افزایش ۷ برابری بستری بیماران کرونا در مهاباد/ ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی جهت قطع زنجیره بیماری

سرویس آذربایجان غربی- رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد از افزایش ۷ برابری بستری بیماران کرونا طی یک ماه گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: لازمه قطع زنجیره کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه و ترزیق واکسن کرونا است.

دکتر بهاءالدین حسینی در گفتگو با خبرنگار کردپرس بیان کرد: ظرفیت بیمارستان مهاباد در حال حاضر ۹۵ درصد تکمیل شده است و مردم باید با توجه به خستگی کادر درمان نسبت به رعایت هر چه بهتر و بیشتر پروتکل های بهداشتی اقدام کنند تا خدایی نکرده با کمبود تخت در سطح شهرستان روبرو نشویم.

او ادامه داد: در فاصله بین اول مرداد تا اول شهریور ماه جاری تعداد بستری های کرونا در بیمارستان مهاباد ۷ برابر افزایش پیدا کرده است اما خوشبختانه تعداد فوتی ها افزایشی نبوده است و این مورد اهمیت تاثیر واکسیناسیون را نشان می دهد.

۵۲ هزار دز واکسن کرونا در سطح مهاباد تزریق شد

دکتر حسینی افزود: در مجموع ۵۲ هزار دز واکسن کرونا در سطح شهرستان مهاباد تزریق شده است که ۳۸ هزار نفر دز اول و ۱۴ هزار نفر نیز دز دوم را دریافت کرده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد با اشاره به اینکه با تزریق واکسیناسیون به مشاغل پر خطر و گروه‌های حساس سنی و شغلی خوشبختانه آمار مرگ و میر در شهرستان مهاباد کاهش یافته است، گفت: در مهاباد گروه های مختلف از جمله فرهنگیان، رانندگان تاکسی، خبرنگاران، سالمندان، فعالان بخش غسالخانه، پزشکی قانونی، مطب ها، داروخانه ها، کادر درمانی بیمارستان و بیماران خاص همچون دیابت و سرطان علیه کرونا واکسینه شده اند.

او با تاکید بر اینکه ادامه این روند به رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری مردم نیاز دارد، اظهار داشت: در مهاباد گروه سنی ۷۰ سال به بالا ۷۲ درصد و گروه سنی ۶۰ تا ۶۵ سال نیز ۶۷ درصد واکسن دریافت کرده‌اند و به صورت ویژه در گروه سنی ۱۸ سال به بالا در گروه های خاص و برخی از گروه‌های هدف ۲۳ درصد تزریق واکسن کرونا انجام شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد گفت: در حال حاضر با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان توصیه می شود که بیماری های غیر ضروری مراجعه بیمارستان را به زمان دیگری موکول کنند اما بخش اورژانس همچنان فعال است و آماده خدمت رسانی است و مشکلی در راستای خدمت رسانی در این بخش وجود ندارد.

کرونای دلتا همه گروه های سنی را دربرمی گیرد/ علایم بیماری را جدی بگیرد

دکتر حسینی با اشاره به اینکه کرونای دلتا همه گروه‌ها و رده های سنی را درگیر می کند گفت: برای مثال در بیمارستان مهاباد یک خانواده سه نفره متشکل از پدر مادر و یک کودک دو ساله مبتلا به کرونا بستری بودند که خوشبختانه با بهبود حال عمومی مرخص شدند ولی این نکته نباید از نظر پنهان بماند که کرونا دلتا همانند سری قبلی تنها سالمندان را در بر نمی گیرد بلکه کودکان و نوزادان را نیز می‌تواند آلوده کند.

او تاکید کرد: سرعت انتقال کرونا دلتا ۷ تا ۸ برابر بیشتر است و اگر مردم علایمی همچون تب و لرز، سردرد، آبریزش بینی، گلودرد داشتند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند، تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات درمانی برای آنها انجام شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد ادامه داد: در حال حاضر با توجه به گستردگی استفاده از ماسک توسط عموم مردم، بیماری هایی همانند سرماخوردگی و آنفولانزا به کمترین حد خود رسیدن و اصلاً وجود ندارند در نتیجه هر گونه علایمی شبیه سرماخوردگی در حال حاضر می تواند نشان از بیماری کرونا باشد.

ابتلای ٥٠٠ نفر از کادر درمان بیمارستان مهاباد به کرونا

دکتر حسینی با اشاره به کمبود نیرو در بیمارستان مهاباد گفت: این مسئله یک مشکل سراسری است ولی با این حال کادر درمان از ابتدای شیوع کرونا خستگی ناپذیر خدمت رسانی کرده‌اند و بسیاری از آنها به بیماری کرونا مبتلا شده اند، در نتیجه با ابتلای کادر درمان امکان کمبود نیرو نیز وجود دارد و این امری طبیعی است.

او افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۰۰ نفر از کادر درمان بیمارستان مهاباد به کرونا مبتلا شده اند و همین امر سبب افزایش فشار کاری برای سایر نیروها در بازه های زمانی مختلف می شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد در پایان تاکید کرد: کادر درمان در شرایط سختی مشغول به خدمت رسانی هستند و مردم باید جهت همکاری با کادر درمان ضمن دریافت واکسن طبق برنامه وزارت بهداشت، بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و با پرهیز از تجمعات خانوادگی و استفاده از ماسک، به قطع زنجیره ابتلای کرونا کمک کنند.

کد خبر 15849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha