ه‌.د.پ بجای احزاب چپ ترک، با احزاب کُرد متحد شود

سرویس ترکیه-دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(pîk) گفت:احزاب کُرد در ترکیه اگر به وحدت نرسند، دچار خطرات بزرگی می‌شوند.

حکمت سربلند دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(pîk) در پاسخ به این سوال کُردپرس که اوضاع جریان‌های کُرد تا پیش از انتخابات سال ۲۰۲۳ ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد:دولت ترکیه هرگونه فعالیت رسمی و مدنی را بر روی کُردها در ترکیه بسته است.حزب عدالت و توسعه و حزب ملیگرای ترک‌ برای بسیاری از شهرداری‌ها که در اختیار کُردها بود، قیم‌ تعیین کردند و بسیاری از سیاستمداران کُرد را دستگیر و به زندان انداختند.
وی ادامه داد:حزب عدالت و توسعه از دادگاه عالی ترکیه خواسته است تا حزب دموکراتیک خلق‌ها را منحل و تعطیل کند و‌ میخواهند فعالیت ۴۵۱ سیاستمدار و فعال کُرد را ممنوع اعلام کنند تا در آینده نتوانند به کار سیاسی روی بیاورند.
وی افزود:در مقابل واجب است کُردها در سایه منش ملی به وحدت برسند و‌ به سیاست مدنی روی بیاورند.در واقع ترکیه اگر اقدام‌ به بستن حزب دموکراتیک خلق نماید، همه احزاب کُرد ترکیه می‌توانند جدیتر به میدان‌ بیایند و با تاکید بر وحدت ملی برای رسیدن‌ به خواسته‌های دموکراتیک‌ خود تلاش کنند.
وی تصریح کرد:اگر کُردها نتوانند به وحدت برسند روبروی خطا و خطرات بزرگی می‌شوند.امروز مردم کُرد در ترکیه می‌خواهند که جریان و احزاب کُرد حول منافع مشترکی به اتحاد برسند و در چهارچوب حقوق مردم به تلاش بپردازند.
دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(pîk)خاطرنشان کرد:راه رسیدن کُردها در ترکیه به حقوقشان از رهرو اتحاد می‌گذرد.امروز دنیا به کُردها در ترکیه می‌نگرد که چه می‌خواهند. همچنین موضوع کُردها تنها دموکراتیزه کردن ترکیه نیست بلکه برای کُردها خواسته‌های ملی اهمیت دارد.
حکمت سربلند عنوان کرد:دولت حقوق کُردها را در ترکیه انکار می‌کند و دولت همه روزنه‌های تنفس را مسدود کرده است.
وی ادامه داد:امروز کُردها دارای نقش مهم و تاثیرگذاری در خاورمیانه هستند و دیگر کسی نمی‌تواند مانند گذشته کُردها را فراموش کند.
دبیرکل حزب اسلامی کُردستان(pîk) درباره سیاست‌های حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها گفت:سیاست حزب دموکراتیک خلق‌ها و ائتلاف با چپ ترکیه برای مدت طولانی نمی‌تواند ادامه پیدا کند.کُردها می‌خواهند پیش از هر چیزی احزاب کُرد در داخل خود به وحدت برسند و استراتژی برای رسیدن به حقوق مردم کُرد به خواسته‌هایشان ایجاد کنند و این تنها از راه وحدت ملی امکانپذیر است.
وی افزود:هنوز برای انتخابات سال ۲۰۲۳ کُردها برنامه مشخصی ندارند اما من امیدوارم چه ه.د.پ از سوی دولت ترکیه ممنوع شود و چه نشود، احزاب و جریان‌های کُرد حول منافع مردم کُرد در ترکیه به مسئله وحدت اهمیت دهند.
کد خبر 12515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha