احتمالاً پارتی در برخی جنگ ها و در امور جاسوسی به ترکیه کمک کرده است

سرویس ترکیه - شاسوار مامه معتقد است ترکیه حمایتی را که انتظار دارد از اقلیم کردستان دریافت نکرده، اما احتمالاً پارتی در برخی جنگ ها و امور جاسوسی به ترکیه کمک کرده است.

به گزارش کردپرس، "شاسوار مامه" روزنامه نگار کرد اهل اقلیم کردستان، با اشاره به این که عملیات ترکیه در خاک اقلیم کردستان باعث افزوده شدن مشکلی بر مشکلات دیگر اقلیم شده است از مشکلات مدیریتی در حزب دموکرات کردستان (پارتی) سخن گفت.

شاسوار مامه در گفتگو با "دلگش رواناس" خبرنگار آژانس خبری بین النهرین (MA) تحولات اخیر در منطقه اقلیم کردستان را ارزیابی کرد.

مامه با یادآوری این که پیش از آغاز عملیات نیروهای مسلح ترکیه (TSK) در خاک اقلیم نیز، این منطقه دچار مشکلاتی بود، و این که مشکلات اقتصادی در سال های اخیر فشار زیادی بر مردم و سیاست وارد کرده است، گفت: «داشتن اقتصاد مستقل امکان پذیر نشد. این مسئله نشان دهنده این است که سیاست های پارتی چقدر می توانند اشتباه باشند. پارتی با ترکیه توافق نامه ای برای فروش نفت امضا کرد. وقتی به این ها نگاه می کنیم می فهمیم که سال هاست در این منطقه یک بحران سیاسی و اقتصادی وجود دارد. برای همین هم چالش های موجود در رابطه بین عراق و حکومت خودمختار اقلیم ادامه پیدا می کند. به خاطر همین دلایل هم حکومت خودمختار اقلیم با مشکل مداوم در مدیریت رو به رو است. علاوه بر همه مشکلات پیشین، آغاز عملیات ترکیه در خاک اقلیم نیز مشکل دیگری بر مشکلات اقلیم کردستان افزود.»

او با اشاره این که ترکیه می خواهد حکومت اقلیم را هم به جنگ با حزب کارگران کردستان (PKK) بکشاند، و سعی کرده است که مانند سال های دهه 90 از حکومت خودمختار برای اهداف خود استفاده کند، گفت: «با این همه ترکیه قادر به دریافت حمایت رسمی و آشکار از هیچ بخشی در اقلیم کردستان نشده است. شاید بتوان گفت که پارتی در جنگ های ویژه و امور جاسوسی به ترکیه کمک کرده است. چون پارتی در این شرایط تنها ماند، نتوانست به طور مستقیم به ترکیه کمک کند. پارتی چند بار تلاش کرد تا در پارلمان اقلیم از ترکیه حمایت کند اما هر بار اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) این موضوع را رد کرد و اعلام کرد که مخالف جنگ بین برادران کرد است.»

مامه در حمایت از لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک یکیتی که مدتی پیش از همه اختیارات خود محروم شد، اعلام کرد سیاست های وی در جهت منافع ملی بوده و به همین خاطر آماج حملات ترکیه قرار گرفته است. مامه در این باره گفت: «جنگی چندی پیش در یک جلسه گفته بود که یک مقام سنی به او گفته است که [رجب طیب] اردوغان مدتی بعد تو را از میان بر خواهد داشت. جنگی همچنین گفته بود که مستقیما از سوی اردوغان تهدید شده است.» مامه در ادامه گفت که از حالا به بعد شاهد تحولات زیادی در منطقه خواهیم بود.

کد خبر 14171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha