سر بر آوردن قصر 3400 ساله در اقلیم کردستان بر اثر خشکسالی

سرویس جهان- دانشگاه توبینگن می گوید به لطف خشکسالی سال گذشته یک قصر 3400 ساله در اقلیم کردستان که بقایای تمدنی کهن را نشان داده سر از آب بر آورده است.

به گزارش کردپرس، دانشگاه توبینگن آلمان روز گذشته اعلام کرد خشکسالی اگرچه تاثیرات منفی محیطی به دنبال دارد اما این خشکسالی سال گذشته باعث شد یکی از آثار مهم باستانشناسی اقلیم کردستان که در حوزه آبگیری یکی از سدهای این منطقه قرار دارد، سر از آب بیرون آورد و محققان توانستند یکی از قطعات پازل تمدن در این منطقه را کشف کنند.

این دانشگاه تاکید کرده است که باستاشناسان آلمان با کمک باستانشناسان اقلیم کردستان این قصر 3400 ساله را پاییز گذشته کشف کرده اند.

ایوانا پولجیز باستانشناس دانشگاه توبینگن به خبرگزاری دی پی آی آلمان گفته است کشف این اثر تاریخی مربوط به دوره امپراتوری میتانها پس از خشکسالی کم سابقه سال گذشته اقلیم کردستان میسر شد اما فقط دو هفته فرصت بود تا به گودبرداری پرداخته و نسبت به بررسی مشخصات این قصر اقدام کنیم.

وی افزود: در این دو هفته تا حد ممکن گودبرداری شد. دیوارهای این قصر از خشت و گل ساخته شده و دو متر بلندی دارند. باستانشاسان توانستند از درون این قصر 3400 ساله لوح های گلی با نقاشی هایی به رنگ قرمز و آبی پیدا کنند. وی تاکید کرده است که یافتن این نوع لوح های رنگی به ندرت اتفاق افتاده است.

این باستانشناس دانشگاه توبینگن آلمان گفت متاسفانه بعد از دو هفته قصر باستانی دوباره زیر آب رفت.

حسن احمد قسیم، باستانشناس کرد از اقلیم کردستان درباره کشف اخیر به دی پی آی گفته است کشف قصر 3400 ساله مهم ترین کشف باستانشناسی در اقلیم کردستان طی چند دهه گذشته بوده است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 122985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha