جان بولتون مانع خروج آمریکا از مناطق تحت کنترل کردها شد

سرویس جهان- نیویورک تایمز می نویسد جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا که از سمتش برکنار شده، مانع اصلی تصمیم ترامپ برای خروج کامل آمریکا از سوریه بود.

به گزارش کردپرس، یکی از خبرهای اصلی جهان در روز گذشته برکناری جان بولتون از سمتش به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا بود. علت اصلی این مسئله آن طور که رسانه های آمریکا نوشته اند مناقشات جدی میان بولتون و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بر سر سیاست های آمریکا در قبال برخی مسائل مانند صلح با طالبان و کره شمالی و چند مسئله دیگر بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که به بررسی موضوع برکناری جان بولتون پرداخته، به نقش مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در ممانعت از اجرای برخی تصمیم های دونالد ترامپ اشاره کرده است.

دونالد ترامپ دسامبر 2018 یک شب ناگهانی اعلام کرد تصمیم گرفته است تمام نیروهای آمریکایی مستقر در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به خانه بازگرداند. بسیاری از مقامات این کشور با تصمیم ترامپ به دلیل وضعیت شکننده شمال سوریه و ادامه جنگ با داعش و نیز خطر حمله ترکیه به کردها مخالفت کردند. البته نتیجه مخالفت با تصمیم ترامپ به برکناری وزیر دفاع آمریکا و نیز فرستاده ویژه رییس جمهور آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش منجر شد. اما مخالفت ها نتیجه داد و حداقل نیمی از نیروهای آمریکایی همچنان در شمال سوریه حضور دارند و به دلیل توافق ترکیه و آمریکا بر سر ایجاد منطقه امن در مرز سوریه، جلوی اقدام نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه گرفته شده است.

روزنامه نیویورک تایمز در شماره امروز خود جان بولتون را مخالف سرسخت خروج کامل نیروهای آمریکا از سوریه خوانده و تاکید کرده است مخالفت های بولتون باعث شده است دونالد ترامپ همه نیروهای آمریکا را از سوریه خارج نکند و به این ترتیب، آمریکا متهم به خیانت به کردها نشود.

مخالفت های جان بولتون با خروج نیروهای آمریکا از سوریه و حمایت از کردها باعث شد رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در زمان سفر بولتون به ترکیه در ژانویه گذشته، از دیدار با وی امتناع کند.

این روزنامه همچنین بولتون را عامل راضی کردن فرانسه و انگلیس به افزایش تعداد نیروهای این کشور در سوریه دانسته است.

بلومبرگ هم در گزارشی که در آن به مسئله برکناری بولتون پرداخته، یکی از دلایل اخراج وی از سوی دونالد ترامپ را مخالفت های سرسختانه بولتون با تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه دانسته است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 147372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha