جان اسماعیل 22 ساله در زندان ترکیه خطر است

سرویس ترکیه - اسماعیل تانبوغا جوان کُرد که به اتهامی واهی در زندان است به دلیل بیماری و عدم دسترسی به خدمات پزشکی در شرف مرگ است.

به گزارش کردپرس، اسماعیل تانبوغا جوان کرد 22 ساله اهل جزیر که به اتهام قتل یک مامور پلیس از 16 سالگی در زندان اسکندرون ختای به سر می برد به دلیل بیماری در معرض خطر جانی قرار دارد.

بنابر گزارش گازته دیوار، اسماعیل در زمان حکومت نظامی در درگیری های جزیر، وقتی هنوز 16 سال هم نداشت به اتهام کشتن یک مامور پلیس که چیزی در حد ادعا بود و هیچ گاه ثابت نشد، و اقدام علیه امنیت ملی به چهار بار حبس ابد محکوم شد و به زندان افتاد. او پس از مدتی در زندان به درد معده دچار شد و این بیماری تا امروز ادامه یافت. بیماری او در حدی پیشرفت کرده است که هیچ گونه غذایی نمی تواند بخورد و همه چیز را استفراغ می کند. او در حال حاضر با شیر خشک تغذیه می شود و بدون کمک همبندی هایش قادر به زندگی نیست.

مهتاب سِرت یکی از وکلای انجمن حقوق بشر (İHD) شعبه اسکندرون، با بیان این که اسماعیل روز به روز آب می شود و به دلیل کمبود ویتامین همه دندان هایش ریخته است، گفت: «اسماعیل در ماه های گذشته تقاضای نان رژیمی داشت. او به دلیل بیماری معده نمی توانست هر نوع غذایی را بخورد. اگر آن زمان تقاضای او برآورده می شد اکنون در چنین وضعیتی نبود. او حتی نمی تواند به تنهایی و بدون کمک نیازهای انسانی اش را بر طرف کند و وزنش به 35 کیلو رسیده است. ما از دادگاه خواستار تعلیق زندان یا آزادی او شده ایم و اکنون منتظر پاسخ دادگاه هستیم.»

مادر و پدر اسماعیل به دلیل مسافت زیاد بین سیلوپی (محل زندگی شان) و اسکندرون و فقر شدید مالی قادر به دیدار او نیستند. قُمری تانبوغا مادر او که بالاخره پس از دو سال توانسته پسرش را ملاقات کند می گوید: «خیلی غمگینم که پسرم را در چنین وضعی می بینم». پدرش عبدالله تانبوغا هم می گوید که احتمال می دهد اسماعیل به بیماری سرطان معده دچار شده باشد. او می گوید: «اسماعیل آرزو داشت فوتبالیست شود و در حالی که داشت با دوستانش فوتبال بازی می کرد دستگیر شد. معلوم نشد چرا کسانی بر علیه اسماعیل شهادت دادند اما آنها پس از آن شهادت خود را پس گرفتند و گفتند که اسماعیل را نمی شناسند. اما دادگاه به این موضوع بی توجهی کرد و اسماعیل را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و قتل عمد به 4 بار حبس ابد محکوم کرد.»

کد خبر 12821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha