بیشترین بودجه به «آب و راه» رسید/انتقاد از بلاتکلیفی پلاتو نمایش قروه

سرویس کردستان- افزایش 12 درصدی بودجه مصوب و در نظر گرفتن بیشترین میزان اعتبار به حوزه های «آب و راه» به همراه انتقاد از اجرا نشدن پلاتوی نمایش و پیگیر نبودن متولیان امر از جمله مباحثی بودند که در نشست شورای برنامه ریزی قروه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نشست کمیته برنامه ریزی قروه بعد از ظهر امروز یکشنبه با محوریت تعیین بودجه ادارات شهرستان در حالی برگزار شد که دغدغه هایی در خصوص تخصیص های کم اعتبارات از بودجه مصوب شده مطرح گردید. گرچه بودجه مصوب تنها روی کاغذ است اما انتظار می رود مدیران استانی با پیگیری های خود بتوانند میزان تخصیص آن را با رقم بالا در نظر گرفته و باری از مشکلات حوزه کاری خود را کم کنند.

جدای از این مسیر پر پیچ و خم تصویب اعتبار تا تخصیص آن؛ بی توجهی عده ای از مدیران استانی و شهرستانی برای پیگیری مستمر تخصیص بودجه و اولویت بندی پروژه های مهم، خود دردی است که گویا مرهمی برای آن یافت نمی شود.

در واقع برای دریافت بودجه باید مدیرانی مسئولیت پذیر و حساس وجود داشته باشند تا بتوانند از حداقل ها بهره برده و کارهای مرتبط به حوزه خود را رونق بخشند این در حالی است که در شهرستان قروه تعدادی از مدیران نه میلی به مسئولیت پذیری دارند و نه حتی حاضرند قدمی برای توسعه بردارند.

بودجه ای با 12 درصد افزایش

در این نشست فرماندار شهرستان قروه از افزایش بودجه سال جاری به نسبت سال قبل به میزان 12 درصد خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته بودجه مصوب شده برای شهرستان 42 میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال جاری به 47 میلیارد تومان رسید و در این میان گرچه بودجه مصوب شده افزایش داشته اما باید دید تا چه میزان تخصیص می یابد.

«موحد امان اللهی» با بیان اینکه افزایش بودجه مصوب شده مربوط به ماده 180 است و معلوم نیست واقعاً تخصیص می یابد یا نه، خطاب به مدیران افزود: این بودجه در نظر گرفته شده به شرط پیگیری برای تخصیص توسط مدیران کل استان است و باید مدیران شهرستان هم در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

به گفته او در سال جاری هیچ گونه بودجه ای برای تعمیر و تجهیز داده نمی شود و هرچه هست برای احیای پروژه های نیمه تمام با پیشرفت بالا و یا در حال فعالیت است.

«امان اللهی» با انتقاد از برخوردار شناخته شدن قروه و آسیبی که به شهرستان وارد می کند، تصریح کرد: از جمع 31 بخش در استان کردستان دو بخش مرکزی قروه و سنندج به عنوان برخوردا شناخته شده اند و حال معیار این برخوردار بودن قروه چیست معلوم نیست! و همین آسیب بزرگی را به شهر وارد کرده است.

مطابق سخنان او به دلیل همین برخوردار شناخته شدن قروه در بخش مرکزی برای بودجه از محل نفت و گاز نمی توان مبلغی را در نظر گرفت.

اولویت شهرستان آب است و آب است و آب

فرماندار قروه در ادامه با تأکید بر اینکه امسال بیشترین بودجه برای حوزه «آب» شهرستان به ویژه در بخش روستایی در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر اولویت شهرستان آب است و آب است و آب؛ بعد از آن حوزه «راه» قرار دارد که این دو بخش هم دغدغه مسئولان و هم دغدغه مردم است.

«موحد امان اللهی» از در نظر گرفتن مبلغ 400 میلیون تومان برای طرح مطالعاتی 4 خطه کردن راه 16 کیلومتری تقاطع دیوزند- دلبران در سال جاری از محل نفت و گاز خبر داد و خواستار تسریع در این زمینه و اجرای مراحل کار شد.

او همچنین خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان خواستار شد که تمامی پروژه های نیمه تمام خود را اولویت بندی کرده و ارائه دهند.

گلایه از اجرا نشدن پروژه پلاتوی نمایش

پروژه پلاتوی نمایش قروه در حالی سال گذشته کلنگ زنی شد که اسیر اختلافات اداری گردید و هنوز بعد از گذشت یک سال بلاتکلیف مانده و حتی خبر از کنسل شدن آن هم می رسد.

این مقوله که باز می گردد به بی برنامه گی فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری نداشتن و مذاکره نکردن متولیان امر برای رفع اختلافات موجود؛ باعث شد تا فرماندار قروه صراحتاً انتقاد و گلایه خود را نسبت به این مسئله بیان کند.

«موحد امان اللهی» در برابر اصرار رئیس فرهنگ و ارشاد قروه مبنی بر اینکه بودجه ای برای این پروژه لحاظ گردد، بیان کرد: بعد از گذشت یک سال هنوز زمین پلاتو تملک نشده و بلاتکلیف مانده و با این وصف بنده در برابر هنرمندان شهرستان هیچ گونه حرف و پاسخی ندارم و اینجا برایم سؤال است که چرا مسئولان ارشاد استان پیگیر رفع مشکل پروژه نبوده اند؟!

او یک بار دیگر انتقاد خود را نسبت به بی توجهی متولیان استانی در این زمینه بیان کرد و گفت که با وجود تمامی این مشکلات از اختلافات میان ادارات و تملک نشدن زمین گرفته تا بی توجهی مجموعه متولی؛ چطور می توان اعتباری به آن اختصاص داد وقتی هنوز کوچکترین اقدامی برای پروژه نشده است؟!

بخش فرهنگی رونق می گیرد

در سال جاری شاید در بخش فرهنگی مهم ترین پروژه ای که رنگ گرفت مربوط به کتابخانه شماره 3 قروه است. پروژه ای که سالیان سال خواب رفته بود و در سال جاری تکانی به خود داد و فعالیت آن آغاز گردید. در همین راستا در کمیته برنامه ریزی شهرستان به گفته «موحد امان اللهی» مبلغ یک میلیارد تومان برای این پروژه که با همت بخش خصوصی در حال تکمیل شدن است، در نظر گرفته شد.

اتمام این پروژه که در حوزه فرهنگ سازی بسیار دخیل است می تواند مسیر توسعه فکری و اندیشه شهروندان قروه ای را دگرگون سازد.

علت تخصیص نیافتن بودجه مشخص شود

بیشتر مدیران ادارات از تخصیص نیافتن بودجه سال قبل به ویژه از محل ماده 180 گله مند بودند و باتوجه به سخنان فرماندار مبنی بر اینکه تلاش و پیگیری مدیران استانی هم برای این تخصیص ها ضروری است؛ اما باید مشخص شود چرا میزان تخصیص بودجه سال گذشته کم بوده؟!

در واقع اعتبار به هر میزانی که باشد اگر تخصیص نیابد نمی توان انتظار بهبود روند کاری و تسریع در پروژه های عمرانی را داشت لذا می طلبد مدیران شهرستان و به تبع آن استانی حس مسئولیت پذیری داشته و کمی برای بالا بردن شاخص های توسعه محور شهرستان همت به خرج داده و تلاش کنند.

جدای از این مقوله وقتی بودجه ای برای کار و پروژه ای در نظر گرفته می شود نیاز است نظارت ها دقیق و وجدان کاری شفاف باشد تا فسادی رخ ندهد و هدر رفت هزینه را شامل نشود.

گفتنی است بیشترین بودجه در سال جاری باتوجه به اولویت های شهرستان ابتدا به بخش آب و فاضلاب روستایی، راهداری، راه و شهرسازی و سپس جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و مابقی رسید.

کد خبر 146758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha