات محدودی هم درباره تحقیقات صورت گرفته است.

یکی دیگر از مراکز تحقیقی در مورد مسئله کردها، مرکز مطالعات کردی در دانشگاه یاگیلونیا در لهستان است که در سال های اخیر برای بررسی موضوعات مرتبط با کردها ایجاد شده است. خبرگزاری کردپرس برای بررسی چند موضوع مصاحبه ای با دکتر رناتا کوپریوسکا کوربوت پژوهشگر حوزه مطالعات کردی مرکز مطالعات کردی دانشگاه یاگیلونیا که کتابی هم در مورد کردها با عنوان « رویکرد جامعه بین الملل در مورد کردهای عراق» نوشته، پیرامون مسائل مربوط به کردها انجام است.

جامعه بین الملل با وجود این که در سال های گذشته از مسائل کردها ناآگاه نبوده اما در مقابل برخی حوادثی که بر سر کردها آمده سکوت کرده است. از مورد این مسائل می توان به کمپین رژیم صدام حسین برای نابودی کردهای عراق موسوم به طرح انفال اشاره کرد که طی آن حدود 180000 تن از کردهای عراق از بین رفتند. رژیم صدام حسن همچنین با بمباران شهر کردنشین حلبچه با استفاده از بمب های شیمیایی حدود 5000 شهروند غیرنظامی این شهر را به کام مرگ فرستاد. با این حال، کشورهای غربی که در مورد مسائل حقوق بشری خود را پرچم دار دفاع از بی گناهان معرفی می کنند درباره این جنایت ها سکوت کردند.

دکتر رناتا کوپریوسکا کوربوت، استاد دانشگاه یاگیلونیا و پژوهشگر مرکز کردشناسی وابسته به این دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری کردپرس پیرامون این موضوع گفت: «غرب در زمان اجرای طرح موسوم به انفال به دلایل مختلفی عمدتا نمی خواست وارد مسئله کردها و یا دفاع از آنها شود.» وی در مورد دلایل غرب برای عدم مداخله برای پایان دادن به کمپین صدام علیه کردهای عراق افزود: « غرب در زمان اجرای طرح انفال که در سال های آخر دهه 1980 صورت گرفت تمایل جدی برای تعامل با مسئله کردها که مقداری هم گنگ و مبهم بود نداشت. علاوه بر آن، دولت های غربی قراردادهای تجاری و نظامی سنگینی با دولت عراق داشتند. آنها از طرفی نمی خواستند با حمایت از مسئله کردهای عراق توازن منطقه ای در خاورمیانه را به هم بزنند.»
وی در مورد تغییر این رویکرد غرب در زمان ظهور داعش در سال 2014 و همپیمانی قدرت های غربی از جمله آمریکا و اروپا با کردها گفت: « داعش به عنوان یک دشمن مشترک و بی رحم ظاهر شد و مقابله همگانی با آن ضرورت پیدا کرد. از طرفی غرب کردها را بهترین نیرو و موثرترین نیرو در مقابله با داعش یافت. به همین دلیل از کردها حمایت شد.»

دکتر کوربوت تاکید کرد که مسئله کردها از مسائل بسیار جدی در منطقه است اما این مسئله با محاسبت سیاسی در خاورمیانه گره خورده است و غرب نیز با در نظر گرفتن این مسئله با کردها برخورد می کند.

وی تاکید کرد که کردها در مقایسه با گذشته مشروعیت بیشتری از سوی جامعه بین المللی دریافت کرده اند و مشارکت آنها در جنگ با داعش به بهبود موقعیت آنها کمک شایانی کرده است.

این پژوهشگر مسائل کردی تاثیر برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق را بر مسئله کردها منفی توصیف کرد و به کردپرس گفت: « تا حدی برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان بر موقعیت سیاسی و دیپلماتیک کردی تاثیر منفی داشته است اما این تاثیر منفی طولانی نخواهد بود و کردها موقعیت پیش از برگزاری رفراندوم را باز خواهند یافت.

خانم کوربوت درباره ایجاد مرکز کردشناسی در قدیمی ترین دانشگاه لهستان- دانشگاه یاگیلونیا در سال 1364 میلادی تاسیس شده است- گفت: «حکومت لهستان رویکرد مثبتی در قبال کردها و بویژه دولت اقلیم کردستان در پیش گرفته است. لهستانی ها اطلاعات زیادی درباره تاریخ کردها دارند و با احترام به آنها می نگرند و مسائل آنها را خوب درک می کنند. البته باید اشاره کرد که بخشی از این همگرایی لهستانی ها نسبت به کردها به تاریخ زندگی لهستانی ها و تلاش آنها برای کسب استقلال باز می گردد.»

پژوهشگر مرکز مطالعات کردی در دانشگاه یاگیلونیای لهستان درباره تلاش های رهبران کرد عراق برای کسب استقلال گفت: استقلال کردهای عراق بدون حمایت خارجی ممکن نیست و در حال حاضر چنین حمایتی وجود ندارد. استقلال کردهای عراق به بستر زمانی و ژئوپلتیک خاص نیاز دارد و موفقیت آن مستلزم حمایت خارجی است که در حال حاضر این بستر فراهم نشده است.

وی معتقد است که استقلال کردهای عراق ممکن است اما زمان آن هنوز فرا نرسیده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 112183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha