آغاز شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی در سقز

سرویس کردستان- شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی با نمایش حصار به کارگردانی هیمن سهرابی از بوکان در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد سقز شروع شد.

به گزارش کردپرس؛ در این جشنواره 11 اثر به مرحله نهایی راه یافته یعنی: ۹ اثر در بخش داخلی و ۲ اثر در بخش خارجی (اقلیم کردستان عراق و ترکیه) این دوره از جشنواره با هم به رقابت می‌پردازند.

پیام های مسئولان

استاندار کردستان و فرماندار سقز به مناسبت آغاز شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کُردی پیام های جداگانه ای صادر کردند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری سقز، استاندار کردستان در پیامی، برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری را فرصت بیشتری برای توسعه پایدار و آهنگی برای شتاب بخشیدن به توسعه حوزه گردشگری فرهنگی استان دانست.

متن پیام بهمن مرادنیا، استاندار کردستان به شرح زیر است:

هنرمندان نیک اندیش تئاتر و مردم فرهنگ دوست سقز، جای بسی خوش وقتی است که سقز، شهر ادب، برای شانزدهمین دوره متوالی، میزبان رویدادی مهم در عرصه فرهنگ غنی کردی است.

جشنواره تئاتر کُردی، انعکاس مسائل اجتماعی در کالبد نمایش، به عنوان موثرین هنر بی واسطه و رودررو با مخاطب است.

این رویداد فرهنگی همچنین بستری مناسب برای توسعه موزون و پایدار و شتاب بخشیدن به توسعه حوزه گردشگری استان است.

بی شک استان فرهنگی کردستان با پتانسیل بالایی که در عرصه فرهنگ و هنر دارد می تواند با تمرکز بر مقوله اقتصاد هنر و تولید محصولات باارزش در این وادی، به معنایی دیگر تعریف جدیدی از صادرات غیر نفتی را در قالب تولیدات و خدمات فرهنگی و هنری محقق سازد. جشنواره تئاتر کُردی سقز از افتخارات فرهنگی – هنری این دیار زرخیز است که ضمن تبلور شعار همگرایی ملی، گل واژه احترام به فرهنگ اقوام ایرانی را در بخشی از میهن اسلامی که سکونتگاه کهن ترین قوم ایرانی است، به نمایش گذاشته و برای تعمیق این امر مهم، همه نهادها به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آن را مورد توجه بیشتر قرار داده و هنرمندان نیز در راستای افزایش کیفیت آثار، تلاش مضاعف مبذول نمایند.

در پایان لازم می دانم از همه عزیزانی که با شور هنری خویش به فروزان ساختن این واقعه هنری همت گمارده اند تشکر و قدردانی نمایم؛ امیدوارم با تداوم این حرکت فرهنگی، دیار سقز به عنوان مرکز رشد و صیانت از هویت ایرانی همچنان بر قله تاریخ بدرخشد و جاودان گردد.

پیام فرماندار سقز به مناسبت آغاز شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کُردی

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز به مناسبت آغاز شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کُردی، پیامی صادر کرد.

متن پیام کامیل کریمیان رئیس ستاد اجرایی شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز به شرح زیر است:

هنر در حكم زبان حقیقی جهان، زاییده اجتماع و بازتاب دهنده حیات اجتماعی است و نقش بسیار مهم و انکار ناپذیری در روند تکامل اجتماعی داشته و به عبارتی، اکسیر تعالی و سازندگی اجتماع انسانی است. هنر نمایش هم به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه، مهمترین ابزار برای انتقال مفاهیم اخلاقی، انسانی و اجتماعی است.

تئاتر به عنوان هنر مادر، یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های سنجش توسعه جوامع محسوب می شود و در این میان، تئاتر کُردی به عنوان بازتاب دهنده روحیات و فرهنگ مردمی متمدن و کهن، دارای جایگاهی عظیم و ارزشمند است و امروز، شهرستان سقز به حق پایتخت تئاتر کُردی جهان نامگذاری و این هنر به برند شهرستان تبدیل شده است.

امیدوارم که عزم جدی مردم فرهیخته، مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و هنرمندان برای ادامه برگزاری این جشنواره، دست اندرکاران جشنواره را بر کیفی سازی آثار و محتوای آن، تشویق و ترغیب کند.

اینجانب از تلاش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدبیر استانداری کردستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، حمایت شورای شهر و شهرداری، هنرمندان شهرستان سقز و سایر حامیان و همراهان، در راستای برگزاری این رویداد فاخر، سپاسگزاری نموده و این عزمها را می ستایم.

امید است دبیرخانه جشنواره در راستای بالابردن کیفیت آثار تولیدی جهت تاثیر گذاری بیشتر بر جامعه و تقویت جشنواره، تقویت نمایش نامه نویسی به زبان کُردی و همدلی و هماهنگی بیشتر هنرمندان برای برگزاری این رویداد بزرگ بیشتر تلاش کنند.

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر سقز برای آغاز این رویداد، پیامی صادر کرد:

متن پیام رضا اسعدی به شرح زیر است:هنر یک زبان انسانی و بین المللی است که در آن میتوان بابیانی جذاب ، انگیزه ها و احساسات مردم و ویژگی های ضروری آنان را در شکلی نمادین تجلی بخشید

تئاتر رسانه ای تاثیرگذار برای انتقال پیام های مهم اجتماعی ، فرهنگی و ... به مردم و تلاش برای ارتقا و پیشرفت جامعه است و نقشی بی نظیر در این زمینه ها دارد که خود سبب تغییر نگرش مثبت در فرد و جامعه ، قانون پذیری و قانون مداری و نظم و انضباط اجتماعی و عامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی می گردد.
همه این موارد خود کافی است تا وظیفه شورای اسلامی شهر و شهرداری سقز در حمایت از جشنواره تئاتر کُردی سقز به خوبی آشکار گردد و تلاش نماید تا به شیوه ای مناسب و درخور برگزار گردد

متاسفانه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم در استقبال آنان از این هنر بزرگ بسیار تاثیرگذار است و امروزه شاهد کاهش مخاطب بوده ایم ولی خوشبختانه در میان شهرهای کردنشین و به ویژه شهر سقز استقبال در حدمطلوبی است و این جای بسی خرسندی و دلگرمی است و باید به عنوان فرصتی ویژه از آن بهره گرفت

جشنواره تئاتر کُردی سقز باید تلاش کند تا خود و حوزه تئاتر را بهتر و بیشتر از هر زمانی معرفی کند و به مردم بشناساند و نتایجی درخور به دنبال خود داشته باشد و مردم به اهمیت آن پی ببرند و به عنوان یک ضرورت فرهنگی آن را قلمداد کرده و بپذیرند

امید است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ارگان های مرتبط در سطح کشور و استان، اهتمام بیشتری به این رویداد فرهنگی بدهند و با اختصاص بودجه و کمک های دولتی مناسب به برگزاری هر چه بهتر و باشکوه تر آن کمک نمایند تا برگزارکنندگان آن بدون دغدغه بیشتر به فکر کیفی سازی محتوای جشنواره و ارائه بهتری از آن باشند.

از همین جا لازم میدانم از همه کسانی که در برگزاری جشنواره شانزدهم دست داشته اند و تلاش کرده اند، تشکر و قدردانی نمایم .

تماشای تئاتر رایگان نیست

امسال برای نخستین بار تماشای نمایش‌ها رایگان نیست و علاقه مندان باید با خرید بلیط به صورت اینترنتی و یا از گیشه‌، به تماشای نمایش ها بپردازند.

کد خبر 159364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha